9. januar 2022

Cacheåret 2021- og de gode opplevelsene.

 Det er på tide med en oppsummering av mitt cacheår 2021.

Det har vært et veldig opp og ned cacheår. PE har nesten sluttet å cache, så vi to drar nesten aldri på cachetur lenger. Men hvis vi først er på ferie eller biltur så stopper vi som regel opp ved noen cacher langs veien vi kjører. PE skal jo ha noen røykepauser... Jeg drar heller ikke kun av sted for å finne en cache eller 20. Cachingen min er stort sett alltid ( i tillegg til de jeg tar sammen med PE) en kombinasjon av turgåing og caching. Og turgåingen min er igjen avhengig av vær, snømengde og fri/jobbing. Noe som resulterte i at i april fikk jeg hele 180 funn, noe som nå er den måneden jeg har flest funn så langt i min cache-historie. Dette inkluderer 24 lab-funn. Det  var nok en kombinasjon av at jeg var permittert, Oslo og Romerike var stengt ned og dermed minimalt med jobbing, det var for lite/mye snø til å gå tur der det er langt mellom cachene og dermed ble det unormalt mye caching og mange funn i april. Jeg logget nesten halvparten av funnene mine i 2021 i april. I og med at jeg avsluttet år 2020 med mitt funn 3 000 totalt å var det enkelt å holde kontroll på antall funn i 2021,

Statistikken over cachetyper funnet pr.31.12.2021
I 2021 prøvde jeg meg på Wherigo Cache for første gang.

Statistikk pr. 31.12.2021

Litt statistikk:

Jeg fant 426 cacher totalt, det inkluderer 83 Lab-cacher.

Jeg fikk 1 FTF og har dermed 68 FTF totalt (inkl. 2 co-ftf)

Jeg la ikke ut noen nye cacher i 2021 og arkiverte ingen så dermed har vi 47 utlegg som fortsatt er aktive. 

I april logget jeg 180 funn inkl. lab-cacher som er ny rekord.

Jeg logget også 47 cacher på en dag, noe som er tangering av dagsrekorden min (3. gang) Jeg kunne fint ha fått logget en cache eller to til på hjemveien, men da var jeg lei og ville hjem. Jeg er ikke så opptatt av egne rekorder ;)

Statistikk pr. 31.12.21 uten lab-cache-funn.

Jeg må jo også trekke fram noen av cachene jeg har logget dette året. Det har som sagt vært hovedsaklig "tur-cacher" jeg logget i 2021. Og dermed så blir turen, stedet og opplevelsen vel så viktig som hvordan selve cachen er for å være en cache som jeg vil trekke frem og/eller husker godt. Jeg vil ikke rangere dem så jeg setter dem opp i kronologisk rekkefølge.

10 gode cache-opplevelser i 2021

Ekstjernfurua GC98YX2 

Dette er en cache som er lagt ut for å vise fram ei imponerende og gammel furu på Romeriksåsen. Cachen er enkel å finn fram til i skitur-sesongen i hvert fall. Og skitur på Romeriksåsen kan så absolutt anbefales. Her står det om skituren til Ekstjernfurua som jeg tok noen dager før jeg logget selve cachen.

Støytfoss bru GC2V4E5 

En av de få cachene jeg har tatt sammen med PE dette året. En cache som var lurt og morsomt gjemt og den lå på en ganske fin plass. Vann i nesten alle slags former er jo fint. 

Hytteliv GC37HK3 

Jeg må jo nesten ta med denne også. Cachen er plassert på et stusselig sted, samtidig som den er plassert forholdsvis trygt med tanke på mugglere til å være plassert "midt på" Dokka. Cachen er imponerende forseggjort og må jo bare få fram beundrende blikk. Også denne fant jeg sammen med PE

Lemostangen GC5Y1Z9 

Vi hadde flere flotte turer på Ringerike / rundt Tyrifjorden. Kombinasjonen av godt selskap av Nøve og gutta boys, fantastisk vår- / forsommervær, spennende og vakker natur gjorde det til noen utrolig fine opplevelser. Jeg må velge en av cachene og velger denne på Lemostangen. Et fint sted + at den var litt fiffig gjemt, mener jeg å huske. Litt om turen finner du her 

Aurskog #Tævsjøen 13 GC8NEKX 

På våren tok jeg turen til Aurskog og fullførte en trail som gikk rundt Tævsjøen. Det var en fin tur, i hvert fall den delen som gikk nær vannet. Litt ekstra stas nå i ettertid var det at jeg hadde med Barfi som turfølge og det var nok siste gang hun var med på en av langturene mine. Jeg viser til cachen som lå en av de fine plassene på turen. Det ble blogget om den turen også

HV- Ti tommeltotter GC5V109 

Her måtte det først løses en morsom oppgave og så ligger cachen like ved vannkanten av Møkern. Altså på en idyllisk plass. I tillegg så var det på vei til et sted i Finnskogens industrihistorie. Det ble med denne ene turen til Finnskogen og en del av HV-serien i år. Det står om turen på bloggen her.

Aurlands dalen "Bjorne stigen" GC8626 

Denne må jo bare få være med på årets liste. Turen gjennom Aurlandsdalen var en flott opplevelse og jeg syns jo turen ned Bjørnestigen var et ekstra + på den turen. Selve cachen var ikke noe spesielt, men det var den enste cachen på turen og jeg er veldig glad for at noen har lagt den ut. Turen står det om her.

Strandavegen på Leikanger GC73VTG 

Min første og hittil eneste wherigo cache. Denne ligger i Leikanger så den måtte vi jo bare prøve oss på og når vi omsider forsto hvordan det fungerte så var det en fin oppgave og tur i kjente omgivelser.


Skillingen Relax  GC3KPFQ 
Jeg hadde flere flotte turer i Nordmarka. Spesielt turen fra Stryken, via Store Skillingen til Fjellsjøen. Jeg velger en cache ved Store Skillingen som en favoritt, ganske enkelt fordi her kunne du finne idylliske plasser på rekke og rad, bl.a. her som denne cachen lå. Den turen står det om her

Tjern - Bonus #2 GC5Z68M 

Denne må også med på listen. Dette er en bonus-cache jeg virkelig har jobbet for. 10 ulike små/store tjern har blitt besøkt. De fleste har jeg måttet slite en del for å komme meg til, en del av dem har vist seg å være noen fine idyller. Og når selve bonusen også ligger på et fint sted så blir dette også til en flott opplevelse. En cache jeg skulle ønske flere besøkte. 

3 kommentarer:

  1. 180 funn på én måned er supert! Flere enn min rekord på 162 :)
    Og så synes jeg det er litt moro at vi begge trekker frem cacher ved vann som noen av våre favoritter, merkelig hvordan tiltrekningskraft vann har på oss :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vann er vakkert! Sånn er det med den saken ;)

      Slett
    2. Ja, jeg ble overrasket over å se hvor mange funn det ble i april, men så er det jo der jeg logget de aller fleste også. Hadde flere dager med mange funn.

      Slett