20. april 2009

enda litt mer

Og enda mere bla, bla, ukeblad...... Ser forresten at det er på tide å skifte ut bildet på toppen. Men nå har jeg bestemt meg for å vente til all snøen er borte. Og så må jeg få tatt et passende bilde først. Ikke helt lett det der å ta gode bilder og helst begge bikkjene med på bildet. Er imponert over at dere er så flinke med kamera.

I følge andre så vokser Barfi, jeg ser ikke sånt. Men jo, jeg tror nok det stemmer at hun er større. Jeg merker at hun begynner å ”vokse” på andre måter. Fram til nå har hun kommet så fint som bare det når jeg kaller henne inn, f.eks når vi skal gå inn. Nå kan hun finne ut at, ”nei det vil jeg ikke, jeg vil mye heller være ute å leke”. Tror jeg må finne fram langlina snart. Har et utvalg i div lengder som har blitt brukt på Vina. Veldig greit med en slik kort en til hjelp med bikkjer som liker å leke ædabæda du får ikke tak i meg.

I grisehuset er hun en helt annen enn det Vina var. Hun er fortsatt skeptisk, men ganske trygg likevel og lite bjeffing. Tenkte på det forrige dagen, da jeg så både Barfi og Vina satt fint i døra og fulgte med på hva som skjedde, dette hadde blitt et fint bilde. Men kamera lå inne.

Det er utrolig mye lyd i den lille frøkna. Og hun kan jo drive noen og en hver til vanvidd. Som jeg har skrevet før så bjeffer hun i forbindelse med lek. Hun springer rundt Vina i håp om å få henne med på å leke. Vina prøver å overse henne eller blir så lei at hun jager henne vekk. Men Barfi tar jo bare noen skritt unna og begynner på nytt. Barfi står også og bjeffer på oss for å få det til å skje noe. Og akkurat som Vina var, så er hun hyperaktiv når hun begynner å bli trøtt. Akkurat som en overtrøtt unge som ikke vil innse at det er på tide å sove litt. Vet ikke helt hvordan vi skal takle dette. Når det er oss hun bjeffer på så prøver jeg å overse det, men jammen er hun standhaftig og holder på lenge før hun gir seg. Jeg tror det er en fordel at bjeffinga er knyttet til lek, for mengden leking er vel noe som vil avta etter hvert og dermed også bjeffingen...? Og så er det kanskje en fordel at all leking skal foregå ute etterhvert. Vi får se hva det blir til. Jeg er ganske sikker på at det vil avta etterhvert.

Barfi er et matvrak og hopper og spretter for å få tak i maten. Jeg har etter hvert prøvd å få henne til å roe seg litt og sitte og se på meg et øyeblikk før hun får begynne å spise. Og plutselig så gjør hun dette automatisk. En gang glemte jeg meg bort og tenkte ikke på å si værsågod, men ble opptatt med Vina i steden og jammen satt ikke Barfi og ventet!! (ikke lenge da) Det viser jo bare hvor lett det er å lære dem noe, bare en tar tak i det. Men så var det nettopp å gjøre det da... Og rundt maten er det vel det enklest å få det til, her er jo belønningen stor. Nå har jeg så vidt begynt med døra. Men her har jeg et lite problem, jeg syns nemlig det er mye mer praktisk å slippe ut bikkjene før jeg går ut døra selv. Men det er greit å ha det inne og så heller slippe opp på det igjen seinere. Det er det jeg har gjort med Vina.

Ellers så blir det mye bra og godbiter på Vina nå for tiden. Jeg sitter en del ute og jobber og da prøver jeg samtidig å få Vina til å redusere bjeffingen bl.a dette gjelder inne også forresten. Føler snart at jeg ikke sier noe annet enn Nei, braaaaa, + godak. Det hadde vært veldig greit om Vina snart godtok at naboungene får lov til å gå i gutua (= felles gårdsvei) uten at hun behøver å gi beskjed om dette.

Setter inn en film jeg tok for 1-2 uker siden.

BRÅKEBØTTA ;-)

14 kommentarer:

  1. Akk ja, bjeffing... Sliter med Bienna også etter at vi flyttet. Her er det visst veldig mye å være på vakt for (selvom vi bare har flyttet noen titalls meter).

    Ellers høres Barfi veldig ut som Bienna da hun var liten. Mye lyd under lek, mye "ædda-bædda- du-klarer-ikke-ta-meg", men også superkjapp til å lære.

    Herlig liten film!! Bienna holder på sånn ennå. Vi kaller det å få "raptus".

    SvarSlett
  2. Så herlig med Barfi Tove. På filmen er hun jo kjempesøt!! Jeg tror, som du også antar, at mengden bjeffing vil avta med tiden når den er relatert til lek. Håper det, det er slitsomt med mye lyd;o)

    Så flink hun er til å vente på maten sin. Utrolig søt da, som sitter der og venter mens du har glemt det litt. Jeg sliter litt med det samme som du sliter med (tror jeg da), jeg er ikke konsekvent nok. "Som regel" holder liksom ikke, og der er jeg...

    Gleder meg til å se mere Barfi og Vina -stoff:o)))

    Skal du stille henne i valpeklassen på Kongsberg?

    SvarSlett
  3. Så søt Barfi er!! Han var nå veldig søt der han lå, mye lyd i sånne små men det avtar nok som du sier. Her er det Roxie som lager noe lyd når hun vil at vi skal herje med henne. I dag så har hun gravd et stort hull i hagen og bjeffa som bare det ned i hulle, hun trodde nok at det var noen der som hjemte seg for henne. Ha en fin uke!!!

    SvarSlett
  4. Jammen veit vesle-frøkna å si ifra ;o)
    Var nettopp og titta hos Keela, der var det ..ehhh lydløs valpelek. De er rett og slett født forskjellige, tror jeg! Men ho er jo en typisk lapp; så nydelig, tøff og uredd :o)

    Venter med lengsel og smerte på bilder av Barfi og Vina. Vesla har helt sikkert vokst MYE!

    SvarSlett
  5. Jeg hadde tenkt å ta et bilde i går, men et er litt dårlig med kamera hos oss for tiden.

    Nei, vi skal ikke til Kongsberg. Det er helt uaktuelt så lenge Barfi er så bilsjuk som hun er nå. Jeg må se å få gjort noe hjemme i steden. Og bortsett fra at utstilling er fin miljøtrening så ser jeg ikke poenget med å stille ut valper. Men jeg skal vurdere Biri-utstillingen likevel.

    SvarSlett
  6. Det var en kjekk liten film av Barfi! Ser ut som hun liker seg godt i senga si! :)

    Ertingen når dere skal inn kjenner jeg veldig godt igjen! men heldigvis har det blitt en del bedre nå, da!

    Jeg tror nok også at bjeffinga til Barfi blir bedre etter hvert hvis det bare er i sammenheng med leking... :)

    Gleder meg til å se nye bilder av henne!

    SvarSlett
  7. Kongsberg: Fikk en mail fra "Fjelldronningen" Det er 65 hunder påmeldt til spesialen på Kongsberg. Så der blir det mye vakkert å se på og mange to-beinte å prate med. Det er bare å glede seg dere som skal dit :-)

    Selv om jeg ikke er så glad i utstilling selv, så syns jeg det er veldig morsomt at oppslutningen om utstillingen til NLK er så stor.
    Og så blir det masse penger i kassa og dermed mye bra ut av det.

    SvarSlett
  8. Herlig liten filmsnutt av frøkna. Håper for din skyld at bjeffingen avtar etter hvert, ellers vil det bli veldig slitsomt med to stk hunder med mye lyd.

    Og kamera skulle nesten hengt rundt halsen på oss hele tiden....Hadde vært litt artig å se åssen Barfi er inne i grisehuset - sammen med Vina og deg....

    Snorre er forferdelig "pratesjuk" på vårparten og vil si ifra om absolutt alt - det er så mye at Dimma blir helt liveredd for bjeffinga hans. Nå har jeg sittet ute dag etter dag og bare trenet på å få Snorre mest mulig lydløs. Det tar tid, men det hjelper...

    Heldigvis syns Dimma han bare er en bråkmaker...:-)

    SvarSlett
  9. Snorredimma: Jeg tenker ofte at Vina er som hun er og nå er det for sent å gjøre noe med det.I tillegg til at jeg er for lat... De fleste andre hundene jeg følger her i bloggen er yngre (tror jeg) bare jyplingene, så det er jo ikke så rart de trener og får til resultater. Ikke bli fornærmet dere andre (bare en dårlig unnskyldning for at jeg ikke trenger å trene) Men så leser jeg om deg og Snorre. Og dere får jo til resultater og Snorre er jo 5 år (tror jeg?)Så da får jeg et spark i baken om at jeg får begynne å jobbe litt igjen :o)

    SvarSlett
  10. Tove: Jeg er så heldig å ha fått en av hver - akkurat som ungene!!
    Har ofte tenkt at det er for sent med Snorre i mye ( han skulle jo bare være en familiehund!), men så må jeg lissom ta meg sammen og si til meg sjøl at det er ALDRI for sent. Må innrømme at Snorre krever myyye jobbing når det gjelder bjeffinga hans, og i perioder er han veldig flink...:-)Jeg føler lissom at jeg må ta tak i det siden jeg har naboer rundt meg på alle kanter...

    Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis Dimma hadde vært likedan..Da måtte jeg flyttet ut på landet med ingen naboer i sikte..hehe

    SvarSlett
  11. Det var gøy å lese litt nyheter om Barfi og Vina.

    Denne bjeffingen vil du nok ha en stund. Kjente den igjen fra Charlie, den lyse tonen som går i mellom marg og bein. Men den blir mørkere og ikke så ille etter hvert. Det har jeg erfart. Men ellers bjeffing, vet ikke om jeg kan svare på det. Mye av det tror jeg er lapphund. Det med lyd under lek.

    Barfi er jo flink da som sitter og venter på maten. Så har aldri jeg prøv med Charlie. Kanskje det er det neste her. Kunne kanskje være fint å lære han det.

    Litt enig med deg angående utstilling. Jeg startet for jeg var nysgjerrig og Charlie hadde veldig godt av å være sammen med andre hunder uten å bare leke. Vi som bare har en hund tror jeg det kan være sunt.

    SvarSlett
  12. Snorredimma: Det er nok ikke uten grunn at det i annonser for omplassering av islendinger står at den helst bør flytte til noen som bor på landet... ;o)

    Nina: Jeg hadde tenkt å besøke en utstilling i Letohallen, men de er selvfølgelig ingen av nå som jeg trenger det :-(

    SvarSlett
  13. :D ååå så skjøøønne.... masse energi i den lille kroppen der:o)))
    Jeg smiler ennå av filmen....for meg selv av filmsnutten

    SvarSlett
  14. Men Barfi vokser opp med en hund i huset. Hun lærer seg å oppføre seg av Vina. Vi som har en hund har ikke den hjelpen. Dere er heldig. ;-))

    SvarSlett