Dag 10
Denne dagen hadde jeg meldt oss på busstur til Mount. Fuji og Hakone. Det kunne jo være greit å i hvert fall få med oss en skikkelig turist-ting hadde jeg tenkt. Turen hadde vi bestilt god tid i forveien og været er like uforutsigbart i Japan som i Norge. Mt. Fuji er Japans høyeste fjell og vulkan 3776 moh. Og i følge bilder jeg har sett, veldig vakkert. Nå var altså planen at vi skulle få se dette vakre fjellet og aktive vulkanen. Så vi møtte opp på en buss-stasjon. Her var det full aktivitet, med masse folk som skulle på ulike sightseeing-turer til Mt. Fuji og Nikko bl.a.
Vi begynte med å kjøre forbi Tokyo-Tower. Så da har vi sett det også.
Vi kjørte i 2-3 timer tror jeg.
Også langs denne turen var det mye fjell. Og guiden fortalte at Japan består av 70 % fjell. De har i likhet med Norge mange tuneller og bomstasjoner.
Rundt Mt. Fuji ligger det 5 innsjøer. Vårt 1. stopp var ved en av dem. Husker ikke navnet,
Så skulle vi kjøre til Mt. Fuji. På programmet så skulle vi kjøre så langt det går an å kjøre, til 5. stasjon. MEN mens det regnet litt i Tokyo dagen før, så hadde det snødd i dette området og dermed var veien stengt for trafikk.
Vi fikk ikke kjøre lenger enn til 1. stasjon. 1 291 moh.Vi var ikke aleine her heller ;) Vi gikk med andre ord glipp av mange hårnålsvinger og ca 1 000 høydemeter.
Og hvor er MT. Fuji???? Joda, det skal være bak skyene her et sted.... Jaja, folk fikk da i hvert fall se og ta på snø. Vel, vi har sett og tatt på snø før. Denne turen ble med andre ord en liten skuffelse. Men jeg leste et sted at man faktisk skal ha en del flaks for å få se Mt. Fuji, det er nemlig slettes ikke uvanlig med skyer rundt den toppen. Guiden fortalte en del om vulkanen og livet rundt den. Dette stedet var spesielt på flere måter. Det finnes ingen elver og bekker her. Alt regnvann/smeltevann renner bare rett ned i grunnen. Siden det ikke er elver og bekker her så finnes det heller ikke apekatter her. Fuji har en veldig fin og symmetrisk form, det er ikke så vanlig. Disse stasjonene 1-5 ligger ikke jevnt fordelt oppover. De er plassert etter hvor man trengte påfyll. Forsto ikke helt hva hun sa, men det var snakk om en kopp eller måleenhet. Valgte å tolke det som at det gikk på hvor mye bensin man brukte eller drikke. Det høres jo logisk ut at det går mer drivstoff jo brattere det er. Du trenger altså en måleenhet til 1. stasjon, 2 til 2. stasjon og hele 5 til 5.stasjon. Vel det var ikke så mye å se på her, så vi kjørte videre til der vi skulle spise lunsj.
Lunsjen var i hvert fall god.
Så kjørte vi videre til Hakone. Mer vulkaner og ikke minst Hot springs. Guiden fortalte at det ene stedet hadde 10 000 innbyggere, mens det var 2 mill besøkene i løpet av et år. Mye japanere tror jeg som skulle bade i onsen/hots springs. Men vi var samtidig fortsatt i området med utsikt til Mt. Fuji.
Både fra Lake Ashi. Der vi kjørte en kort tur med båt.
og fra Mt. Komagatake
Vi kjørte kabelbane opp til toppen.
En tur som skulle gi oss en fantastisk utsikt til både Mt. Fuji, masse andre fjell, sjøer og øyer.
Ok, Mt. Fuji er bak skyene der et sted.
Tilbake i Tokyo gikk Irene og jeg en lite kveldstur til Sumida River
Wow, det er litt lys og høye hus i denne byen. Tokyo Skytree kunne sees herfra også.
Skjønner at bussturen ble skuffende når dere ikke fikk sett Mt. Fuji, men det er jo gjerne sånn at været er lunefullt jo høyere man kommer, noen ganger har man flaks, andre ganger ikke. Været får man jo aldri gjort noe med dessverre.
SvarSlettJa det var surt. Men, men, vi skal jo være veldig glad for at vi var så heldige med været på resten av turen. Det hadde vært veldig kjedelig om det hadde regnet i 2 uker for eksempel
Slett