6. mai 2016

Fjelltur?

 
 
 
 
 
 
 
Jeg er veldig god på å drømme/legge planer. Men som regel så stopper det der. Nå drømmer jeg altså om en fjelltur eller fem. I fjor ble det ingen, men i sommer skal jeg på minst en fjelltur! Sånn er det med den saken. men hvor? Den store drømmen er selvfølgelig å bestige en topp eller to i Jotunheimen. Ja og så må jeg jo gå Besseggen en gang også. Det er bare det at jeg ikke liker å gå i kø.  Men jeg tror jeg skal la Jotunheimen ligge i fred enda en stund. Jeg har innsett at det faktisk er mange andre steder det er fint å gå også. Som er litt mer tilgjengelig, ikke så langt unna og litt mindre slitsomme.
Etter at vi begynte med geocaching så blir jo turene enda bedre om jeg kan kombinere turen med å logge noen cacher. Og ikke minst så bruker jeg geocachingen for å gi meg tips om hvor jeg kan gå. Vel, nå er det ikke så mange cacher som ligger midt på fjellet, så noen storfangst på den fronten er vanskelig å få til sammen med ønske om en fjelltur. Ja bortsett fra et besøk i Vinje da. Vehuskjerringa og Juvekongen, selv om jeg er litt usikker på hvor mye fjell det er snakk om ved Juvekongen. Der befinner det seg rikelig med bokser som kan omgjøres til smilefjes. Men så var det meg og slike trailer da. Jeg steiler liksom så fort det er snakk om mer enn 20 cacher som skal lastes ned på en gang. På den annen side så ga blogg-innlegget til Kjersti om den turen de tok til Vehuskjerringa i fjor sommer meg veldig lyst til å prøve å beseire Vehuskjerringa, jeg også. Den må nok inn på lista over mulige tur-planer.
 
Nå har jeg av en eller annen grunn en forkjærlighet for cacher som har altfor lite besøk. For to år siden så kjørte vi over Friisveien og logget et par cacher der. Og da jeg prøvde å finne ut hvor jeg skulle på tur i fjor, tur som det ikke ble noe av, begynte jeg å se litt på cachekartet i det området. Det var ikke mange cachene der, men noen av dem har hatt sørgelig få besøk. Når de da i tillegg ligger på en fjelltopp, så er interessen min vakt ;) Nå tror jeg ikke dette fjellområdet er det mest spennende å gå i, men bilder i cachebeskrivelsen viser god utsikt. Så jeg har fått det for meg at jeg vil på tur dit. Til Storvola som har kun to logger på snart 5 år for eksempel. Kunne jo vært artig å vært i nærheten av Rondaene en gang uten at det regnet. Det tror jeg fortsatt ikke jeg har opplevd.
Og så er det alle blogg-innleggene fra Nøve om turer i Hallingdalen og Vassfaret da. Det hadde vært sååå moro å blitt med henne på en tur eller to. Ja bortsett fra at jeg er redd hun kommer til å gå i fra meg da. Har en mistanke om at Nøve er like sprek som ei fjellgeit. Der er ikke formen min, kan man trygt si.... Det er ikke så tett mellom cachene der heller virker det som. Men det virker som det er tett mellom topper, utsiktspunkter og idyll. Hallingdalen og tur med Nøve må helt klart inn på lista over turer jeg ønsker å ta. Hadde vi fått til planen om at Kjersti og jeg skal besøke Nøve samtidig, ja da hadde det jo blitt het perfekt. Kanskje alle tre kan logge denne på Sørbølnatten i Flå for eksempel. Vi har en plan på gang :)
 
Og så har jeg veldig lyst på en ny tur over Romsdalseggen. Cacher er det dårlig med på den turen, men det har jo kommet en utkikksplattform som jeg må teste ut. Dessuten så er dette i mitt hode en helt spesiell og fantastisk tur. Denne gangen har jeg planer om å gå den sammen med noen. Det krever at det skal klaffe for flere og blir straks litt verre å få til, men vi lever i håpet om at det skal bli noe av denne sommeren/høsten
 
 

Jeg har ingen planer om å delta på Spåtind-eventet, men jeg har sett litt på det og der er det foreslått turer rundt i området. Synnfjellet ligger heller ikke så mange timene fra Maura og bilder og beskrivelser tyder på at området er verdt et besøk. Tror jeg skal sette det på lista over mulige kandidater.

 Men den virkelig store drømmen for året er, som tidligere nevnt,  en tur i fjellet i Leikanger. Å gå fra Hella til Eggum, nei ikke langs veien, men på fjellet. Med cachen Vassvarden på Storholten som 1. mål og så fortsette på Hestfjellet og innover mot stølene på Stavsete, og så hjemover via Nyastøl. Det høyeste punktet er ikke mer enn vel 1000 m, men når man begynner på 0 så blir det heftig nok det for meg, tror jeg. 

Jeg har i hvert fall investert i denne boka. Det er rikelig med turforslag, bare iS ogn og Fjordane også :)

Og så er det helt sikkert mange andre flotte turer som ligger og venter. Det som er helt sikkert er at det er nok av fjell å gå i så lenge en er i Norge. Problemet er bare å ha tid til det. Skulle hatt mye mer fri og jobbet mye mindre ;) Målet må i hvert fall å få tatt minst en fjelltur i løpet av sommeren/høsten. Men vi får se, det blir som nevnt ikke så mye av planene mine..

8 kommentarer:

  1. Jeg synes det virker som om du har en haug med veldig gode planer, og da er det bare å bestemme seg. Si til deg selv: Jeg SKAL på tur i år, og jeg VIL aller helst dit eller dit. Så får du se an været i de aktuelle dagene og velge tur utifra det.
    Jeg holder en knapp på Vehuskjerringa, jeg altså ;) Eller så kan du vente med den til Eileif og jeg bestemmer oss for å ta det vi mangler, så kan vi ta det sammen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde det ikke vært for dine bilder fra Vehuskjerringa, hadde ikke den vært på min liste. Og så var det det med muligheter for overnatting som setter på en brems for den planen. Må gruble litt på hvor aktuelt det er å dra dit.

      Slett
    2. Jeg mener å huske jeg har lest noe om hytteutleie i Vinje, så da kan du dele opp kjerringa og gå frem og tilbake. Vi har jo tatt venstresiden bortsett fra venstre arm, planen for neste tur er å kjøre til venstre arm og ta den, og så kjøre til splitten i skjørtet og ta den, begge de to på samme dag. Så telte ett eller annet sted langs skjørtet, og så ta høyre side og høyre arm på en dag.

      Slett
    3. Vi får se hva vi gjør. Fridagene forsvinner skrekkelig fort.

      Slett
  2. Romsdaleggen har fristet meg også, men som deg. Jeg liker slett ikke å gå i kø, ikke på fjellet eller noe annet sted forøvrig. I morgen har jeg planer om å plukke noen av dine cacher så får vi se hvor mange jeg rekker...

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har gått Romsdalseggen 2 ganger. begge gangene en mandag i september helt på slutten av sesongen. Og har gått over eggen i ensomhet. Helt fantastisk tur!!

      Så gøy at du skal prøve deg på våre cacher. Blir spennende å høre hva du syns. Så du hadde tatt Flystripa :)

      Slett
  3. Tassen hadde elska å gå Romsdalseggen sammen med deg, men jeg syns det ser altfor bratt og smalt ut for meg! Jeg beundrer deg for disse turene dine på ukjent grunn! Jeg som ikke kan planlegge, greier aldri å få til noe slikt. Derfor går jeg rundt og rundt her i Hallingdal... Men du er hjertelig velkommen til å slå følge med meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok mye bedre på å drømme enn å planlegge. Du trenger jo ikke å dra så langt for å finne fjell og vakker natur.

      Slett