30. juli 2016

Røros-tur

Vi dro en liten tur til Røros. Jeg er fasinert av dette stedet som skiller seg ut på de fleste måter. Ikke vil den kalles by, men en bergstad.
Hvem har vel ikke sett bilde av denne kjerka som rager høyt over hustakene

Bergstaden med sin store og flotte kjerke. Som jeg fortsatt ikke har vært inni.

Med kjerketårnet som syns nesten uansett hvor du er.


og så dette andre klokketårnet som sannsynligvis ble brukt til å varsle om et eller annet.Jeg har fortsatt ikke vært med på en byvandring. Så vi må tilbake til dette stedet, det er helt klart.
 Dette stedet som har bevart så mye av historien sin. Denne gata med alle de små tømmerstuene der fattigfolket bodde.


Et bittelite hus innimellom noen større.
Enkle hus med slegghaugene helt tett innpå


 De minste husene øverst i gata er museum og åpne for publikum. PE var der mens jeg var på tur. Nederst i gata bor det folk i husene.
 Noen bodde helt klart mye staseligere enn andre.
Flotte farger og dører. I fjor gikk vi rundt og så på dører pga en geocache. Det finnes mange flotte dører på Røros :)
Fascinerende å se at folk fortsatt bor i disse gamle små husene. Dette i midten blir veldig lite her mellom de to andre, selv om det vel kun er det gule som er litt størrelse på.

Det er ikke bare kjerka som er flott, jammen har de et fint kapell også.

Og jammen meg så hadde de ei fjellkjerke også. Et gammelt radioantenneanlegg fra forsvaret på toppen er gjort om til kjerke.
Ikke lett å se, men fjellkjerka kan skimtes på toppen baki der.
Jeg hadde planer om å gå litt i lia over byen for å logge noen cacher. Målet var egentlig å gå til Vardhøgda. Men det var jo så fine stier her og så utrolig lettgått. Det er jo nesten flatt! Så jeg fortsatte å gå uten noe mål og plan. Så jeg gikk litt til og enda litt til. Så noen skilt som pekte mot fjellkjerka. ja vel da går vi vel dit da?
 Det var flott utsikt nesten hele veien. Det hjelper at det knapt nok er trær.
 Og selv om høstfargene fortsatt er langt unna så var det rikelig med farger likevel.
Jeg greide dessverre ikke å få festet det til bilde, men kombinasjon av den "hvite" mosen /lav av minst to slag og lyng og annen mose ga et fantastisk flott fargespill. Det var rett og slett vakkert.
 Utsikten var som nevnt upåklagelig. Dette er i retning Røros og Tynset. Tror det må være toppen Tron som skimtes svakt midt i bildet.

Sentrum ligger i enden av vannet sånn ca tror jeg.
Jeg hadde plukket ut 5-6 cacher jeg skulle se etter. Bortsett fra en + en jeg ikke fant så ble det ikke til at jeg så etter de likevel. Derimot fant jeg to som jeg fant ut lå der jeg gikk nå. Jeg hadde jo ikke drømt om at jeg skulle gå så langt opp i lia ;) Jeg fant ikke Gapahuk 1 (på hjemveien) men Gapahuk 2 fikk jeg logget. Kjekt med ny mobil som fungerer med tanke på caching :) Det er ikke alt annet jeg liker med den..
Det var som sagt så lett å gå, kun litt stigning på slutten så jeg gikk opp til toppen og fjellkjerka. Tok noen bilder og begynte å gå ned igjen.
Utsikt den andre veien.
 Fant ut at jeg måtte sjekke om det var en cache ved kjerka og det var det selvfølgelig. Ok, den måtte jo bare logges, så det var bare å snu og gå opp igjen de 250 m jeg hadde gått nedover allerede.
 Vi har vært i Røros flere ganger før. Årsaken til at vi tok turen nå var at vi skulle se på musikkteateret, Elden. Jeg har hørt at det skulle være så bra.
 Det er noe helt spesielt med utendørsteater. Ok jeg har bare sett et annet stykke før, Limaspillet, men det er i hvert fall en helt spesiell opplevelse.
 Det er noe spesielt med kombinasjon av utendørsscenen og mørket som kommer sigende.
Her var det slegghaugene som var scenen og de er digre. Det blir en helt annen dybdevirkning, noe som kom til sin fulle rett på slutten av stykket der soldatene liksom gikk over fjellet. En annen ting som er spesielt med utendørsspill, klær og kulde. Jeg hadde på meg 5 lag med klær og et tjukt teppe. Enda så var ikke for mye. Selv om det var 12 varmegrader så blir det kjølig.  Forestillingen begynte ikke før kl 21.30 og varte til midnatt.

Da var det godt å varme seg på en kopp med gløgg. Den ble servert i disse koppene. Et fint minne å få med på kjøpet :)
Det var en opplevelse å se dette stykket. Som sagt kulissene, mørket, atmosfæren og lyssettingen, rødt lys i slegghaugene - ja da så det virkelig ut som at kobberet glødet. Det er noe magisk over dette. Men jeg ble nok samtidig litt skuffet. Jeg hadde forventet meg et enda bedre stykke. Jeg syns faktisk Limaspillet var vel så bra.  Men en opplevelse som er verdt å få med seg, det er det :) Bare en har nok klær på seg.
Geiteramsen er alltid fargerik og flott så også her.
 
 An-Magritt og oksen hennes hører sammen med Røros. Husker fortsatt så vidt at jeg så den filmen eller serien for 100 år siden. Skule Waksvik lager flotte skulpturer, denne måtte vi sjekke ut for å finne løsningen på en geocache.

Og vi kommer nok ganske sikkert til å besøke Røros flere ganger, for det er noe magisk ved denne bergstaden :)

1 kommentar:

  1. Flotte bilder, Tove :-)
    Har vært i Røros en gang. Det er for lite!
    Neste sommer skal jeg ikke ha verken kattunger eller små kyllinger som holder meg heime!

    SvarSlett