18. februar 2009

T:-) s hverdag

Jeg skrev jo at jeg ble inspirert av Nøves beskrivelse av sin hverdag, så her kommer min hverdag ;-) Ikke så mye å skryte av, men... Jeg står opp i 6- 6.30-tida. Av en eller annen merkelig grunn så skrur vekkeklokka seg av ganske mange ganger før jeg kommer meg ut av senga. Så de dagene jeg har tidligvakt på Gardermoen er vekkeklokka plassert langt unna senga, slik at jeg må stå opp for å skru den av. Vina og jeg går opp til veien for å hente avisene, noe som fungerer som en luftetur. Selv om det bare er 200 m dit så tar denne turen minst 10 min. Det er mye som skal luktes på og markeres og enkelte ganger så er det ei mulig mus som skal Vina håper hun skal kunne grave opp. Så skal resten av husets beboere opp og spise og komme seg av sted på jobb / skole. Forhåpentligvis er sistemann ute av huset i 8-tida. Da er det på tide med enda en tekopp, skru på pc'n for å sjekke om det har skjedd noe nytt... Klokka er som regel 8.30 før jeg er klar til å gå ut til grisene. Jammen godt jeg har lært dem opp skikkelig. De ligger og sover til jeg kommer, enten klokka er 6 eller 11 :-) Er det noe som skjer, dyrebilen som kommer, jeg skal av gårde på noe osv, så må jeg jo gå ut tidlig nok i forhold til dette. Så grisene våre er vandt til det meste. Når jeg går ut så fyker Vina bjeffende ut og tar en liten runde rundt tunet for å jage av gårde fugler som måtte befinne seg der. Så går vi til grisene. Er det derimot folk igjen inne, så ser hun bare dumt på meg når jeg spør om hun skal være med til grisene. Da går hun heller og legger seg i trappa. Det er da mye viktigere å passe på de/den som er igjen inne enn dumme meg som går til de skumle grisene! Etter 1-2 timers grisestell så er det inn igjen. Og det er så absolutt på tide med en ny tekopp og noe attåt. Skal jeg på jobb så blir det svært sjelden gjort noe fornuftig. Jeg reiser på jobb 11.30 og det er for kort tid til å begynne på noe. Annet enn å betale regninger eller andre småting som må ordnes, viss jeg er flink så mopper jeg kanskje et gulv.... Og når jeg kommer hjem fra jobben nærmere klokka 21 så blir det ikke gjort noe annet enn en enkel middag, til og med jeg begynner å bli lei Grandiosa nå ;-). Og så blir det en times kveldstur med Vina. Og så er jammen dagen gått? Har jeg fri så blir det forhåpentligvis gjort noe fornuftig. Husarbeid, kontorarbeid, noe ekstra i grisehuset osv. Men det blir mange tekopper med noe attåt... Tid tar dette også. Og Vina får seg en langtur en gang etter 14 for da er naboene ferdig med dagens økt i veaskauen. Middag og kveldsstellet hos grisene og en ny tur med Vina om kvelden. I og med at jeg begynner så seint i grisehuset om morgenen så må jeg jo begynne ganske seint om kvelden også. Så mellom 18 og 20 er jeg som regel der. Ikke spesielt godt egnet for noe sosialt liv altså... Når jeg er på jobb så går Irene minst en tur med Vina etter at hun kommer hjem fra skolen. Og så har jeg jo lurt dere til å tro at jeg driver med noe spennende? Her kommer dagens dose med Landbrukshalvtimen :-) Disse dager og tilsvarende om et halvt år, er de viktigste dagene i grisehuset. Nå skal nye grisunger lages. Nå er grisene så "enkle" at dette fikser vi selv. Rånene er effektive og produserer i store mengder på ranestasjonen på Hamar og sender ut sine edle dråper i posten eller budbil. Tidligere måtte vi tilkalle dyrlegen, men nå får vi altså lov til å gjøre jobben selv og det tror jeg bare er positivt. Det er i vår interesse at denne jobben blir gjort bra og vi legger nok mer flid og tid i dette enn dyrlegen. Og her det dette med nistirring på en plasttube kommer inn. Når jeg i disse dager henger/ sitter over den brunstige purka og prøver å leke råne så stirrer jeg iherdig på sæddosen og håper i det lengste at de dyrebare dråpene suges inn av seg selv utene at jeg behøver å klemme dem inn. Dette betyr nemlig at jeg har fått et "stjernetreff" og at purka ganske sikkert kommer med ganske mange grisunger om en 115-120 dagers tid. Må jeg hjelpe til er det ikke så sikkert at jeg traff riktig tidspunkt og resultatet kan bli alt fra elendig = 0 unger til et passelig resultat. Purkene er brunstige i 1-3 dager og det er alltid et spørsmål om når er det riktig tid? Noen purker står som en pinne i 2 dager andre 1 dag og noen står ikke noe særlig bra i det hele tatt selv om de er brunstige. Da er det veldig dumt når jeg har bestemt meg for at det er for tidlig og skal vente til neste dag. Og skjønner jeg neste dag at neeeiii det er for seint. Ja,ja det var den purka, tusenlappene fyker ut vinduet og slakteriet er neste stopp for den purka. Det er nok ikke uten grunn at alle gamle purker har god brunst ;-) Så derfor denne sære interessen jeg har for å nistirre på plasttuber ;-) Brunstige purker kan forresten være et mareritt. Det å måke for dem er nesten håpløst. De prøver å "voldta" meg med å bite eller dytte meg oppetter veggen. Eller de står som en pinne og da står de selvfølgelig akkurat der jeg skal jobbe og de er umulig å flytte på. Og ta for all del ikke å sett deg på huk i bingen til ei brunstig purke, det kan by på problemer å få 2-300 kg på ryggen... Nok om griser :-) I helgen skal jeg en tur til Hedrum. Så nå krysser jeg fingre for at snøværet lar vente på seg. Jeg har i flere år hatt kontakt med Per Bjerkseth og hatt planer om å besøke dem for å se på hundene deres. Det har som vanlig blitt med tanken... Men nå har jeg tenkt å gjøre alvor av det. Må jo passe på nå som de har valper :-) Har dere sett på hjemmesiden deres? Der er det mange herlige bilder av valpene deres. Er det rart jeg gleder meg? Og siden jeg ikke fikk dratt til Tjøme og Gry har avlyst Bergheimturen sin, så har vi avtalt å møtes. Tror hun har veldig lyst på en Asca-valp... Jeg vet ikke helt hva jeg gleder meg mest til, å møte Gry eller å se på lapphundene? Men det bli brukbare kjøreforhold... Jeg var og hilste på en oppdretter av FL for 1 år siden. Joda, ingen tvil om at de er vakre, men det skal noe til å slå en islending da... Jeg er litt bortskjemt der :-) Men at valpene kan konkurrere med en islending, det skal jeg være med på å diskutere. Jammen ble det ikke et langt innlegg i dag og. Neste uke kommer det sikkert noe fine bilder også :-)

15 kommentarer:

  1. Åh, jeg bare elsker disse hverdagshistoriene:o) Jeg synes det høres ut som om du har ganske masete dager jeg Tove. I hvertfall de dagene du er på jobb?!

    Det kommer vel ikke som noen bombe at jeg koste meg med landbrukshalvtimen din nå igjen? Vi kan gjerne utvide den til Landbruksuka for min del! Hvor lang tid tar det før tuben er tom? Sånn ca.? Det høres kjempespennende ut med griser, men jeg tror det er mer jobb enn med sau? Bruker dere en sånn rånespray for å få dem i brunst også? Synkroniserer de brunsten. Kan de komme i brunst hele året eller bare deler av det? Blir de grinete eller "bare" elskovssyke når de er i brunst? Som du skjønner - IKKE nok om gris;o)

    OM jeg er sjuk på en Asca valp???? Det er årets understatement. Jeg falt fullstendig for Asca (når hun var i Hundesport). Har bare så vidt sett henne i levende live. I følge Sissel, er hun akkurat like elskelig som hun ser ut (det er ett eller annet innmari godt med henne, hun utstråler det liksom). Heldiggrisene de som får valper etter henne. Hun er helt herlig, men for oss, så ble det for tidlig mht. Milli-mor. Det blir jo utrolig koselig å treffe deg Tove!!! DET gleder jeg meg masse til, tror skravla kommer til å gå i hundre. Har dessverre blitt ei pyse til å kjøre på vinterføre, og turen til Bergheim ble veldig lang når jeg så hva slags vær som var meldt. Gleder meg til å ta det igjen! Egentlig har jeg VELDIG mye å glede meg til. Så fint:o)

    SvarSlett
  2. Mere brunst: Jeg har brukt opp rånesprayen og siden jeg nesten aldri bruker den så har vi ikke kjøpt ny. Men vi har jo rånekonsulenten gående :-) Det er bare å kjæle litt med han så har jeg ei hand som fungerer som like godt som spray. Men vanligvis har jeg konsulenten gående løs i gangen mens jeg inseminerer og det fungerer som regel veldig bra. Purkene stiller seg opp som pinner når han entrer cenen :-) Problemet er at de står i ca 20 min og når 10-12 purker skal insemineres så har jeg ganske dårlig tid. Så det bør deles opp eller tjuvstarte. Noen av purkene trenger ikke å se rånene, de er klare bare jeg kommer inn døra f.eks. Så da tar jeg ofte dem. Jeg vet ikke hvor klang tid jeg bruker på hver purke, det er så ulikt om det må "jobbes" før prossessen begynner eller om det bare sier "svupp" og tuben er tom, 5 min i gjennomsnitt kanskje. Purkene kan bli brunstige hele året, men det er vanlig å sette på mye lys i vinterhalvåret. De fleste purkene blir brunstige 5 dager etter at jeg tok i fra ungene :-) Så det fungerer veldig fint, men det er jo alltid noen som "sliter". Og så hopper jeg over den første brunsten og da er det ikke alltid like lett. De varierer på lengden mellom to brunster (vanligvis 3 uker) og styrken på brunsten kan også bli dårligere. Sånn fikk du svar på alt nå Gry?

    SvarSlett
  3. Ja, dagene dine hørtes egentlig ganske travle ut! :) Med både grisestell, hundeturer og jobb! Men morgenene hørtes ganske rolige ut, da! :)

    Asca var uten tvil den av hundene til Sissel og Per Sten som likte best kos og klapp og å være med folk, og hun har vært utrolig snill og rolig de gangene vi har vært hos dem! :) Eller egentlig var Indy litt samme typen også...

    Men jeg har jo et litt spesielt forhold til Ofelia, jeg da, i og med at hun er moren til Dixie... Det er veldig kjekt å kunne besøke både moren og faren til Dixie på en gang! Også er jo Sissel og Per Sten kjempesnille og hjelpsomme dersom vi lurer på noe også da, så det er veldig kjekt å ha hund derfra! :) (Det ble visst litt reklame for Fjelldronningen... ;)

    SvarSlett
  4. Brekom med mer, Tove...Interessant lesing, men det hørest litt strevsomt ut?? Og takk for info om plasttuben - min nysgjerrighet er stillet for denne gangen...

    Koselig at du og Gry skal treffes til helga :-)

    Blir det valp snart nå, da eller?

    SvarSlett
  5. ..ehem...Bare kom....skal det stå.

    SvarSlett
  6. Ja Tove, nå fikk jeg svar på det meste tror jeg. Men blir purkene grinete eller bare elskovssyke? Såpass mye at de går på deg også? Så viserlig innrettet at de blir brunstige så ofte! Søyene er jo i gang bare på høsten (stort sett), men jeg har hørt at det kan styres litt med lys på dem også, OG hvis de står helt alene. Da tror de at de må befrukte verden med en enste gang...

    Tina: Jeg møtte Ofelia her hos oss. Hun er skikkelig, skikkelig fin. Også så koselig. Hun minner meg litt om Milli, plutselig kom det en liten "rev" klatrende forsiktig, forsiktig oppover låret mitt for å hilse på. Det var jamen frk. Ofelia. Akkurat sånn gjør Milli også:o)

    SvarSlett
  7. Dette var morsom lesing. Måtte lese to ganger for å være sikker på jeg fikk med meg alt. Skal si det er litt jobb med gris. Har du ikke noe hjelp av mann eller barn?

    På besøk til Jåberg i helga, heldiggris! Det er sååå hyggelig å komme dit. Må få ut fingeren jeg også. Skulle vært der når de hadde kull sist. Ble jo aldri ferdig til det. Også skal du møte Gry. Da tenker jeg timene flyr. Skal dere til Sissel og Per begge to? Pass på Gry så hun ikke tar med en valp under genseren. Alle hundene der er like fine. Så oppmerksomme og kosete. Men Asca er jo den første lappen de kjøpte så hun er nok spesiell.

    SvarSlett
  8. Makan til griseprat det har vært her idag,da :o) Moro å lese, som alltid når Tove skriver. Jammen er det der litt av en jobb, syns jeg ser dere...får vi se slike bilder i bloggen??

    Håper dere får godvær i helga! Det er så moro med hunde-skravling, og dere er jo som gamle kjente nå. Og vi andre får selvsagt referat ;o)

    SvarSlett
  9. Griseprat ja...det er jo kjempe interessant. skal jammen si jeg har lært mye om gris siden Tove introduserte de på bloggen!

    Skal du ha deg valp nå da Tove, ??...er såå nysgjerrig skjønner du! Alltid moro å se på valper da, uansett om man skal ha eller ikke, må jo nyte synet av de små når man kan..Ha en koselig tur dere to da!

    SvarSlett
  10. Jeg ligger vanligvis "lavt" med at jeg er bonde. Bønder er som kjent ikke spesielt populære i Norge :-( men siden dere påstår at det er morsomt å lese om så har det visst blitt veldig mye griseprat her i denne bloggen ;-)

    Joda, jeg får selvfølgelig hjelp av resten av familien. I utgangspunktet så er grisene mitt ansvar, men PE tar seg av alt som har med vedlikehold, teknisk og traktorarbeid. Når jeg er på jobb, ferie eller andre steder så må PE eller Irene stelle grisene. Så siden jeg jobber 4 dager i uka blir det minst 4 stell på dem. Men oppgaver som nærmer seg veterinærens, er det kun jeg som gjør, sånn som inseminering, avliving, medisinering og problemer i grisingen (leke gynokolog)og den som har kontroll på hva som skal skje når.

    Purkene er ikke grinete, men derimot voldsomme vil jeg påstå. Når de prøver å leke råne og prøver seg på meg så er det slitsomt. PE kommenterte det da jeg kom hjem i går at nå var det et mareritt å måke for dem! Men de er så ulike, det er spesielt ei som er vanskelig nå og jeg har noen skrubbsår på låret etter tennene hennes. Og jeg er litt redd for å bli "satt fast" i et hjørne. De har en god del krefter. Men de gjør ikke dette for å være "slemme" bare for å kurtisere omgivelsene eller gi etter for sine drifter. ;-)

    Om jeg skal ha valp????? jeg?????? Jeg har bestemt meg for å ikke kommentere / si noe om dette før en evnt. valp er i hus og vel så det. Årsaken til det kan dere finne viss dere går tilbake til begynnelsen av bloggen min...

    SvarSlett
  11. Jeg skjønner hva du mener mht. bøndenes popularitet Tove. Jeg får av og til noen "stikk" om at vi får penga kastet etter oss.... og at vi ikke gjør annet enn å klage....

    Jeg får ikke nok av disse grisehistoriene, og heldigvis er det ikke bare meg:o)))))))

    SvarSlett
  12. Uff ja , disse bøndene som får pengene i posten. Men du verden så populære vi er så lenge ungene går i barnehagen :-)Og så er det populært å bo på landet, der er det jo så god plass og fredelig. Helt til disse frekke bøndene begynner å bråke og støve ut på jordet da. Og så må de absolutt holde på der på de dagene sola skinner??? De ødelegger jo årets første grillkvelder! Må bare innrømme at jeg irriterer meg grenseløst over avisoppslag der de klager på det siste.... Heldigvis er de fleste klar over at det er noen ulemper med å bo på landet også. Våre naboer er det ingen ting å si på, men vi skal ikke langt unna før det er et byggefelt som har glemt hvor de bor :-(

    SvarSlett
  13. Pris deg du lykkelig over at du ikke er bonde på Tjøme i sommermånedene. Vi har folk inne på beitet, i hagen - der de selvfølgelig plukker frukt av trærne og buskene, med den selvfølgeligste mine. Kikkende inn i fjøset. "De er jo på landet"..... Også klager de på at det er sauedritt på veien, sauene breker, traktoren durer, møkka lukter.... I år har vi blitt enige om å henge opp et skikkelig "purkete" skilt. "Privat gårdsplass - ingen adgang"... Så får heller folk synes hva de vil. (Oooops, sinna nå)

    SvarSlett
  14. Så enig med Gry. Hadde folk gått opp i hagen min hadde jeg kjepp-jaga dem. Folk tror de kan gjøre som de vil. Det gjelder desverre ikke bare dere "bønder". Ungene i dag lærer ikke respekt for annen manns eiendom.

    Nå ble vist jeg hissig også!!

    SvarSlett
  15. Tok an jeg Tove, og forstår deg såå godt.. Har jo vært gjennom den suppa noen ganger i vår jeg og... Da er det beste å vente i stillhet ja!

    SvarSlett