13. juni 2016

Utgangspunkt Brovoll E-16

Jeg har med vilje gått mye denne uka, rett og slett for å teste ut kneet mitt, ja og så har det jo vært fint turvær også da. Så da ble det nok en tur denne søndagen. Jeg hadde fortsatt ikke bestemt meg for hvor jeg skulle gå da jeg kjørte av sted, bare at utgangspunktet skulle være parkeringsplassen Brovoll ved E-16 på Hadelandsåsen. Jeg hadde to alternativer. Jeg ble veldig betatt av området rundt cachen ved Store Snellingen da jeg var der i mai i fjor og hadde lyst til å gå dit igjen. Det andre alternativet var å prøve å finne en cache som lå et stykke unna den andre veien. Underveis så forsvant sola så jeg bestemte meg for å gå etter cachen.
Flåtatjernet
Vi var her for snart 3 år siden for å finne en cache i samme retning som den jeg nå skulle gå etter. Problemet var bare at da mistet vi stien og måtte bushe i et litt ulendt terreng og så valgte vi å "vasse" over myra tilbake. Så jeg var forberedt på at jeg måtte igjennom det samme nå. Men jeg hadde en grei plan syns jeg. Følge skauveien så langt den gikk, gå i utkanten av myra på venstre side opp til Flåtatjernet og der den andre cachen lå. Så følge vannet oppover på høyre siden og så skulle gps'n få lov til å overta derfra. Cachen skulle ligge sånn omtrent midt på det neste vannet på høyre side.
Siden jeg hadde glemt å ta med meg kart og internettforbindelse ikke er noen selvfølge så passet jeg på å ta en skjermdumt av kartet før jeg begynte å gå. Kjekt å ha. Det endte med at vi fulgte planen til punkt å prikke, men med en viktig forskjell, vi fant stien og fulgte den helt fram til der gps'n skulle overta. Så dette gikk over all forventning :)
Det var en gang ei sag. Håkenstadsaga. Her har vi logget cachen tidligere.

Hvem har arbeider her?

Etter ca 2,5 km kom vi greit fram til cachen som lå ved Hesthagatjernet. Hele stedet oste av ro og ødemark.
Helt blankt og stille. I følge kartet så er det bratt opp til toppen på den andre siden av vannet. Grantrærne speilet seg fint i vannet.
Det var bare å slå seg ned å nyte medbrakt en 1/2-times tid og bare nyte skogens ro. Bortsett fra lyden av et fly i ny og ned så var det kun fuglekvitter og plasking fra noen ivrige fisker som kunne høres.
Sola kom mer og mer tilbake også.
Men vi kunne jo ikke bli her hele dagen. På tide å komme seg tilbake til bilen.
Fin sti som du ser.
Det lå 2-3 fine hytter ved Flåtatjernet.
Denne var gedigen. Har aldri sett ei så stor kjuke før.
Tjernet og myra ved enden av skauveien.

Da var vi ferdig med cacheturen på 5 km. Sola var tilbake for fullt. Vi kunne vel ikke dra hjem alt nå?
Nei. Så vi fortsatte like så godt den andre veien vi og gikk i retning Store Snellingen :)
Det er mye vann i området og det er mye sau. E-16-brua var tydeligvis fin å ligge under.
Ja og i skyggen av huset på Snellingen.
Så var vi framme med målet. Her befinner det seg en cache vi logget i mai i fjor. Jammen var denne tangen lang. Syns jeg aldri kom ut på enden jeg. Men også her fant jeg i motsetning til første gang en sti vi fulgte. Det er mange som fisker i området så stien blir nok brukt ofte.
Det var enda finere her nå som det var finvær og ordentlig grønt.
 Ganske åpent med noen furutrær, masse blåbærlyng, fin bålplass og helt stille og øde. Det var ingen fiskere her i dag heller.

Barfi begynte å bli trøtt og etter at nistepakka var spist opp så var det jo like greit å legge seg litt. Det begynte å komme mørkere skyer på himmelen igjen.

Men vi kunne jo ikke bli der hele kvelden, så da var det bare å tusle hjemover igjen.

Det var flere fine bålplasser på denne tangen.
Så var vi tilbake på den blåmerkede stien igjen. Jeg leste et sted at dette kalles blåbærgranskog og det er jo en passende betegnelse.

Ei diger maurtue kloss i stien.

Så var det å ta farvel med Snellingen for denne gang.

5 + 10 km ble det denne dagen og den suverene fangsten på en hel cache ;) Vi gikk forbi 4 cacher og 2 til som ikke lå så langt unna, men disse har vi altså logget for lenge siden. En flott tur var det i hvert fall :)

Så spørs det da hva legen har å si om kneet mitt. Jeg pleier å være dødssjuk når jeg går inn døra og frisk som en fisk når jeg går derifra igjen ;)

1. Fin tur det der, jeg plukket bare cachen ved broa der sauene lå når jeg var der. Blir litt sånn når en bare stopper langs veien når en egentlig skal noe annet. Spørs om jeg må gjøre det om til en tur nestegang? Så fin Barfi var da hun sover i vannkanten. Det er nydelig i skauen ved vannkanten. Neste uke har jeg ferie så da må det bli noen turer!

2. Ja hvis du kan/ønsker å bruke en dag/timer på tur på åsen her så bør du absolutt gå fra Brovoll og gjerne gå så langt som til Råbjørnhytta. Da vil duu få med dn en del cacher og ikke minst få en fin tur :)

3. Disse to turene er nøyaktig sånne turer jeg er veldig glad i, men jeg hadde ikke tatt de på samme dag.
    Krysser fingrene for at kneet ditt fungerer som det skal, og at eventuelle vondter kan forhindres med en støttebandasje eller lignende!

1. Så lenge en fortrenger at en burde gjort noe fornuftig hjemme, så var det helt fint å ta begge turene på samme dag :)