16. oktober 2019

Gam-tur 2019 Budapest

Også i år har jeg vært på Gam-tur. Målet for årets tur viste seg å være Budapest. Et sted jeg ikke engang har vært i nærheten av tidligere. Så dette var spennende. Og en stund var det litt vel spennende om jeg i det hele tatt fikk være med, siden vi plutselig manglet en person til å jobbe. Ulempen med å jobbe der jeg jobber, det er alltid noen som må jobbe.
Men det ordnet seg heldigvis og vi var 5 stk. som dro på tur. Dette var den 9. Gam-turen og nå er det kun Heidi og jeg som kan skryte av å ha vært med på alle.

Budapest viste seg å være en fin by med mange flotte og storslagne bygninger og monumenter. Og vi rakk egentlig bare å få et lite overblikk over hva byen har å by på. Jeg tror jeg får ta med meg PE en tur og se litt nærmere på en del av de imponerende bygningene.
Vi dro som seg hør og bør på sightseeing.
Gellerthøyden var det både imponerende statuer
og utsikt over byen. Flatt på Pestsiden, der vi bodde og mer åser på Budasiden.
Vi var ikke aleine der.
Været kunne ikke vært bedre. Sol og passe varmt :) Mor og datter på tur.
Kjedebroen, en av de mange broene over Donau.
Heltenes plass.

Det var flotte bygninger overalt, både "offisielle" og vanlige.




Vi spiste på noe spennende og spesielle steder.
Sir Lancelot var meget spesiell og en opplevelse i seg selv.

Stedet, atmosfæren,

underholdning
og maten. På riddertiden hadde man ikke gaffel så sånt fikk man ikke her.

Vi kunne til nød bruke kniv og skje, men helst skulle vi bruke fingrene.
Til gjengjeld fikk vi utdelt smekke ;)
Vi spiste lunsj på New York cafe. Som det påstås er verdens vakreste kafe
og det skal en ikke se bort i fra at stemmer.
Vi var ikke aleine her heller. Vi sto over 1/2 time i kø for å få bord.

Men det var helt klart verd det. 

Det var virkelig et spesielt sted. Maten var god og vi ble skrekkelig mette her også. Og så vi som var så bestemte på at vi skulle ha dessert....

Det ble faktisk veldig lite kake- og dessert-spising på denne turen.
Men jeg fikk i meg et par av disse.

Softis i Kürtöskalács et spesielt bakverk fra Transylvania.
Vi var på båttur på Donau

Gellerthøyden med Frihetsstatuen som ruver på toppen.


Parlamentsbygningen som er den største bygningen i Ungarn med hele 365 spir


 Buda-slottet ruvet på Buda-siden av elven.
slottshøyden  ligger det flere bygninger det er verdt å sjekke ut nærmere

Neste gang skal vi få til det også.

Basilika'n er også verdt et besøk tror jeg.




For en herlig gjeng jeg er så heldig å jobbe sammen med :)

Vi overnattet i et leilihetshotell denne gangen og 7seasons Apartments kan også anbefales med fin leilighet, god frokost og sentral beliggenhet. Men at det manglet nattbordlampe var et minus. 

NB! Det er fortsatt en dag til det skal skrives om ;)






4 kommentarer:

  1. Jeg vet fremdeles ikke om det blir noe Grillkløver-tur til året, men jeg tror jeg har lyst til å dra til alle stedene dere har vært på Gam-tur ;) Budapest ser ihvertfall ut til å ha mye for enhver smak, så jeg gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det finnes så mange fine steder å dra. Det kommer selvfølgelig litt på hva dere er ute etter. Er det snakk om Blåtur eller tur dere kan være sammen om planleggingen?

      Slett
    2. Det kommer an på om vi blir 3 eller 4 som drar. Blir vi 4, blir det blåtur. Blir vi 3, planlegger vi sammen.

      Slett
    3. Ok. dere får garantert en fin tur uansett, der er jo så mange fine steder å reise til.

      Slett