21. juli 2011

Sommerferie 2011 :-)

Sommerferie-11 261
Så er årets ferie unna gjort. I år gikk ferden til Tyskland og Østerrike. Det er bare å slå fast at de har MYE fjell i Alpene!Høye er de også og veiene  og bostedene deres ligger en del meter høyere enn våre. Vi kjørte på ca 2 500 moh som det høyeste.  Og så har de hoteller, vanvittig mange hoteller som ligger på rekke og rad og skitrekk og kabelbaner og blomster. For en blomsterprakt de har hengene på husene sine! Ja og til om med i rundkjøringer og trafikkøyer. De kan det med å pynte opp, det er det ingen tvil om. Men så tror jeg det er mange som lever av å få turister på besøk også. Og så mye folk overalt. Det er visst ikke bare om vinteren det er besøk der nei… Men bortsett fra i dette området så var det neimen ikke mye fjell og se. Merkelig at det kan være så flatt og åpent ja til og med mellom fjella der nede.
Målet med turen var å se Alpene og ta oss opp til en topp uten å slite for mye. Tysklands høyeste fjell f.eks. Den planen skar seg takket være været. Ingen vits i å dra dit  når toppene lå gjemt i skyer. Men bortsett fra noen dager med altfor mye skyer så hadde vi en flott tur. Morsomt å se noe helt annet enn det vi er vant til. Bortsett fra 2 dager så var det helst veldig varmt. 32 grader ER varmt! Det blei mange km i bil ca 3 600 i alt endte vi opp med. Men inne i bilen så merket vi jo ikke så mye til varmen Smilefjes som blunker
Vi tar gjerne turen nedover igjen – tror jeg… Jeg liker meg nå aller best i Skandinavia jeg da. Det er trygt og godt det. Skjønner det aller meste av hva som blir sagt og der. Men tross min skepsis så gikk alt bra. Vi fikk både sove og spiste mer enn det som godt var. Det er skrekkelig mange idylliske steder og mye flott å se på. Så det blir nok flere turer ja Smilefjes Kanskje jeg burde gjøre alvor av å pugge litt tysk…
Sommerferie-11 203
Bortsett fra litt julepynt så kjøpte vi bare masse postkort (jeg samler på kort) og turistbøker om stedene vi var. Ja vi kjøpte ikke en gang ei eneste vinflaske! Men jeg måtte jo kjøpe noen griser da Smilefjes som blunker Når det er tomt i fjøset så må jeg jo fylle opp enda mer i stua. Motivet på serviset er visstnok fra en fransk barnetv-serie.

Det er morsomt med ferie, men jammen er det godt å komme hjem igjen. Borte bra, men hjemme ER BEST! Vannmåleren var full 45 mm, men ingen legde i åkeren :-) Blomstene hadde vokst masse, ugrasset også... Men de to dagene jeg brukte på å luke før jeg dro hadde nok hjulpet ganske bra.

Bikkjene syntes nok det var skrekkelig lenge siden de hadde fått tørrfisk/grisehale/griseøre og så ikke en gang på meg da jeg kom ut. De var nemlig på tur da vi kom hjem og jeg var inne, mens PE ga dem tygge bein så fort de kom hjem. Det måtte vi nemlig kjøpe i Sverige på hjemveien i følge PE. Vina angret seg nok litt og lå og passet på meg om natta.

For dem som er spesielt interessert så har jeg blogget veldig mer utførlig i innleggene Sommerferie del 1 –4 Og så ligger det mange bilder her og her. Veldig mange "like" bilder, men det er jo så vanskelig å slette dem...

5 kommentarer:

  1. Nå har jeg lest og lest og sett så mange flotte bilder av ferien deres. FOR en tur dere har hatt. Så mye flott å se, blomster og byggninger. Men dere har da kjørt mye....vet ikke om det er helt min stil. Jeg liker å ta meg god tid og se masse på veien. Tipper jeg hadde brukt dobbelt så lang tid på turen deres, haha.

    Ha en fortsatt fin ferie, Tove!:)))

    SvarSlett
  2. Mange flotte bilder fra ferien deres, Tove. Fjell bilde synes jeg er helt fantastisk...husene også. Artig med det som er anderledes enn hjemme.

    SvarSlett
  3. Fantastiske bilder, Tove, men må si jeg ikke kjenner meg igjen i Rüdesheim ob der tauer. Sikker på at det var Rüdesheim?

    SvarSlett
  4. hmmm, står det Rüdesheim? Da beklager jeg for byen heter Rothenburg ob der Tauber. Altså Tauber ikke Rhinen. Så det er ikke så rart at du ikke kjenner deg igjen Lise ;-) Om du ikke har vært der også da. Det ligger i nærmere München.

    SvarSlett
  5. Takker og bukker :)

    SvarSlett