3. november 2015

Oktober-bilder

En liten oppsummering av oktober

WP_20150930_012

I høstferien tok vi en tur til Jeppedalen for å se etter et flyvrak. Jeppedalen er ei lita grend oppi lia i Hurdal, nær grensa til Nannestad. Det jeg har hørt om det stedet fra før er at da PE og hans kamerater fant på den glupe ideen at de ville dra dit på fest, ombestemte de seg fort da de kom dit. De ble nemlig ikke spesielt godt mottatt av " de innfødte" Og heldigvis for dem så fryktet drosjesjåføren at det kom til å gå slik og hadde snudd for å se hvordan det gikk.  Nå for tiden er vel Jeppdalen mest kjent for å være stedet der Robert Sørlie (vinner av Iditarod) holder til med hundene sine. Mener jeg har lest at Kongen har hytte oppi der også, men den er neppe mye i bruk.

WP_20150930_018

Fant en fin bålplass ved Øyangen.

WP_20151001_005

Det var noen kvelder da himmelen sto "i brann"

WP_20151001_010

Vi dro på sykkeltur for første gang på veldig mange år. Og det merktes et visst sted i mange dager etterpå. Et godt polstret sykkelsete står høyt på ønskelista mi.

WP_20151003_006

Barfi kunne gå løs for her var det hverken folk eller dyr. Og siden Barfi ikke akkurat springer veldig fort og heller ikke er veldig godt trent så tok vi det veldig med ro.

WP_20151003_010

Det var mange cacher som skulle finnes og logges så det var stadig hvilepauser også. Så sykkelturen gikk egentlig veldig fint. 37-38 cacher ble logget på denne turen. Vi syklet på den ene siden av vannet og brukte bil på den andre siden. Barfi skal jo på død og liv springe midt i veien og ikke på kanten og på den siden av vannet er det litt biltrafikk, så sykkel var ikke aktuelt der. Det fikk da være grenser for trimming også.

WP_20151003_005

Høversjøen er et vakkert sted en fin høstdag. Også dette er et sted langt ute i Huteheiti i Hurdal. Det er ganske mye langt ute i Huteheiti i Hurdal Smilefjes som blunker

WP_20151005_002

Så var det på tide å rusle litt mer i de urbane strøk. Nordbytjernet er et fint og mye brukt tursted like ved Jessheim.

WP_20151005_006

Nok en flott høstdag.

WP_20151005_014

Mange ender holder til her og Romerike Folkehøyskole ligger fint til ved tjernet. Norbytjernet er en av de mange dødisgropene i området som minner fra istiden og smeltinga av isbreen.

WP_20151007_006WP_20151007_015

Så var det ut i ødemarka igjen og på "toppen av "Gran kommune. Lushaugen er 812 m.o.h og den høyeste toppen i Gran kommune på Hadeland. Den ligger på grensa mellom Gran og Hurdal. Fjellsjøkampen er noen cm høyere og dermed den høeyste toppen i Hurdal og Romerike. Altså nok en tur ut i ødemarka i Hurdal. Hurdal har fått mange besøk av meg etter at vi begynte med geocaching, det er sikkert og visst.

WP_20151007_014

Utsikt til Einafjorden.

WP_20151013_001

Så dro vi ut på nok en sykkeltur. Vi hadde jo virkelig fått teken på det.Vel, det var ikke snakk om en lang tur da, vi kjørte bil så langt det var mulig og syklet kun fra bommen, men tur er tur. Nå endte det med at vi syklet nesten hele turen 2 ganger så da ble det jo noen km likevel. Det var litt komplikasjoner med en av cachene.  Dette var en tur i Holteralmenninga og Romeriksåsen. Altså mye mere sentralt. Er jo like ved Nordmarka dette, med flystøy og det hele.

WP_20151013_007

Det er første gangen jeg er her. Bekkestua er en av DNTs hytter. Det var så fint her at vi satte oss ned og spiste nistepakken vår i solveggen på hytta. Årets cache-funn nr 500 ble også logget her.

WP_20151013_010

Barfi syns vi burde dele nistepakken med henne.

WP_20151013_013

Vi brukte skrekkelig lang tid på å finne den ene cachen. Det var bare å kaste hjelmen for å kunne komme til på de aktuelle gjemmestedene. Dette er 3. forsøk denne dagen for å finne boksen.

WP_20151013_024

Det var ikke mye vann å se på denne turen, men ved demningen til Gimil-vannverk var det fint.

WP_20151014_005

Ny topptur. Denne gangen var det utsiktspunktet ved Minnesund som skulle bestiges. Hjemme skinte sola, men jeg kjørte ikke langt før det var tåke / lavt skydekke. I Eidsvoll er de veldig flinke til å merke og tilrettelegge for turgåing. Godt merket og god sti å gå.

WP_20151014_011

Da vi kom til toppen av Ninabben var det ikke mye å se.

WP_20151014_032

Heldigvis så lettet det ikke så lenge etter at vi kom dit. Ble litt ekstra fint med det hvite beltet som lå igjen. Her ser man alle de tre bruene på Minnesund, den gamle opplagsplassen til Skibladner, nå er det et museum der. Masta på Mistberget er med og så selvfølgelig Mjøsa og Vorma.

WP_20151014_042

Nå viste det seg at det var minst like god utsikt langt nede i lia.

WP_20151014_041

Første gangen jeg kommer til en gapahuk med flagg og duk på bordet og skinnfell på benken. Her var det jammen meg fint Smilefjes

WP_20151015_010

Jeg kom meg endelig av sted for å sjekke cachen vår ved Heller'n. Loggene fra de som har funnet den har tydet på at alt var bra med cachen så derfor har det ikke blitt noen tur for å sjekke denne. Men nå syns jeg altså det var på tide. Alt var heldigvis bare bra og jeg fortsatte å gå bortover veien for å se hvordan det var der. Har aldri gått bortover der før. Eller joda, jeg har vært borti den andre enden av vannet, der hadelandsdrapene ble utført, men aldri langs med vannet. Nå var det på tide å få gjort noe med det.

WP_20151015_021

Og selvfølgelig det var idyllisk langs med Leirsjøen. I hvert fall så lenge en lukket igjen ørene og ikke hørte på støyen fra alle bilene på E-16 som går rett på den andre siden av vannet. Fant det perfekte klatretreet her med tanke på å utplassere er geocache med T5, men så viste det seg at stigen min var for kort. Så jeg har fortsatt ikke fått testet ut hvordan det er å klatre i det.

WP_20151023_003

Jammen blir det tidlig mørkt nå for tiden. På tide å tenne litt levende lys. Denne kjøpte jeg i Brussel.

1. Grattis med 500 funn i år! Superbra! Jeg har et lite håp om å komme opp i 300 i år, og er strålende fornøyd hvis jeg klarer det.
    Dere har hatt mange fine turer i oktober, men så har vi jo hatt et fantastisk høstvær. Det er egentlig først nå de siste dagene som det har blitt litt ruskevær her nede, men så lenge det ikke blåser på natta, er det greit for meg. Er fremdeles jakt i de fleste skogene her nede, så jeg holder meg hjemme eller til turer langs veien. Kjenner jeg savner turer, men november må jo ta slutt en gang, den også :)

1. Takk, Kjersti :) Nå mangler vi kun 41 før vi runder 1000 funn totalt. Dette tar jo helt av dette. Og enda så syns jeg vi cacher få og lite. Men det er klart det er mange cacher rundt oss og vi cacher vel jevnt og trutt + 3-4 dager med mer enn 30 funn/dag drar tydeligvis opp.
      Jeg har verken sett eller hørt elgbikkjer eller folk med våpen på turene våre i høst. Men så har jeg/vi vel stort sett gått på steder og tider det ikke er så mye jakt. Vi har jo gått mye på skogsbilveier. Men jeg så at en annen geocacher hadde endret planene sine på Totenåsen i går pga jegere. Det hadde ikke jeg gjort. De får ha skauen sin i fred den 1. uka, men så får det være nok ;)

2. Så lenge dere koser dere, har det ingenting å si om dere tar 1 eller 30 pr dag og 50 eller 1000 pr år. Er ikke så lenge siden du ikke engang hadde lyst til å ta mange på én dag, så ting forandrer seg :)
      Jeg vet det er jakt på helgene i skogen nærmest oss, og i de andre vanlige turskogene våre vet jeg ikke om de er ferdige med kvota, så jeg holder meg unna. Er ikke redd for å bli skutt, men er redd for å forstyrre.

3. Du er altfor hensynsfull, du :)
      Jeg er fortsatt ikke så glad i å ta mange på en dag. Men cachetur hjelper meg med forberedelsene, så da blir det i hvert fall litt enklere. Men loggingen blir fortsatt fort et tiltak når det er snakk om mange cacher. Jeg greier fortsatt ikke bare å skrive TFTC, selv om det selvfølgelig blir veldig kort på mange. Men når vi først har dratt av sted, betalt bompenger, så må vi jo nesten ta med oss de som er der da ;)

2. å du verden, vi mangler jo faktisk kun 34 funn på å nå 1000 ;)

1. Jeg synes ikke loggingen er så festlig, jeg heller, men så greier jeg å skrive TFTC når det er snakk om en PT. Skriver utfyllende på nr. 1 og TFTC og eventuelle små kommentarer på resten.