6. mai 2017

Turer her og der. På tide med en samleside



De siste årene har jeg gått noen turer. Ikke lange, men korte turer på noen km til litt lengre turer som jeg bruker hele dagen på. Noen ganger går jeg tur kun for å finne geocacher, men som oftest er hovedmålet å gå en tur. Men for å finne ut hvor jeg skal gå så bruker jeg ofte cachekartet til å vise vei. For å få tips om fine steder, hvor turen kan begynne osv. Så selv om turen er hovedmålet så er det som regel en cache eller to som blir logget i løpet av turen. I og med at jeg bor i Maura så er det jo naturlig å gå turer på Nordåsen og Romeriksåsen.  Selv om jeg har bodd her i snart 30 år så finnes jeg ikke kjent oppe på åsen så jeg liker best å kunne følge merkede stier.

Jeg har bladd litt bakover i bloggen og ser at det liksom tok av høsten 2014. Hvorfor? Jeg har en mistanke om at det har en sammenheng med at jeg fikk bedre tid. Etter at vi sluttet med griser så var det ikke noe arbeid som skulle gjøres hele tida, selv om jeg hadde fri. Mye av den tiden ble brukt på hundeting. Hundetreff, hundetrening, styreverv i islandshundklubben og ikke minst agility-stevner.

Tove Nordheim sitt bilde.
Bildet er tatt av Eskil Bjørnø
Hadde jeg frihelg så var jeg jo stort sett på agilitystevner. Men så fant vi jo ut at kroppen til Barfi og agility var en dårlig kombinasjon og vi gikk pensjonerte oss.  Da ble det plutselig veldig mye fritid? Det mest fornuftige var å bruke mye av den tiden på å stelle hus og hage, eller dra noe mindre fornuftig som å dra rundt for å finne geocacher, mange cacher. Men jeg fant ut at vi måtte begynne med bevege oss litt igjen Barfi og jeg. Kanskje tiden var inne for å endelig sjekke ut Romeriksåsen?

Det er jo alltid spennende å gå tur på nye steder eller stier. Men noen turer er så fine at jeg kan gå de mange ganger. Noen er slik at jeg må gå de en gang hvert år. Og noen er jo sånn at de er greie å gå fordi man skal gå en tur kort uten å ha  noen andre planer enn å få litt trim og frisk luft. Da er for eksempel Nipkollen et greit mål.

Brovoll syns jeg er et greit utgangspunkt for Romeriksåsen. Men Romeriksåsen er lang og mange veier fører dit så hvis skauveiene er åpne og man bidrar litt i bomkassa så er det mange varianter av turer på Romeriksåsen.

Etter hvert så har jeg blitt litt  mer vågal å utvidet området til Totenåsen, Hadelandsåsen og Hurdal også. Alt dette regner jeg som "nærområdet mitt. Jeg vet forresten ikke helt hvor eller hva som er skillet mellom Romeriks-, Hadelands-, Nord- og Totenåsen. De glir over i hverandre.


I fjor oppdaget jeg at fjellet faktisk kun ligger kun 2 timer unna og det ble etter hvert en del flotte turer i Hallingdal.


Ja og så har man jo selvfølgelig Romsdalseggen. Det er helt klart en tur jeg anbefaler på det sterkeste til alle som liker å gå tur og som ikke har høydeskrekk. Den turen er så flott og den har så mye. En fin tur, en grei tur, fjell, stigning, utsikt. Utsikten er helt magisk, og du ser jo alt på en gang, spisse fjell, grønne daler, bygder og fjorder. Og i tillegg dette så har du det spennende og spesielle som det ikke er på alle turer, det at du går helt på kanten av stupet og at du må klatre både nedover og oppover underveis. Og så er det det store spørsmålet om knærne overlever de 700 høydemetrene som fører deg ned til Åndalsnes igjen til slutt. Akkurat den delen kunne jeg godt ha tenkt meg å slippe, men nå er jo de fleste andre mye sprekere enn meg og slipper å bekymre seg for det. Anbefales!

Jeg bruker bloggen som en slags minnebok og fotoalbum der jeg kan gå tilbake for mimre, hvor, hva, når osv. Nå begynner det etter hvert å bli ganske mange turer så jeg må systematisere litt. Så da begynner jeg med å lage en samleside med de fleste turinnleggene mine.

Jeg fant fort ut at det måtte bli flere sider
Turer i nærområdet fram til og med 2016
Turer i nærområdet 2017- (denne siden kommer etter hvert)
Turer andre steder

Det er da snakk om fotturer (og noen få sykkel- og skiturer).

2 kommentarer:

  1. Systematisk og flink, du Tove!
    Men den Rpmsdalseggenturen din nekter jeg å tru er så lett som du skal ha det til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Romsdalseggen er i hvert fall fin og du hadde ikke hatt noe problem med å gå den :)

      Slett