22. mai 2016

Tur til Vikka og Heggetjenn

Jeg vurderer om jeg skal legge ut noen flere cacher. Da er det bl.a. Nordåsen og området rundt Vikka som står på "plakaten". Nå er veien opp dit fortsatt stengt pga telerestriksjoner (tror jeg), så da får man bruke beina. Jeg hadde nemlig lyst til å sjekke ut om det var noen egnede steder og ta noen foreløpige koordinater sånn at jeg kan begynne å lage noen cachebeskrivelser hvis jeg plutselig skulle føle for det ;)  Så 2. pinsedag tuslet Barfi og jeg i vei fra Kløvberget, mot Nipkollen og så videre mot Vikkelihytta. Jeg gikk denne turen i fjor også, bortsett fra at da fortsatte jeg og gikk jeg helt til Marifjell. (Noen av bildene er i fra fjorårets tur)

 
Først et stykke nedoverbakke ned til Veslevikka
og så oppover igjen til et ganske fint utkikkspunkt over Veslevikka.

Så greit terreng et stykke til vi kommer til den første og eneste skikkelige myra på denne turen. Er det virkelig mulig????
Kavlebrumyra. Ja og her var det jo lagt ut "kavler" så det var ikke noe problem å komme seg tørrskodd over. Siden jeg trodde det kom til å være en del våte myrer (glemmer jo fort) så benyttet jeg turen til å teste ut de nye fjellstøvlene mine.
De passet perfekt og var gode å gå med. Ja i hvert fall til jeg kom halvveis. Da merket jeg at det var et punkt på hver ankel som begynte å bli vondt. Hmmm, må finne på en løsning der. Nå ser de i hvert fall ikke så nye ut lenger ;)
Og så kommer vi til det fine området rundt Store Vikka.

En av ideene er å legge ut en serie cacher langs hele den blåmerkede stien fra Nipkollen og mot Vikkelihytta. Men jeg er veldig usikker på om det har noen hensikt. Selv om jeg har hatt overraskende mange besøk på cachene opp til Nipkollen, så tror jeg ikke så mye på at det er mange folk fortsetter  å gå videre. Da blir nemlig turen plutselig for 10 km lengre.
Så det spørs om jeg bør nøye meg med å legge ut noen rundt Store Vikka. Hit kan man kjøre bil så fort veien åpner og da blir det jo straks lettere ;)
Vakkert kan det også være her.Som på fjorårets tur hit.
Kjører man til Vikkelihytta og så gå turen derfra vil turen fram og tilbake bare bli 10 km, isteden for 15 som jeg gikk.  Eller man kan jo til og med overnatte her og gå turer i både den ene og andre retningen for å få med seg flere av Nordåsens perler. Det er mange fine muligheter på Nordåsen for den som liker å gå eller sykle.  Et av poengene med å legge ut cacher langs den blåmerkede stien er jo at flere skal benytte seg av stien.
Fant ei gedigen fuglekasse i et av trærne rundt Vikka. Denne er ikke beregnet på blåmeisen ;)


På hytta var det fullt av folk så Barfi og jeg begynte på tilbaketuren og fant et annet fint sted ved vannet der vi satt oss ned med nistepakka vår.
Det var fortsatt enkelte snøflekker og bjerka hadde bare museører enda.

Ved Vesle Vikka så tok vi en litt annen vei videre hjem, nemlig om Totnersætra. Da ble det en liten runde sånn midt på.  Første gang jeg går her.


Det er alltid koselig å ha med Barfi på tur.

Alt i alt ble dette en tur på ca 15 km. Fin tur og trim.

Torsdagskvelden kom det melding om 10 nye cacher. Hurra! Det så ut til å være veiviser for en fin tur på et sted jeg aldri har vært før. I fredag var det grått og regnbyger, så da var det ikke aktuelt. Lørdag skinte derimot sola og PE var klar til å være med meg på tur.

Så nok en gang satte vi kursen over grensa mellom Nannestad og Hurdal og oppover lia mot noe som het Heggetjenn.
Der var det lagt ut 10 varierte cacher. To av dem kunne vi kjøre til, resten lå etter bommen så vi tuslet i vei bortover veien. Og etter hvert  på sti og bushing gjennom skauen for å finne de siste cachene.
Her var det mange idylliske og fine steder.
Noen utfordringer måtte også forseres. Vi kom oss over alle tre uten å bli våte på beina
 

En gammel demning ble passert.
Her forventet vi uti fra hva andre logger sa at vi kom til å slite, men PE fant den egentlig ganske lett. Det kunne vi feire med medbrakt sjokoladekake og te/kaffi :) Her var det fint å sitte ned litt. Ja det hadde det vært flere steder på turen allerede, men vi ventet altså til vi kom hit.
Nok en utfordring måtte forseres før loggen kunne signeres.
Glemte å sette på endomonden i dag, men co skriver at dette er en tur på 5-6 km. Været var perfekt til turgåing og dette var en flott tur.   Og så hørte jeg gjøken for første gang i år.

4 kommentarer:

  1. Om du vil legge ut en trail eller ikke er selvsagt helt opp til deg, men jeg personlig blir mye mer fristet av en trail enn av en enkel cache eller tre. Jeg kan dra ganske lange avstander for å ta en trail som blir en dagstur. Men vi er alle forskjellige, heldigvis :)
    Den siste runden ser veldig fin og variert ut! Tror ikke jeg ville gått over den vaklevorne brua, jeg hadde garantert ramlet uti :p

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, du hadde ikke falt uti :)Største problemet var om den knakk sammen eller ikke, noe den heldigvis ikke gjorde.

      Ingen tvil om at mange cacher å logge trekker mer folk. Og jeg tror det vil bli en pent bunt etter hvert på Nordåsen :) Tror det er flere som har planer :)

      Slett
  2. Kjenner det er lenge før jeg er ferdig med "dine" trakter å cache i :D Mange flotte turer å prøve seg på. Skal ta resten av de til Nipkollen også...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er mange fine steder rundt her. Dessverre er det langt mellom cachene på de fineste stedene.
      Moro at du ønsker å prøve deg på hele Nipkollen :)Ser du på katet fra Endomondoen så er Nipkollen-turen den delen som er til høyre for rundingen + litt til.

      Slett