3. august 2024

Sommerferie 2024

16-21.juli

Værmeldingen tilsa at vi burde dra nordover, men dit er det langt... Så da ble det ideen om å gå til Brufjellhålene som bestemte årets sommerferie. Værmeldingen var sånn halvgod, men det viste seg faktisk at vi var veldig heldig med været. Vi kjørte igjennom litt regn på veien nedover og så var det en del regn på deler av veien hjemover igjen. Resten av turen var det lettskyet eller sol og egentlig altfor varmt for oss den ene dagen.

Fine blomsterkasser på rasteplassen før tunellen i Hjartdal

Vi begynte med å kjøre til Grimstad. Vi valgte å unngå å kjøre om Oslo og E-18, ved å kjøre Hønefoss, Seljord, Åmli. Lengre, men finere tur og mindre trafikk.

Fargerikt på Reiersøl planeskole

I Grimstad så lot vi geocaching og lab-runder vise vei litt rundt i byen.
Grimstad var en fin by, med en del trange ganter og mye folk

Veldig mye båter. Det var fint nede ved havna

Ei svær kjerke. Norges 2. største trekjerke med plass til 1 150 personer. Bygget i 1881

De var stolte av de store kunstnerne som hadde tilknytning til byen. Her var apoteket der Henrik Ibsen var apotekerlærling

Stolpejakt og lab-runde fikk oss inn på sporet etter Knut Hamsun. Da han satt i varetekt hadde han en liten runde han gikk hver dag.

Grimstad har et par syklister de også er stolte av

Christian Krogh har også vært i Grimstad. Fjellet var der fortsatt, men selve torget var ikke så lett å kjenne igjen.
Vi var bare ei natt i Grimstad og gikk en del gatelangs og opp på et par at "toppene" deres. Virket som en typisk sørlandsby

På vei til Flekkefjord stakk vi en tur innom Kristiansand. De har ei svær og staselig kjerke

Det var tjukt med folk i byen. Byen har flinke gartnere, for her var det mye fine blomster.

Vi tok en tur i Kunstsiloen. Nå greier ikke jeg å bli så veldig imponert over denne typen kunst. Det var en annen type malerier, litt mer etter min smak i en annen etasje.

Det som var fint her var jo selve bygget, hvordan det var omgjort fra siloer til dette.

Jeg syns denne kunsten er mer imponerende ;)

Det var som sagt tjåka fullt med folk, her på fiskebrygga

Masse båter her og. Og bakerst er det en "vegg" av en cruisebåt. Selv om cruisebåtene er viktig på jobben min, så forstår jeg jo dem som klager. De er gedigne!

Vi fortsatt videre til Flekkefjord

Nok en idyllisk sørlandsby

Her var det "Hollender-byen" som det var fint å gå rundt i.

Mange hvite små trehus, trange gater, fra tiden da Flekkefjord drev stort med handel med Holland på 15-1600-tallet. Spesielt innen trelast og fiskeprodukter

Det var også en del gatekunst.
Vi virret fram og tilbake i gatene for å finne geocacher og lab-runder. Tror vi vekslet mellom 5 runder på det meste.

Bortsett fra på turen til Brufjelhålene/Brufjellholene så tok jeg ikke så mange bilder. Og de jeg tok tok jeg stort sett gatelangs i byene. Men det som fascinerte meg mest på denne Sørlands-ferien var naturen. Ikke skjærgården, men de blankskurte steile fjellsidene. Det var ikke bare i området rundt Åna Sira det var slik, det var jo sånn hele veien. Det var helt klart på tide at vi tok turen igjen til dette området, for det jeg husker er at det var slik rundt Jøssingfjorden, men ikke at det var slik hele veien.

Roligheten og Åna
Høydepunktet på turen var som nevnt turen til Brufjellhålene med Roligheten som utgangspunkt.

Suldal kraftstasjon
Så forlot vi Sørlandet og kjørte til Suldal, et sted vi aldri har vært før. Stedet var preget av kraftutbyggingen og både kraftstasjon og bolighus tegnet av arkitekt Geir Grung og hans funkishus-stil

Vi overnattet på funkis-hotellet der som har denne gedigne peisen, kledd med bladgull

Fin utsikt fra hotellet, med alle funkis-boligene til de som var ansatt på kraftverket.

Vi fant ut at det egentlig var en tabbe å dra til Suldal. For det første så bommet vi på veivalget og brukte altfor lang tid på veien. Vi bestemte oss f.eks for at vi ikke skulle kjøre den nye undersjøiske tunellen  Stavanger - Tau og valgte ferga Lauvvik-Oanes. Det var en gedigen tabbe. Vi så på kartet at det gikk ferge, det vi ikke sjekket var hva slags ferge det var. Det viste seg at her var ferga egentlig lagt ned og så var det kommet en ny som hadde tatt med seg ei gammal Svelvik-ferge. Den tok  kun 15-20 biler og vi var ikke aleine som skulle over. Vi måtte stå over 3-4 ferger før vi kom med som siste bil. 2 timer i fergekø, det tok i fra oss tid til en avstikker til Blåsjøen som var noe av målet med turen til Suldal.

Lovrafjorden i Suldal
Godt å se litt Vestlands-natur igjen
Vi fant også ut at vi ville en tur innom det flate Jæren og at været fortsatt var bedre der sør så vi kjørte rett og slett tilbake igjen

Nå kjørte vi tunellen, og ferga Hjelmeland - Nesvik som vi måtte ta begge veier var veldig mye mer effektiv med 140 plasser. Den tok unna køen selv om den også var lang.

Nå kjørte vi Nordsjøveien og det er like fascinerende fortsatt hvor ille flatt det er her på flat-Jæren og mye stein som er ryddet sammen i steingjerder

Et kort stopp på Obrestad fyr

Piken med munnspillet
Før vi fant hotellet i Egersund. Dette var lørdag og en veldig varm dag, vi ble egentlig litt satt ut av varmen.

Det er visst ikke bare Sandnes som har sykler
Men tok oss en liten runde gatelangs i Egersund også. Vi syns vel egentlig ikke denne byen var mindre idyllisk enn Grimstad og Flekkefjord.

Lunde kyrkje
Søndag var det på tide å sette kursen hjemover, via Sirdal. Fjellsidene ble høyere og regnværet fulgte oss et stykke på veien

Vi kjørte fra regnværet like før vi begynte på Suleskardsveien

Fant cachen som lå på det høyeste punktet på veien

Disse fjellsidene her i Valle er helt utrolige

Jeg kommer gjerne igjen en gang for å prøve meg på via ferrata-ruten her.

Et siste stopp på kaia i Dalen. Ikke Victoria, men Henrik Ibsen kom nettopp inn. Og da er vel ringen sluttet, fra apotekerlærling i Grimstad og navnet på båten i Dalen.