3. april 2016

Japanturen - Avreise og dag 1.

Avreise.
Dagene gikk veldig fort den siste tiden, plutselig var det dags for den "store reisen". Jeg både gruet og gledet meg. For meg som ikke har vært på lenger flyreise enn til Island og syns det å sitte på flyet dit, som tar 2 1/2 time, er maks av hva jeg syns er greit, så en tur til Japan ut som et mareritt. Først en kort tur til Helsinki før vi begynte på den virkelige reisen. Hele 9 1/2 time på flyet fra Helsinki til Osaka, det kunne fort bli et mareritt. Men det gikk overraskende bra :) Etter en lett blanding av å pise. lese og sove så var vi framme på flyplassen i Osaka. Vi dro fra Gardermoen kl 13.15 lørdag og landet kl 10 søndagsformiddag. 8 timer var med andre ord sporløst forsvunnet pga tidsforskjellen. Vi var i Japan! :) Men først skulle vi komme oss igjennom flyplassen. Jeg er ikke så veldig reisevant. Så at det første vi blir møtt med er å kjøre med et "tog" som kommer susende var den første overraskelsen. Så var det å stille seg opp i immigrasjonskø. Uppps! Vi var visst ikke de eneste som skulle inn i Japan. Ca 1 time sto vi i kø for å sjekke pass, fingeravtrykk, se inn i kamera for å sjekke at jeg lignet på passbildet
og så endelig få et klistremerke i passet som sier at jeg er godkjent til å besøke Japan i inntil 3 mnd.
DA kunne vi endelig begynne på Japan-reisen vår. Irene ble satt til å finne fram til billettautomaten, kjøpe tog-billetter og få oss på riktig tog. Vi var på vei til Nara. Det var visst et stykke fra flyplassen til Nara. Spennende å se ut av vinduet og se hva vi farer forbi.
Fotballbaner er byttet ut med baseball-baner f.eks. Tror ikke vi så en eneste som spilte fotball mens vi var i Japan, alle skoleklasser, klubber vi så som trente dreivmed baseball. Baseball-banene var ofte inngjerdet med store nett så de var lette å se. Ja ikke at det er så lett å se på dette bildet, men det er en annen sak..

Alle hotellene jeg hadde bestilt lå nær en jernbane-/ t-bane-stasjon og alle hadde oppbevaring av kofferter. Dette var viktigere enn at det lå nær det vi skulle se. Vi kom fram til Nara 1 time før det var innsjekkingstid, men troppet opp på Sun Nara hotel  med koffertene for å bli kvitt dem i hvert fall. Men heldigvis så fikk vi lov til å sjekke inn med en gang. Vi gikk rett på rommet - og la oss. Det tar på å reise og ikke minst miste natten. Selv om klokka var 14 i Japan så var den 6 norsk tid. Vi var utslitte og sov de neste 2-3 timene.

Nara
Men vi kunne jo ikke sove bort hele dagen og vi måtte ha noe å spise.  Så vi tuslet ut gikk til stasjonen og mot gågata, den lå bare noen minutter fra hotellet. Vi var i Japan.

Det første som slo oss var alle ledningene og reklamen.
Og så var det masse folk, et yrende liv av folk og spisesteder og butikker.

Vi tuslet oppover gaten. Så på de utstilte mat-modellene. Og endte opp med å kjøpe blekksprutboller. De kunne jeg spise uten å bruke pinner ;)

I enden av gågata begynte det å bli spennende. Der sto det flere rickshaw. Ikke slike med sykkel foran, nei her var det en person som løp foran. Wow! Jammen må de være spreke. Disse var i alle byene vi var, uten at vi tetstet dem.
Et lite vann.
Og trapper.Her måtte det selvfølgelig undersøkes.
Det første av det vi kom til å se mange av på resten av Japan-ferien. På toppen av trappene så kom vi til Kofukuji tempelet med flere bygninger.

Vi fikk de første glimtene av hjorter. Men nå var det på tide å sette kursen tilbake mot hotellet. Måtte bare få tak i noe mer å spise først.