30. april 2009

Valpekurs

Da var grisetrynene på plass. Jeg syns det ble litt tøft jeg :0) I går kveld var vi på plass på valpekurs igjen. Jeg begynte med å få litt info om hva jeg hadde gått glipp av. De hadde trent mye på lineføring med vendinger og sitt og bli med større utfordringer. Hjeeeelp, tenkte jeg. Det er hele tiden gjentakelser av hva vi tidligere har trent på så det går jo greit å komme inn igjen sånn, men som regel økes vanskelighetsgraden i øvelsene. Åssen det gikk med oss? Tjaaaaaa, fra sånn passe til dårlig vil jeg si. Jeg fikk svi for at jeg ikke har vært flink nok eller nøye nok med på plass treninga. Barfi har nemlig en tendens til å ikke sitte på plass ved siden av beinet mitt men "fyke" videre forover og ender som regel foran eller godt ut fra beinet mitt. Noen ganger (få ?) går det veldig bra. Jeg fikk i hvert fall tips om at jeg måtte holde godbiten i venstre handa og ikke høyre. Når jeg holder den i høyre så vil hun automatisk følge rundt på framsida for å se etter høyrehanda. Alt høres så logisk og fornuftig ut når instruktøren sier det. Har en mistanke om at det ikke virker like lett når jeg kommer hjem og skal prøve selv. Har helt sikkert fått beskjed om dette med venstrehand før, men så er det meg og min teflonhjerne da.... Det ble mye kaving i går også, ikke så mye annet å si om det. Men som jeg sikkert har skrevet før, jeg lærer metodene for å trene og skal jobbe videre... Det som er så dumt med at vi rotet med på plassen er at det hele tiden lå i bunn for det andre vi skulle gjøre. Så vi kom hele tiden litt skjevt ut. Og så var vel ikke kontakten så god som den skulle. Jeg er så opptatt med meg og vårt at jeg rekker ikke å se på hva de andre gjør, men jeg har en mistanke om at vi utmerker på feil måte ;-) Instruktøren påsto faktisk at det gikk bra på første del, men tror kanskje at han revurderte det litt etter hvert. For å si litt om hva vi trente på: På plass, lineføring/ fremad marsj med vending og holdt, passering, innkalling og dekk. Tror det var alt ;-) Holdt: her var vi helt på bærtur, tror jeg tenkte at her holder vi bare på og så skal jeg hjem og trene på dette. Dekk: Det var egentlig ikke noe de pleide å ha på valpekurs, men jeg tror han hadde lært noe nytt som han ville prøve på oss (gruppen) som var så flinke. Dette gikk ut på at hunden skulle begynne med å sitte og så skulle vi holde godbiten litt foran hodet og holde den helt rolig. Før eller senere ville hunden legge seg og da var det fort fram med belønningen. For Barfi så ble det sånn at hun satte seg fort og så på meg og så på meg og så på meg. "kommer det ikke noen godbit snart?" så begynte hun å reise seg og prøve å få tak i godbiten. Etterhvert ble hun frustrert og begynte å bjeffe. Hun viste ingen tegn til å legge seg. Så jeg sto/satt der da... Etter hvert var det vår tur som fikk besøk av instruktøren og Barfi la seg fortsatt ikke. Men endelig :-) hun la seg! Vi fikk to forsøk til og på siste forsøket så tok det ikke så lang tid før hun la seg. Poenget med denne metoden var at det skulle være lettere å få vekk godbiten/tegn senere. Det var i hvert fall litt artig å se på hva som skjedde. Barfi ble fort trøtt i går. Så fra å ivre etter å komme bort til de andre hundene på begynnelsen, så la hun seg mens vi sto å hørte på instruktøren litt ut i timen. Mens vi holdt på å trene så var det en annen bikkje som smatt ut av bilen og kom blandt annet bort til Barfi for å hilse på. Spennende :-) Dette så ut som en labbetuss-hund så det var helt griet for min del at Barfi fikk med seg dette. Etter kurset ble vi stående å prate litt med instruktøren, måtte få litt info som de andre hadde fått før. Det sto også et annet par der med hunden sin Schnauzer. Så Barfi benyttet sjansen til å leke ( i band). Det var jo kjempemoro :-) og hun hadde ikke det minste lyst til å reise derfra. Oslo hundeskole har en hel haug med kurs. Valpekurs Grunnkurs Hverdagslydighet Bronsemerkekurs Og så kan vi begynne å spesialisere oss Og jeg er redd vi bør ta de fleste av dem. Neste kurs, grunnkurset begynner allerede 18. mai. Men vi venter til høsten med neste kurs. Tror vi trenger resten av våren og sommeren på å trene på dette vi skal lære på valpekurset, før det begynner å ligne noe. Jeg begynner å forstå at bikkje koster mye mer enn valpeprisen ja. Bare disse kursene koster jo like mye som det valpen kostet. Litt mer småplukk. Barfi har kjempelang tunge. Det hadde vært morsomt å få tatt bilde en gang hun gjesper og strekker ut tunga så lang den er. En dag jeg satt foran pc'n så hørte jeg at Barfi tygde på noe. "Ja,ja sikkert bare ei leke" så jeg skrev ferdig mailen før jeg gikk for å sjekke. Det var ikke ei leke, men det fine røde halsbandet hennes :-( Hun lå og tygde i stykker låsen. Så denne gaven som vi fikk med i fra kennelen er nå sendt på søppelfyllingen :-( Biler som til å begynne med var litt skumle, bryr vi da oss ingen ting om lenger, når vi er ute å går tur langs veien. Barfi var som sagt sliten etter treningen i går. Så jeg tenkte at jeg skulle gå tur med Vina og så fikk Irene beskjed om å gå en liten tur med Barfi. Men nå gikk de ut ikke lenge etter oss og gjett hvem som da kom løpende etter oss? Vina snudde seg og logret. Vet ikke om det var Irene eller Barfi som ble ønsket velkommen. Vi prøvde nok en gang å skille lag etter en stund, men Barfi var ikke enig. Så da ble det til at vi gikk sammen. Barfi fikk en litt lenger tur enn planlagt og Vina en kortere en.

12 kommentarer:

  1. Skulle vi kåra den fineste bloggen, gikk din rett til topps! Utrolig tøffe tryner :o)))

    Kurs er jo så moro,da. Sjøl om det ikke alltid går helt den rette vegen, med en gang. Fasinerende å se hvor fort de tar enkelte ting! Og hvor lett alt høres ut...
    Vi lærte inn dekk, ved å ha hunden i SITT og føre en godbit framover fra hunden. De skjønte poenget utrolig fort, og da la vi på kommandoen.

    Det var en koselig reaksjon fra Vina! Ho er nok glad i det vesle trollet sitt :o)

    SvarSlett
  2. Jepp, du har den flotteste bloggen nå! Midt i blinken, vil jeg si - med både bildet og beskrivelse!!

    Jeg vet nøyaktig åssen du har det på kurs...:-)

    Med Dimma har jeg valt treningmetoder som baserer seg på hundens egen vilje og initiativ til å gjøre ting frivillig fordi det lønner seg = belønning og ros.

    Da vi skulle lære inn LIGG (eller dekk) gjorde vi sånn: Hunden setter seg i sittende stilling, vi venter og ser om hunden legger seg....Vi prøver å sette oss ned på huk, hunden følger gjerne etter og legger seg frivillig = BRA/KLIKK og godbit. Deretter legg på kommandoen samtidig som den legger seg, deretter rett før den legger seg og vips så er det innlært! Og hunden har valgt å gjøre det sjøl fordi det lønner seg..:-)
    Tren i f.eks. 2 x 3 min, med pause på 1 min. Sånn at det ikke rekker å bli kjedelig for hunden. Husk at hunden alltid skal lykkes! Bare noen tips!

    Jeg tok forresten agility-kurset med Snorre gjennom Oslo Hundeskole, avd. Østfold. :-)

    Skulle likt å se den lange tunga til Barfi..hehe

    SvarSlett
  3. Haha... Så fint det ble med grisebildet på toppen! Og teksten passet jo kjempefint! :)

    Kjekt å lese om hva dere gjorde på kurset, og ikke minst hvordan dere gjorde det. Det er så kjekt med kurs! Da får man jo hjelp med en gang det er noe man ikke får til! Men det er alltid så mye verre hjemme! :)

    SvarSlett
  4. Det er DET KULESTE blogg bildet Tove:o))))

    Jeg vet også hvordan du har det på kurs Tove. Hos oss er det meg det skorter på. Jeg er ingen naturbegavelse for å si det sånn. Jeg surrer sånn selv.... Går gal vei og snur gal vei og galt bein foran osv. osv. Du hadde ledd deg skakk hadde du sett oss:o) Synes du instruktøren er ok? Er dere mange på kurset?

    Vi lærte dekk ved å la hunden sitte, holde godbiten foran snuta også brått ta hånden nedover. Det virket på Milli.

    Milli har også en helt vilt lang tunge. Det er sprøtt at den får plass inne i den lille munnen hennes.

    SvarSlett
  5. Ja, måten Gry og Nøve har lært bort dekk på er vel den mest vanlige metoden for å lære dekk.

    Instruktøren er helt ok, blid og positiv og kommer med gode tips og historier. Det er et par som driver denne avdelingen.

    Jeg trodde vi skulle være 8 stk på dette kurset, men tror aldri jeg har sett mer enn 6-7. I går var vi bare 4.

    En ting som ble fortalt på 1. kvelden: En hund "værer" vår sinnstemning. Hun fortalte om Epilepsihunder. De merker at et anfall kommer 45 min (eller 1 time, husker ikke) før det faktisk kommer!! Er det noe rart vi får problemer i konkurranser??? Når hunden varsler et anfall så har eieren tid til å gå å skru av stekeplater, blåse ut stearinlys osv. Helt fantastisk hva disse bikkjene våre kan hjelpe oss med. Og det at bikkjer kan lukte kreft er også helt uforståelig for meg. Så forresten at rotter luktet en annen sjukdom og de var nok enda flinkere. Som sagt: utrolig!!

    SvarSlett
  6. Hvis en av oss firbeine får et sår - da er Snorre på plass med en gang og lukter og vil slikke...Har dere merket noe på deres hunder at de gjør sånn?

    SvarSlett
  7. NYDELIGE grisetryner Tove...

    Jeg er såå opptatt for tiden at jeg nesten ikke rekker over en eneste blogg...men kommer sterkere til bake i regntiden!.....nå er det bare blomster og turer som står i hode på meg!!!

    SvarSlett
  8. Lang tunge: Min brors BC har nesten alltid tungespissen ute, så noen ganger lurer vipå om det er fordi tunga er for lang ;-)

    SvarSlett
  9. Er så enig. Tøffeste bilde av alle bloggene.

    Kurs er kurs, det går litt opp og ned. Det er moro å lese om dagene deres.

    Jeg har vært litt fraværende, fine dager og mye ute. Det blir lite PC for tiden. Men jeg følger med. Dessuten har jeg sloknet på sofaen ved 22-tiden de siste kveldene.Men jeg koser meg med hverdagshistoriene deres, de får jeg med meg.

    SvarSlett
  10. Og Tove, når skal dere til Hedrum igjen?? Da må du ta deg de 10 min og komme en kjap tur innom.

    SvarSlett
  11. Takk for hilsen i blogen vår, skal nok kose oss. Ha en fin helg dere åsså!!!

    SvarSlett
  12. Griser er fine,kloke og sosiale, disse her virker jo så fornøyd.
    Jeg tilbragte mange timer i grisebingen som barn.

    Bra med valpekurs; Barfi er vel ca. 3 1/2 mnd. nå? han skal nokk få lært om du også får trene med ham hjemme. Chicko var vel på samme "alder" da vi startet valpekurs, de lærer fort i den alderen. Lykke til!

    SvarSlett