7. april 2020

Strikkeprosjekt

Dagene fyker av sted fortsatt uten at det egentlig skjer noe som helst. 1. april var jeg en tur på jobben for å få unna noe som må gjøres ved månedsslutt. Der var det utrolig stille, men koselig med litt påskepynt.

Det har blitt en del strikking så nå er jeg ferdig med strikkeprosjektet mitt. Et prosjekt som jeg ikke ante hvordan skulle bli, bortsett fra at det skulle bli en genser. Jeg hadde ingen oppskrift, men prøvde meg fram med antall masker og plukket litt detaljer rundt om kring. Jeg hadde ikke engang alle fargene klare da jeg begynte.
Jeg har fått veldig sans for potedelen i Villmarksgenseren.
Ikke at det nødvendigvis skal være poter, men det lyse feltet som skiller seg ut fra resten av genseren. Så det ville jeg ha her også, men jeg var innom flere varianter som alternativ til poter, så som stjerner, roser osv.
Og så fant jeg plutselig ut at jeg ikke skulle ha vrangbord.
Etter mye prøving, måling og litt opprekking så kom jeg i mål med en genser som passer bra og jeg ble egentlig godt fornøyd med genseren min :)

Og en konklusjon at neste gang vil jeg ha en oppskrift å følge. Jeg har strikket altfor lite til å drive på sånn.
Genseren min er en kombinasjon av mønsterbord fra Farmen-lua og potemønster fra Villmarksgenseren.

Plutselig var det ikke noe mer å strikke på og jeg merket det var et savn. Kanskje jeg skal gjøre alvor av å begynne å brodere igjen.
Jeg har i hvert fall funnet det fram og tredd i nåla, men så stoppet det der. Skjerpings må til!

Men jeg tror jeg skal dra av sted å kjøpe noe garn også.
Så er det store spørsmålet, hva skal jeg strikke?

Og hvilke farger?






6 kommentarer:

  1. Hvis du har lyst på langtidsprosjekt, så kan du strikke temperaturteppe (eventuelt temperaturskjerf, som jeg vurderer sterkt). Du trenger ikke ta det fra 1. januar til 31. desember, du kan f.eks. strikke for hele ditt første leveår, historiske temperaturer finnes på yr.no.

    SvarSlett
  2. Hæ? Hva er temperaturteppe for noe? Nå er jeg for øvrig ikke interessert i noe langtidsprosjekt, der har jeg nok med broderiet mitt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du lager deg en temperaturskala, f.eks. intervaller på 3 grader (0-3, 4-7, 8-11 osv, inklusive nedover på minusgrader). Så finner du garnfarger du vil ha i de forskjellige intervallene, og så strikker du to pinner pr dag med så mange masker du vil ha i teppe eller skjerf i den fargen som dagens temperatur tilsier. Hvis du begynner 1. januar et år, vil jo prosjektet ta ett år, men hvis du f.eks. tar for ditt første leveår, kan du jo strikke mye på en gang siden du vet temperaturene for alle dagene.
      Google temperaturteppe eller søk opp grupper på Facebook, er så mye lekkert!

      Slett
    2. Aha. Takk for forklaringen :) Det var mye fint, ja.

      Slett
    3. Oi, temperaturteppe høres spennende ut! Kanskje en kan få brukt opp noe restegarn på den måten ;-)
      Genseren din ble kjempefin, du strikker så jevnt og fint. Likte du å strikke i bomull? Kanskje du må strikke ei lett sommerjakke...

      Slett
    4. Garnet var blanding av bomull og ull. Jeg merket ikke noe forskjell når jeg strikket. Det er mye tyngre enn Lottlopi-garnet, men det er de fleste garn. Islandsgarnet er veldig lett.
      Jeg har begynt på en ny genser. Tenkte jeg kunne dytte en av genserne på Irene ;)

      Slett