22. april 2021

Tævsjø-runden i solskinnet

 

Litt oppmuntring som lå i en cache.

Jeg bestemte meg for å nyte finværet som var meldt på tirsdag.



Jeg hadde lyst til å gå tur og samtidig finne en del cacher. Og satte derfor kursen mot Aurskog. Der skulle det være mange cacher i et turområde. Jeg parkerte ved den første og tuslet nedover bomveien. 

Det var en del aktivitet langs denne veien. Barnehage, skoleklasser, turgåere med og uten  hunder og hest. 

Etter ca 3 km var jeg framme med det som var målet mitt for turen Tævsjøen. Her var det fint og en del andre som også koste seg i finværet.

Målet mitt var å gå rundt innsjøen. At det tar 1 time og 15 min. visste jeg at ikke kom til å gjelde oss. 1. vi går ikke i rask gange. 2. turen tar straks veldig mye lenger tid når jeg skal finne og logge cacher. 3. vi skulle kose oss på tur og ha flere og gode matpauser. 

Barfi venter tålmodig mens jeg leiter etter cachen. Det var ikke like gode forhold hele tiden så noen ganger ble det litt virring fram og tilbake på feil sted. Det var meningen at de skulle være enkle å finne og det var gode hint og spoilerbilder der det kunne være problemer, så alle cachene ble funnet.

Nå var det på tide med dagens første pause. Vi fant oss denne gapahuken nede ved vannet og jeg satte meg godt til rette på benken.

Barfi foretrakk bakken. Her var det fint. Fint nede ved vannet, fint vær og bare oss. Deilig å bare sitte her og nyte. Sultne var vi også blitt.

Mye av stien gikk langs vannkanten og det var mange vakre plasser. Jeg skimtet noe som må være et utsiktstårn på den høyeste åsen. Det må være branntårnet på Elgheia / Æljhøgda. Tror jeg må gå dit en gang også.

På skyggesiden  var det fortsatt litt vinter igjen. 

Men så fort vi kom tilbake til solsiden var vannet isfritt og det var bart og fint å gå i skauen.

Etter å ha gått et stykke på vei var vi tilbake på sti igjen. Nå gikk den et stykke fra vannkanten.

Vi var snart ferdig med runden, men måtte bare bare nyte dagen litt til. Det var mange idylliske plasser ved vannkanten. Dette var en av dem.

Det har vært lite langturer med Barfi i det siste så hun syns det var godt med pauser.

Da var vi nesten tilbake til der vi begynte runden rundt vannet.

Det var demning i denne enden av vannet. Det var også tilrettelagt med benker og badeplass i området. Jeg gikk ikke ut på enden der, men det så veldig fint ut. Så var det å gå samme sti og vei tilbake til bilen.

Jeg vet ikke hvorfor mobil-kartet mitt påsto vi hadde gått 4 km lenger enn denne turen egentlig skulle være. Det sto et sted at den skulle være vel 11 km. Men nå pleier jo mobilen min å overdrive litt innimellom og så blir det jo en del ekstra pga cachingen min. I alt logget jeg 34 cacher denne dagen.
Og både Barfi og jeg merket at det var en god stund siden vi har gått på langtur. 
Turen rundt Tævsjøen var veldig fin og kanskje går jeg den flere ganger.

Geocache-siden virker ikke så jeg får ikke lagt inn noen linker, men her er et par GC-koder: 
GC8PEP2 - Aurskog#60 Tævsjøen rundt 1
GC319EE - Æljhøgda





6 kommentarer:

  1. Det så ut til å være en kjempefin tur 🤩 Godt å se Barfi også. Den turen kunne jeg tenke meg å gå en gang, ekstra moro når man kan samle mange cacher. Synd det er så langt unna.
    Hvor lang sa mobilen din at turen ble?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns det var en fin tur. Topo sier 15,3 km.
      Jeg hadde lastet ned 57 cacher i området. Tror kanskje jeg skal greie å lage en grei tur av resten. Cachene vil da være langs veier, men kan gå langs vannet i mellom og opp på Elgheie også, så det blir sikkert en grei tur det og :) Eller så har jeg peilet meg ut en runde i Bjørkelangen også. Tror Kjersti har gått den / deler av den? Se på GC8TPBW Du må nok komme nedover en tur ;)

      Slett
  2. Åh, den turen så fin ut! Må man gå helt utefra der hvor pila di er, eller kan man kjøre lengre inn mot vannet?
    Jada, Kjersti har gått hele Langsjørunden i Bjørkelangen :D https://pilaris.net/blogg/langsjoerunden-i-bjoerkelangen/ Men dere: vær forsiktige i skrenten helt mot slutten av den runden, dere MÅ finne omveien rundt skrenten så dere ikke gjør som jeg gjorde!!! Bortsett fra fallet mitt, var det en veldig fin tur, og jeg tror det var en av de aller siste langturene mine før leggen slo seg vrang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en fin tur. Så vidt jeg kan se så er alle veiene inn til vannet bomveier så du må gå eller sykle.
      Langsjørunden: Eller ta tak i tauet og "rappelere" ned :) Jeg måtte selvfølgelig søke opp i bloggen din så jeg har sett og lest. Ser fin ut :) Var det enkelt å parkere der?

      Slett
    2. Skjønner, takk for svar :)
      Ja, det går an å rappellere ned, men jeg trodde det skulle gå fint allikevel ;)
      Hvis jeg ikke husker helt feil, så var det plass til 2-3 biler der vi parkerte. Prøver å se for meg hvordan det så ut, men det er en mulighet for at jeg blander den parkeringen med andre parkeringer.

      Slett
    3. ok, tror nok du husker riktig sånn jeg har sett utifra div. kart.

      Slett