12. september 2020

Ny tur til Treknatten - miniferie i Vassfaret del 1.

Både Nøve og jeg har ferie denne uken så vi måtte finne på noe sammen. Vi møttes et sted i Hedalen og kjørte innover Vidalen.

Det er ikke mer enn drøye tre uker siden jeg var her sist, men nå gikk vi fra en annen kant. Også denne gangen begynte turen med en del kilometer langs vei.

Et glimt av utsikt underveis. Dit skal vi neste dag :)

De kilometrene på vei var ikke på flatmark så det passet bra med en pause så fort vi kom ut på sti.
Nøve er en mester i å finne rester av forlengst forsvunnede hustufter. Det var en gang en støl akkurat her.

Og like ved dukket det opp en blåmerket sti inn i Valdresdalen.

Men vi skulle jo til topps, så det var bare å følge den blå pila, selv om det så veldig bratt ut.

Og enda brattere skulle det bli. Men det er jo ikke noe nytt at vi velger den bratteste veien.

Når det nærmet seg toppen så var det ingen ting å si på utsikten. Det var ikke mange timene siden jeg kjørte bil borti der langs med Sperillen.

Utsikt mot Hedal og Vassfaret. Egentlig bare å begynne å grue seg til å gå opp den vanvittig fjellsida der...

Og selvfølgelig utsikt mot Vidalen, Bukollen og Storrustefjell.

Som tittelen sier var målet vårt Treknatten. Et navn som henspeiler på at det er tre topper som stikker opp. Allerede på den første knatten tok vinden godt tak.

Yr påsto det skulle være sol og skyfri himmel denne dagen, ikke så mye vind skulle det heller være. Vel - noen ganger er ikke Yr til å stole på...

Selveste Treknatten virket nesten umulig å bestige fra denne kanten.

Men vi fant selvfølgelig en grei vei opp.

Meg og'n Tølle på Treknatten 1101 moh.

De to andre knattene stikker opp i bildet her. Begge er nå krysset av for steder vi har vært. Det var kraftig vind så vi fortet oss ned fra Treknatten også

og fant oss en lun plass like nedenfor.

Det begynte å bli høstfarger i fjellet.

Det ligger tre cacher her, to på toppene og en på vei dit. Vi misset på plasseringen av den på vei, og endte med å måtte gå opp en gang til. Heldigvis bare opp den første kneika.

Og så kunne vi logge cache nr. 3 for Nøve og nr. 2 for min del, siden jeg logget cachen på Treknatten på forrige tur.

Her hadde det vært stor aktivitet.

Det ble en fin tur på ca 13 km før vi var nede ved bilen igjen og kunne sette kursen innover i Vassfaret.

Der skulle vi flytte inn på Skrukkefyllhaugen ganske nøyaktig 3 år og 1 uke etter forrige gang vi bodde der.

Nøve har blogget så fint med gode bilder og beskrivelse av vår tur til Treknatten.