18. august 2016

Tur til Trollfossen og Nautskardsfjell..

Jeg hadde noen få fridager igjen før jeg måtte tilbake på jobb og de hadde jeg lyst til å bruke fornuftig. En fjelltur f.eks.? Så jeg spurte Nøve pent om å få bli med henne på tur igjen, Søndagsmorgen dro vi oppover dalen og møttes ved Statoil i Gulsvik.
Resten av turen beskrives så fint med bilder og ord i bloggen til Nøve. men jeg må jo legge ut litt jeg og.
 Behøver ikke opp på fjellet for at det skal være fint. Krøderen er jammen meg fin den og i finværet.
Det er morsomt å se og høre barfi når hun oppdager at Nøve kommer med bilen sin. Da er det full jubel og dans og så ei utålmodig jente som skal sjekke om Nalle er med også.
Men målet vårt befant seg altså litt høyere opp. merkelig at disse fjellene i dette området alltid skal ha så innmari bratte fjellsider. Det fristet ikke mye å prøve seg på den veggen.
Så vi fulgte stien opp langs Fjellelvi til Trollfossen. Den stien var jammen meg bratt nok den og. Jeg hadde store problemer med å holde følge med de mer fjellvante hallingdølene.
 Da var det godt å komme fram til Trollfossen. Lite vann til tross så var den et fascinerende syn.
Det var disse trappetrinnene som jeg syns gjorde fossen så spesiell.

og det at den var så bred med sva hele bredden. Hele elva og fossen var bare et kjempelangt svaberg, med trappetrinn.
men vi hadde flere mål for dagen. Vi skulle jo enda høyere til fjells.
 Nedre Prestegardstjern. Vi begynner å bli gode på å krysse elver.
Utsikten er det ingenting å si på. Her ser vi ned til Buvatn, mange fjell og noe mer siviliserte strøk som Ringerike innimellom åsene.
Matpauser er viktig.
 og ta seg tid til å nyte det flotte været og omgivelsene.
Nalle og Barfi var skjønt enige om at det var viktig å ligge til lading innimellom.
Varden på Nautskardsfjell 1224 moh.
 Bare vi var kommet opp i høyden var det lett terreng å gå i.

men det var fortsatt viktig å lade opp innimellom. Det er jo tross alt snakk om gjeterhunder. De vet å benytte muligheten til å hvile og så jobbe når det er tid for det, ikke sant?
 Nå var det på tide å komme seg nedover igjen. Stø kurs mot Øvre Prestegardstjern.
 Og der var det fint! Det måtte bare bli en ny pause her. For dette måtte nytes.
 Tassen trengte visst litt ladetid han og.

Vakkert.

Det ble i alt en tur på ca 2 mil. 12 timer på tur med rikelig med pauser innimellom. Vi rakk akkurat ned til bilen før det begynte å bli mørkt. 5 cacher ved Trollfossen, Nautskardfjellet, Prestegardstjernet og parkeringsplassen,  ble også logget. Og det mest fantastiske - vi hadde fint vær hele dagen! :)

Og det skulle jammen meg fortsette slik. Ny tur neste dag.