25. august 2024

Såta i Hemsedal

Lørdag 17.august

Foto: Inger Synøve Natten
Forrige helg var jeg på tur til Hallingdal igjen

Lørdag satte vi kursen mot Hemsedal. Etter å ha "kjent litt på" været så ble turmålet satt.

Såta ser ganske så uangripelige ut for en uten klatreutstyr, men Nøve kunne forsikre om at dette kom til å bli en fin tur. Hun hadde vært der før.

Ikke så rart den heter Såta. Kunne også fint hete sukkertopp

Etter en litt bratt start så kom vi enda nærmere den stupbratte veggen.

Men vi skulle heldigvis gå opp fra en annen kant og gikk en fin sti innover dalen.

Inn til Såtetjerne.
Jeg ser på kartet at de har en topp som heter Såta på den andre sida av dalen også, på grensa til Ål. Men vi var altså i nærheten av Skogshorn.

Dalen mellom Skurvefjellet og Nibbi. Fikk lyst til å se om det er mulig å gå opp der en gang også. En gang i framtida da jeg har blitt sprek... ;) Jeg må innrømme at jeg syns disse fjellene rundt her så veldig slitsomme og lite gjestfri ut... Så mye rett opp at det kun var blanke grå fjellsider.

Men fjella har som regel en litt mer "snill" side også. Og selv om den var bratt nok den og så var det ikke noe problem å komme seg opp på Såta, ble bare litt sliten i beina. Og da vi var nesten oppe på toppen så sto det jammen meg 5 flotte reinsdyr og så nysgjerrig ned på oss. Wow! det var litt magisk.

Det var to cacher oppe på Såta og den ene lå nesten helt ute på stupet. Jeg måtte selvfølgelig sjekke om jeg så den bratte siden fra denne kanten. Jeg så i hvert fall at det var langt ned og ikke særlig smart å miste fotfeste utpå her. Og at bilen fortsatt sto der den ble parkert.

Her var det ingenting som sto i veien for utsikten.
Dette er ukjent område for meg, jeg ble overrasket over hvor mye vann det er her.

De grå "lite gjestfrie" Nibbi og Skogshorn til venstre for Findus ligger der og venter på besøk. Det er en del cacher der også som ikke er de mest loggede.
F.eks. Nibbi 1717

Utsikt til den andre siden av dalen med Hydnefossen og Veslehorn og Storehorn. Der har jeg vært på tur et par ganger tidligere.

Oppe på toppen hadde vi fortjent ei pause. Vi fant oss en plass med litt ly for vinden og ante fred og ingen fare. Vi hadde ikke sett andre enn reinsdyra her opp på toppen, men plutselig ble det mye lyd i Findus og Tølle. Det kom nemlig noen å leke med. Det viste seg at det var ei som Nøve kjente og bikkja hennes.

Det var stor stas for alle de tre firbeinte å få leke litt

Så var det på tide å gå tilbake opp på toppen igjen for å finne den andre cachen. Men først et bilde som dokumentasjon. Cachen ble etter en stund funnet og logget. Og vi merket at nå blåste det skikkelig. Det var nesten vanskelig å gå..

Vi fikk komme oss ned fra toppen og ned i litt "roligere farvann"

Det hjalp å komme seg litt ned fra toppen.
Se så grønt nede i dalen og så grå og værutsatte topper

Det var jo så fint og vi hadde mer mat igjen, så vi tok oss en god pause her nede også. Nå var det plutselig ganske mange folk å se også.

På den  siste biten av stien ned mot bilen begynte vi å se litt nærmere på elva vi gikk langs, Fetjaåne. Her var det mange idylliske små fosser og kulper.

Noen av disse må testes ut en gang. Se det krystallklare og innbydende vannet. Tipper på at dette er flotte badeplasser, en gang det er godt og varmt i lufta. Nå hadde det blåst såpass at ikke engang jeg var svett. Selv om vi så et par som badet oppe ved fossen, så fant vi ut at vi skal spare det til en annen gang. Det begynner å bli en god del bade-prosjekt vi har å se fram til ;)

Det ble en fin tur på. Bare drøyt 6 km lang, men med en ganske bra stigning, selv om vi gikk den snille veien, så var det mer enn nok det for meg.

Og så rakk vi middag på Kina'n på Ulsåk. Middagen var vel så som så, men desserten var like god som alltid :)

Så får vi se, om jeg kommer meg opp på Skogshorn noen gang. Det ble jo satt som mål da jeg var på Steffensrud. Den ser jo snill ut herfra? Men jeg har hørt at det ikke stemmer helt. Det ble i hvert fall kun med tanken denne gangen. Vi snudde etter noen minutter på parkeringsplassen, da vi kjente hvordan det blåste. Det var helt klart fornuftig. Såta var et veldig godt alternativ :)