7. april 2016

Japanturen - KANAZAWA dag 7 og 8

Dag 7

Kanazawa møtte oss med en flott og stilig jernbanestasjon. Her har det blitt tatt mange bilder de siste 10 årene, det er jeg sikker på.
Denne fontenen vekslet mellom 4 tekster. Welcome, Kanazawa, klokkeslettet og velkommen til Kanazawa på japansk
 
Ja Kanazawa var verdt et besøk nesten bare for å se stasjonen med den gedigne glasskuppelen og den svære treporten.
Vi fant ganske fort fram til hotellet vårt, Dormy Inn Kanazawa og leverte koffertene der før vi nok en gang gikk ut for å finne noe å spise. Det var ikke så enkelt. Det viste seg at vi begynte med å gå i feil retning, ut av sentrum, tror jeg. Det var bare å snu.
Men vi fikk ihvert fall se at selv om vi nå begynte å nærme oss vestkysten så var vi fortsatt nær fjellet. Vi gikk tilbake igjen til stasjonen og fulgte gaten som gikk ut derfra.
Vi fant selvfølgelig et tempel ;) Higashi Betsuin tempel

Mange høyhus, men hvor i all verden var butikkene og spisestedene? Jeg begynte å lengte tilbake til Nara, der var det ei hovedgate som hadde det meste. Vi endte opp i et kjøpesenter og på Starbucks. Satte oss til der litt før vi gikk inn i en veldig innholdsrik matvarebutikk. Her kunne vi få kjøpt det meste av mat, både klar til å spise og råvarer for å lage middag hjemme. Vi fant hvert vårt gode måltid her som vi skulle ta med oss til hotellrommet. Og så hadde de en stor kakebutikk med danish-kaker. Wierbrød-type bl.a. Butikken het for sikkerhetsskyld Andersen. Mmmm her var det mye som fristet. Og det jeg kjøpte smakte i hvert fall godt. Nå var det blitt innsjekkingstid så vi gikk tilbake til hotellet, for å spise og slappe av litt.

Per Øyvind fant ut at hotellet var så fint at han ville bli der. Mens Irene og jeg gikk ut igjen. Nå satte jeg på endomondoen for å se hvor langt vi gikk. Alle butikkene vi ikke fant tidligere på dagen fant vi selvfølgelig nå. Her var det meste i kjøpesentre og det nærmeste lå rett over gata fra hotellet ;) Og så gikk vi noen meter til fra der vi hadde handlet mat litt tidligere
der fant vi fiskemarkedet. Forøvrig så koster 1000 yen ca 80 kr.

 Vi gikk videre til slottsparken. Også her i Kanazawa var vi for tidlig ute til at det var blitt vår.

 
Det var fortsatt noen bygninger som sto igjen etter det som engang hadde vært det kongelige slott i Kanazawa.
Og det var en liten del som var ekstra fin i parken.

Her var det et lite lysshow om kvelden som vi fikk med oss. Ikke det store greiene, men fint og stemningsfullt var det.

Ja og så var det plutselig mørkt og det var på tide å prøve å finne veien tilbake til hotellet. Det var en av de tingene som var fint i Japan. Så vidt jeg har fått med meg så er det lite kriminalitet i Japan, så vi følte oss trygge. Det var ikke noe problem å gå ute aleine i mørket i ukjent strøk. Vi ante jo ikke om vi der vi gikk ble regnet som mørke bakgater eller om det var midt i sentrum. Jeg ville vært veldig mye mer skeptisk til å gå rundt i Oslo. Selv om vi egentlig ikke ante hvor vi gikk, så hadde vi full kontroll og fant greit tilbake til hotellet, nesten 7 km hadde vi gått på denne turen.

Her var det inkludert i prisen at vi fikk servert ramen, en slags nudelsuppe i matsalen etter kl 21.30. Ja så var det dette med å spise nudler med pinner da... Godt det er helt greit  å slurpe i Japan.

På dette hotellet var nattskjorta byttet ut med en mellomting mellom pysjamas og kosedress og det sto at denne kunne man bruke overalt på hotellet. Det var også en onsen på dette hotellet. At vi møtte folk i heisen / gangen i pysj'n på vei til å fra onsen var jo en selvfølge, men at så mange troppet opp i matsalen både til kvelds og frokost kledd i denne pysj'n var overraskende. Vi gjorde det ikke ;)

Dag 8

Her var det MYE å velge i til frokost. Både japansk og litt mer vestlige retter. Plukket litt her og der av det som så minst skummelt ut. Dette var helt klart et hotell vi kommer til å bruke om vi kommer tilbake til Kanazawa. Vi sjekket ut av hotellet, men satte igjen koffertene. Vi måtte jo se litt mer av byen før vi reiste videre. Jeg hadde veldig lyst til å se parken som det sto om i turist-guiden, Kenrokuen garden Vi fant ut at vi var altfor spreke til å ta bussen så vi tok beina fatt
Slottsparken og Kenrokuen parken ligger rett ved siden av hverandre. Så vi fulgte samme vei som i gårkveld.
Først en tur til slottsparken, gikk fort igjennom det ene hjørnet av den og så over veien og inn i parken.


Skulle veldig gjerne ha vært her på en tid det enten blomstret litt mer eller var høstfarger, men det var fint her nå og.

Greinene på trærne var så lange at de måtte ha støtte.
Noen trær hadde begynt å blomstre.
 
Lykter var det mange av.
Vi fant selvfølgelig en slik på vei tilbake til hotellet og ;)
Etter en tur på 7-8 km var det på tide å sette kursen mot Tokyo. Det var det visst en del andre som skulle også. Vi var nok litt vel optismistiske når vi trodde at det var bare velge å vrake på sitteplasser på shinkansen som skulle gå om en time. Men det var mer enn nok ledig, de var bare ikke på rekke og rad. Og etter å ha funnet ut at vi både måtte kjøpe en billett for sete og så en ny billett for selve turen var vi klare for å dra.  Vårt tog  gikk litt før kl 14. og ca 2 1/2 time seinere var vi i Tokyo. Vi kjørte bl.a.  om Nagano. Vi så også nå mye snødekte og høye fjell. Ja bortsett fra at vi egentlig ikke så så mye, for vi kjørte gjennom mange tuneller og vinduene er små og japanerne  drar ofte for gardinene.


 

4 kommentarer:

  1. De kveldsbildene fra den parken med lys var helt fantastisk fine! Og den første porten, den til togstasjonen var litt utenom det vanlige.
    Fremdeles sitter jeg med en sånn wow-følelse, Tove har vært i Japan!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, tenk at lille meg som vanligvis bare ferierer i Norge og Danmark har vært på den "andre siden"!!

      Slett
  2. Helt fantastisk!
    Men hvordan er det med beina dine??

    SvarSlett
    Svar
    1. Beina mine er et kapittel for seg selv.. Jeg blir fort sliten/begynner å verke i føttene når jeg står eller går. Men det har jeg alltid gjort så jeg vet ikke om det har noe med sjukdommen å gjøre. I forhold til det jeg la ut bilde av gikk det overraskende bra. Fikk ingen nye sprekker. Tror kanskje at Japan/ferie var positivt. De ble fort verre da jeg kom hjem.

      Slett