10. mai 2021

Cachetur til Møkeren og Sikåa

 

I følge Yr var lørdag siste dagen med ganske fint vær på en stund. Ja da måtte jeg jo bare komme meg ut på tur. Dessuten bør jeg vel fortsette trenden med en tur i uka. Nok en gang hadde jeg lyst på en tur der jeg samtidig kunne finne noen cacher og siden det var lørdag måtte jeg dra et sted jeg regnet med at det ikke var så mange andre som gikk.

Jeg bestemte meg for å fortsette med å gå en del av Finnskogrunden. Jeg begynte jo på det i fjor sommer, men har fortsatt noen deler igjen. Dagens første cache logget jeg her
Mesteparten av stien gikk i skauen og var en ganske ordinær skautur. Men med noen litt snåle ting underveis. Sånn som denne svære steinen her som ser ut som et troll har kløyvd i to. 

Stien var tydelig og godt merket, 

med litt info og historie underveis.

Det var en gang ei seter

som også en stund var helårs-bruk. Det var nok ikke det mest fruktbare området dette her. På en infotavle fra en plass ikke så langt unna sto det at ungene ble sendt ut for å stjele fôr fra naboen.

Så nærmet jeg meg målet for turen, Enden av Møkeren.

Som alltid var det vakkert nede ved vannet.

Her ved utløpet av Sikåa lå Finnskogens eldste industri-anlegg - Bedafors, som ble bygd opp på begynnelsen av 1700-tallet. Her var det et industrisamfunn med både sagbruk og spikerverk, egen skole og danselokale. Det sies at det bodde flere folk her enn i Kongsvinger by på den tiden.

Etter å ha logget cachene i området, sett litt av restene etter bygningene som var her og hatt en matpause var det bare å gå samme veien tilbake. Det var noen cacher jeg ikke hadde funnet, så da ble måtte jeg finne dem på tilbaketuren.

Og så tok jeg en avstikker til noe som heter Kisthølet. Ei tydelig og brukbar stor hule. De mener det kun er dyr som bruker den, men tror at det kan ha blitt brukt som gjemmested under krigen også.

I følge topo-kartet mitt ble turen på 19 km tilsammen. Det var ikke alle cachene jeg fant med en gang. Mobilen er ikke alltid så stabil sånn inni skauen og hintene var heller ikke så veldig klare så jeg virret rundt en del og det blir en del ekstra meter utav det... Jeg logget i alt 17 cacher på turen. På noen var det artige oppgaver / problem som måtte løses først. Mange hadde en kreativ boks som gjør det ekstra morsomt å finne dem. Og så var det jo veldig fint nede ved Møkeren. Været var også flott en blanding av sol og lettskyet, med helt grei temperatur.

Like ved der jeg tok av fra veien er det noen som har pyntet opp litt. Jeg så forresten to rådyr som hoppet over veien like foran meg.

2 kommentarer:

  1. Å du går og går! Så fint det var der. Spennende historie gjør stedet ekstra forlokkende 👍🏼

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, rart å tenke på at det har vært et aktivt samfunn her langt uti ødemarka.

      Slett