11. juli 2016

Hallingdal - del 3

Del 2 finner du her

Fornuftig nok snudde vi på turen i Sørbølfjell forrige søndag, etter at vi fant cachen ved Sørbølkulpen. Ingen tvil om at det var det riktige å gjøre. Men da jeg satt og logget cachene fra den turen så var det litt frustrerende å se de grønne boksene som fortsatt lå på kartet. Jeg måtte bare se å få prøvd meg på resten. Jeg sendte Nøve en melding om at jeg hadde lyst på en ny tur. MEN jeg hadde ikke i tankene at det skulle skje sånn med en gang. Nøve var tydeligvis av en annen oppfatning for svaret kom raskt med at været så bra ut dagen etter ;) Eeeeeh vet ikke helt om jeg var klar så fort, men når kvelden kom så ble vi enige om at joda vi skulle på ny tur,
vi møtes ved Statoil Gulsvik kl 9. Barfi hoppet og spratt og bjeffet av glede da hun så Nøve. Barfi var klar for tur :) Nøve har skrevet så fint om turen vår her :)

Denne gangen kjørte vi en annen vei, men utgangspunktet var minst like godt som sist. På med sekker med niste og ekstra klær og hundene i band og så var vi klare for tur.

Vi kom fort inn på den samme blåmerkede stien som sist. Nå hadde vi jo allerede logget de første cachene så vi behøvde ikke å ta noen avstikkere fra stien.  Vi bestemte oss også for å snu runden og begynne med cachene på Ørneflag denne gang. Så vi fulgte stien helt fram til foten av Ørneflag. En fin og grei tur så langt. Været var også fint med sol og passe temperatur. Barfi er ikke den som er raskest på tur. Så vi tuslet av gårde, men da vi passerte det stedet som var vanskelig å gå sist, ja da satte Barfi også opp farta ;)

Det ble litt tyngre å gå nå som vi skulle opp på toppen, Ørneflag 1243 moh..
Men opp kom vi. og jeg liker å tro at det var en ørn den fuglen som seilte over toppen da vi var på vei opp. Det skal være vanlig å se ørn her. Først fant vi turboka som måtte signeres og så fant vi cachen som var i imponerende god stand. Så måtte utsikten beundres. Nå var sola begynt å forsvinne bak skyer så utsikten var ikke så flott som den kunne ha vært, men langt og mye så vi likevel.

Så måtte vi jo finne bjørnehiet som skulle være her.
Det viste seg å ligge i steinura
under det bratte stupet. Sikkert et perfekt sted for et bjørnehi der det lå i solhellinga, samtidig ganske utilgjengelig. Cachen ble logget
og så satte vi oss til der i steinura rett utenfor hiet og tok matpause. Det var så lunt og godt der.

Bikkjene sjekket at hiet var i god stand.

Men vi skulle videre. Vi trodde en stund at den neste cachen lå på toppen ved siden av, men forsto fort at neida, det ble for enkelt. Vi skulle først ned lia et godt stykke for så å gå opp på neste topp.
Og bikkjene fant en snøflekk. Grei stigning til å begynne med og skrekkelig bratt på slutten, nesten rett opp faktisk. Du kan trygt si at pusten gikk skrekkelig tung og beina var stokk stive opp den kneika der. Men vi gadd jo ikke å gå en lang omvei for å få en slakere stigning.
Utsikt mot Hedalen,selv om det ikke er så lett å se her.
Oppe på toppen av Saunatten 1256 moh ble cachen raskt funnet.
Verre var det at skyene ble mørkere og det så ut som et skikkelig regnvær var på vei mot oss. Det fornuftige var å komme seg ned av fjellet igjen. Dumt for vi hadde fortsatt mye igjen av runden vi hadde planlagt. Nå var det ganske god le der ved siden av en stor stein, så det endte med at vi satte oss ned og tok en kaffi-/tekopp i håp om at det skulle gå over.

Det virket som om Barfi og Nalle syns det var godt med en hvil også,
 spesielt Barfi.
Tassen er en durasellkanin så han var helt klar for å gå videre.
Etter en stund virket det som at uværet hadde skiftet retning og det så straks litt lysere ut. Vi så på hverandre og var enige om at joda vi fortsetter.
Sørbølfjell 1280 m neste. Nå var det først slakt nedover og så ganske slakt oppover igjen. men joda det merkes litt i beina etter hvert her og på slutten. Cachen ble også her funnet greit.
En liten pause for å beundreutsikt, studere kart og slappe av litt før vi ga oss i vei til siste punktet på turen, Sørbølnatten 1205 moh.
Den ligger ikke så langt fra der vi parkerte, men fra den kanten er det skrekkelig bratt opp, så den må besøkes fra den "flate sida".

Selv om vi nå skulle til et sted som lå lavere enn de andre toppene, så ble det en del stigning som skulle forseres likevel. Nå begynte jeg å merke antall km og høydemetere vi hadde gått i løpet av dagen. For her ble det tungt å gå et lite stykke.  Men jeg kom meg opp her og. kanskje jeg er i litt bedre form? Cachen ble funnet og logget.

Krøderen ligger i hvert fall der nede. Matpausen vi skulle ha her ble droppet, for nå begynte været å bli litt mer nærgående. Det var best å komme seg ned til kjent område. I hvert fall skulle vi ned til Sørbølkulpen der vi hadde det så fint sist søndag.

Nå er det advart i cachebeskrivelsen om at det er områder her som det er mye kratt og vanskelig å gå. dessverre så havnet vi oppi dette. En ting er å gå der for oss med to lange bein, verre er det for bikkjene med atskillig kortere bein. men de sto på og kom seg fram alle tre. I tillegg begynte det å regne. denne gangen gadd jeg ikke å ta på regnklær så buksa ble temmelig våt og tung, EHK holder faktisk bra mot regnet.
 En ting var regnet, men nå kom jammen meg tåka også :( Det er fascinerende, men  skummelt hvor fort været skifter.
Vi var leie av å tråkke i kratt og overlykkelige da vi fant en vardet spinkel sti og bestemte oss for å følge den. her var det også fint å gå. Nå viste det seg at stien ikke gikk dit vi trodde, bort til den andre stien. Og det fant vi ut litt for seint til at vi gadd å snu. Stien førte ned til hyttefeltet og med litt bushing på slutte kom vi oss fram til stedet der bilen sto parkert. Hurra! Slitne, våte og veldig fornøyde med å ha logget de 5 cachene som var igjen på fjellet og selv om været ikke var like bra hele tiden så hadde vi en flott tur i dag også :) Men den siste cachen som lå litt lenger ned i dalen, ja den fikk ligge i fred i dag også

Men det er jo bare ca. 11 mil og 1,5 times kjøring til Gulsvik så det kan jo fort bli flere turer utover sommeren / høsten ;)

Litt flere bilder
Saunatten og Ørneflag i det fjerne

Vi begynner å nærme oss Saunatten og Ørneflag
 På Rultikollen

Utsikt fra bjørnehiet, mye stein
 Snart på platået Sørbølfjell

Sørbøfjell

1. Ser du har lagt ut del 3 to ganger med litt forskjellig tekst, så jeg kommenterer her på den nyeste :)
    Det ser kjempefint ut videre innover der! Men jeg er nok glad for at jeg ikke trenger å gå der, det blir nok litt for bratt for meg. Synd, men sånn er det bare.
    Du blir nok gjenganger i Hallingdal du nå :)

1. ja det ble noe kluss da jeg redigerte. Skal få fjernet den 1. utgaven.

En del av turen var bratt ja. Ellers så var det slettes ikke så ille, men med litt slitne bein fra før kjennes det jo verre ut.
      Det er helt klart mange flotte steder I Nøves rike :)

2. Vi var nok litt heldigere med været vi som tok turen på andre siden av Vidalen på søndag. Litt skummelt med tåke på fjellet, den kommer så fort.

1. Tåke er skummelt, det er da man setter virkelig pris på vardene andre har lagt opp tidligere :)
      Tove

3. Jeg er så glad i slike tur-innlegg med masse bilder, og denne turen kommer jeg til å se tilbake på med stor glede mange ganger!
    Det var en flott opplevelse fra ende til annen.

Hadde ganske vondt under føttene dagen derpå, hadde stor blemme under storetåa tilogmed - og jeg må vel tilstå jeg koste meg inne med god samvittighet - mens regn og torden gjorde både meg og bikkjene til noen skikkelige dovendyr. Ganske deilig å ha en fridag etter en slik tur ;-)

1. Så godt å høre at du blir sliten du også :)Jeg var ganske så støl dagen der på. Ellers verker det fra hfta og ned til tærne etter hvert som turen blir lang, men det skal jo kjenes at vi er på tur, ikke sant? ;)

Jeg greyer ikke å begrense meg hverken med bilder eller skriving. Tenker som så at når bildene legges ut her så har jeg et sted jeg kan gå tilbake til for å se og mimre. Håper det blir flere muligheter til slike turer.