7. februar 2016

Lesing og favoritter

Helt uten geocaching dette innlegget også.


Jeg leser en del. Men bøkene må være av den lettleste sorten. Boka bør ha begynt å fenge innen side 50 ellers så sliter jeg, ja aller helst bør den begynne å fenge nesten med en gang. Så da er det jo veldig lett å ty til krim-bøker. Og da gjerne av forfattere jeg har lest bøker av før, sånn at jeg vet de skriver sånn som jeg liker. De siste årene har jeg stort sett holdt meg til nordiske forfattere. Syns de skriver litt mer realistisk, eller det er vel å ta hardt i. Leste nettopp "Løvetemmeren" av Camilla Läckberg og at det går an å bli så "sjuk i hodet" som gjerningsmannen her, er der er umulig å forstå. Men hos de nordiske forfattterene driver i hvert fall ikke politi og denslags og plaffer ned alle de finner for godt. Men joda jeg har lest mange engelske/amerikanske krimbøker også og kost meg med de.

Nå har jeg derimot nettopp lest ut ei bok som ikke var krimbok. Noen sa at den skulle være sååå fin, så da fant jeg ut at den skulle jeg ønske meg til jul og den fikk jeg. Vet ikke helt hva jeg skal si den var.  Egentlig var den vel ikke noe av noe som helst. Ikke spennende, ikke veldig romantisk, ikke historisk eller morsom. Eller jo, jeg satt og smålo litt rett som den var, men den var ikke sånn supermorsom. MEN den var ganske enkelt helt umulig å legge ifra seg!Den var sånn "feelgood"-bok (ja uten at jeg egentlig vet hva det betyr). Jeg hadde nesten ikke tid til å dra på jobb, ikke legge meg i tide osv. Den hadde egentlig passet perfekt å ha med på den lange flyreisen vi skal på.  Hvis noen har lyst til å lese den så skal jeg ikke si noe om hvordan det går i denne historien. Hvilken bok er det jeg har lest?
Jo, jeg har nettopp lest "Et helt halvt år" av Jojo Moyes.
Nå ser jeg den snart skal komme på film, kanskje jeg må prøve å få sett den filmen? Hmmm, nå har jeg egentlig dårlig erfaring med å se filmer av bøker som jeg har lest. Da blir jeg bare sittende å sammenligne med boka og det ødelegger det meste av filmopplevelsen. Vi får se. Det store spørsmålet nå er om jeg skal lese oppfølgerboka. Slutten på den 1. boka tilsier at det ikke frister, men det er kanskje noe med den nr 2 også? Er det noen som har lest begge?

Og siden jeg først er inne på gode bøker så tror jeg at jeg vil trekke fram noen av mine favorittbøker. En bok som er lettlest, begynner å fenge fra begynnelsen av, har en handling som driver meg framover fordi jeg lurer på hvordan dette går til slutt, eller hva er det egentlig som har skjedd her. Plusser du på litt historie, litt romantikk, noe som engasjerer i form av dårlig behandling av hovedperson eller andre, lærer meg noe og helst har en lykkelig slutt så begynner det å nærme seg en favorittbok for meg. Det er jo derfor litt merkelig at jeg syns "Et helt halvt år" var så fin, for det mye, for ikke å si det meste, av dette manglet i den boka.

Disse bøkene inneholder derimot det meste. Tror kanskje det er dårlig med lykkelige slutter, forresten.

"Siste dans for Matilda" av Tamara McKinley tror jeg kanskje er min absolutt største favoritt bok. Den forteller om livet på landsbygda i Australia,  handler om ei tøff jente/dame som får prøve seg på en god del utfordringer og endelig møter litt velfortjent lykke. Tamara McKinley har skrevet flere veldig fine bøker, men dette er den aller beste.

Og så har du boken som i hvert fall har gitt meg mer innsikt om spedalskhet. Nå skal en jo ikke ta alt som står i en roman for god fisk, men jeg velger å tro at mye av dette er fakta, eller riktigere sagt, basert på fakta. Spedalskhet er noe som jeg egentlig kun forbinder med bibelhistorie. Boken "Øya" av Victoria Hislop er en varm hsitorie om samfunnet som vokste fram på ei gresk øy der de spedalske ble plassert for å unngå smittespredning til resten av samfunnet. Også Victoria Hislop har skrevet flere fine bøker.

Ei bok som jeg har lest flere ganger er "Syndens høst" av Marius Gabriel. En blanding av den spanske borgerkrigen, sjuk relgiøs fanatsisme eller hva en skal kalle det når noen tolker religionen sin helt feil, masse romantikk og sorg og det store spørsmålet: hva er det egentlig som har skjedd? Har lest to bøker av denne forfatteren.

"Saras nøkkel" av Tatiana De Rosnay har Vel d´hiv, det  franske politiets aksjon mot jødene i 1942, som bakgrunn for historien. Ok, den husker jeg egentlig ikke så mye av, så det er kanskje feil å sette den opp som en favoritt, men jeg husker den var veldig fin, trist og engasjerende. Heller ikke her ender det som man håper.

Akkurat som med sportsresultater så glemmer jeg fort. Så jeg kan fint lese ei bok flere ganger. Ok, jeg kjenner igjen en del av det jeg leser underveis, men ikke så mye at jeg vet hva som skjer på neste side og til slutt. Noe som er dumt er at jeg ikke husker hvilke bøker jeg fortsatt ikke har lest. Det hender jo at jeg kjøper flere bøker på Mammutsalg f.eks og som dermed ikke blir lest med en gang. Jeg må få meg et system på det der, så nå har jeg begynt å skrive et notat om når jeg har lest ferdig boken på en av de første sidene.

Det som er litt dumt med bøker er at nå man har lest den så kan man egentlig kaste de, ja selv om jeg altså fint kan lese de flere ganger så gjør jeg jo som regel ikke det. Men man kan jo ikke bare kaste bøkene heller. Kjøper man de innbundet så koster de jo en formue også. Det er ikke alltid vi har tid til å vente på at pocket-utgaven kommer ut ;) Så kjellerstua (som slettes ikke er noe stue) er fylt opp med billige Ikea-bokhyller for å få plass til bøkene som vi har. Men det er plass til mange flere, bare vi rydder litt.

Har du noen favoritt-bøker eller tips om bøker jeg burde lese?

10 kommentarer:

  1. Jeg hadde skyhøye forventninger til Et helt halvt år og var forberedt på å bli ordentlig skuffet, men det ble jeg ikke. Kjøpte meg oppfølgeren her om dagen og skal tvinge meg selv til å lese de andre 8 bøkene som ligger på vent før jeg begynner på den.
    Siste dans for Matilda hørtes interessant ut, den skal jeg se om jeg får tak i.
    Kaste bøker er ikke et alternativ! Og jeg leser gjerne en god bok mange ganger. Men de som er rett ut dårlige vil jeg heller gi bort enn å kaste.
    Jeg holder oversikt over mine bøker ved hjelp av https://bokelskere.no/. Der legger jeg inn hver eneste bok jeg leser, og så gir jeg de terningkast og skriver en liten omtale når jeg har lest ferdig. På den måten kan jeg en gang i ny og ne rydde i bokhylla mi og kvitte meg med de jeg aldri kommer til å lese igjen.
    Den siste virkelig gode boka jeg har lest, er Hele livet på en dag av Alyson Richman. En virkelig gripende skildring fra andre verdenskrig, iblandet kjærlighet. Likte ikke slutten på boka, men verdt å lese allikevel.
    En av mine absolutte favoritter gjennom tidene er John Grishams Tid for hevn. Og der er filmen like bra som boka. Og så har du Dan Browns Da Vinci-koden, også like bra film som bok. Til sist vil jeg nevne Ken Folletts Stormenes tid 1 og 2(også filmatisert) (og den frittstående oppfølgeren I all evighet). Jeg trodde ikke jeg likte bøker hvor historien er lagt flere hundre år tilbake i tid, men disse var helt fantastiske!

    SvarSlett
  2. Det var en god ide. Ikke overraskende at du har "kartotek" over bøker du har lest, Kjersti ;)
    Jeg har leste mange bøker av John Grisham, men muligens ikke den boka. Finner den i hvert fall ikke i bokhylla. Men jeg har jo lånt noen bøker på biblioteket også. Ken Follet tror jeg har lest ei bok som er veldig fin, men det har ikke blitt noe mer. Skal se etter de du nevner. Nå lurer jeg på om jeg har lest de to bøkene jeg har av Kate Morton, tror jeg har lest en, men må visst lese litt for å finne det ut. Lurer på om du har skrevet noe om de, at det er derfor jeg har kjøpt de.
    Burde vært flinkeretil å gå på biblioteket og lånebøker der. Men nå er detjo mammut-salg snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. *ler* Frem til jeg kom over Bokelskere, hadde jeg selvsagt alle bøkene i et Excel-skjema ;)
      Tid for hevn er gammel, men jeg tror det skal være mulig å få tak i den ennå.
      Kate Morton har jeg lest 3 av, hvorav en var kjempebra. Har en liggende av henne nå også.
      Jeg klarer ikke helt å låne bøker, jeg må liksom ha de selv.... Og jeg har gått gjennom Mammut-avisa fra Ark og funnet 4 bøker jeg skal ha :D

      Slett
    2. hehe, ja er det noe du ikke har full kontroll over? ;)

      Slett
    3. Jeg tror jeg har full kontroll over alt jeg føler jeg må ha kontroll over. Og så er det selvsagt noen ting jeg gjerne skulle hatt kontroll over, som er klin umulig å få til. Takk og pris for at jeg har lært meg å leve med det også ;)

      Slett
  3. DU er jammen snill som gir en bok hele 50 sider før du legger den fra deg ;) Det er ikke mange bøker jeg leser, for jeg liker de som ikke er opplagte hva som skjer, ikke har masse kjærlighetskliss og usannsynlig romantiske menn, krim er stort sett så en ikke skjønner slutten, for jeg tenker ikke som forfattere. En haug med små drypp som en må huskepå og pusle sammen når en leser er heller ikke min greie. Jeg leser mest bøker jeg kan lære noe av. Faglitteratur innen utallige emner.

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt man har forskjellig smak. Det hadde vært kjedelig om alle likte det samme.

      Slett
  4. Og jeg leser ikke ei eneste bok. Det er lenge siden, iallefall. Jo, jeg leser litt når jeg er i Dølahytta.
    Koste meg veldig med lydbøker den tida jeg malte. Kunne tenkt meg det nå også, ved siden av div håndarbeid - men nå har jeg neimen ikke DVD-spiller engang lengre :/ Gud hjelpe seg, jeg får liksom aldri tid til å sitte og BARE lese - men jeg kaster bort uhorvelig masse tid på data'n.
    Skulle ønske jeg var like flink som deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har vel kanskje dvd-spiller på pc'n din? Lydbøker er fint når en kjører bil og kanskje jeg hadde tatt fram broderiene igjen om jeg fikk ei lydbok. Hmmm, det er absolutt noe å tenke på. Jeg har en god del prosjekter liggende på vent.
      Uff ja den pc'n tar skrekkelig mye tid. sitter mer der enn med nesa i ei bok jeg og.

      Slett
    2. upps! Mente selvfølgelig CD-spiller !
      Tove

      Slett