27. april 2020

Cachetur over Høgsmåsan

På tirsdag var jeg på skitur, to dager senere byttet jeg ut vinteren med nesten-sommer. Det var jo fortsatt knallvær og jeg fant ut at vi måtte ut på tur før "sommerværet" forsvant igjen. Spørsmålet var hvor? Et sted jeg var sikker på at det ikke var snø, ikke for mye folk, ikke for mye grusvei og helst en del cacher. Den kombinasjonen var det vel umulig å finne i nærheten, men jeg bestemte meg for å prøve å fullføre trailen På tur med Tom&Jerry rundt Høgsmåsan. Jeg begynte på denne trailen i fjor høst, noe som det står om i begynnelsen av dette blogginlegget. Jeg satte kursen mot Skedsmo og parkerte bilen ved Tærudhallen. Som forventet så var jeg ikke den eneste som gjorde det.
Kanskje ikke så rart for det er en del turmuligheter her.

Så fort vi kom oss ut av grusveien/skiløypa og inn på stien så var det langt i mellom turgåerne.  Det var som sagt knallvær, sol, vindstille, ca. 15 varmegrader.
Det var like før trærne var grønne.  Trailen gikk langs en tydelig og lettgått sti. Det var stort sett tørt, men med noen blauthøl her og der,
men de fleste av disse er kloppet. Dette er en mye brukt runde for syklister. Jeg regner med at det var derfor det var så mye klopper.
Det var heldigvis noen bekker underveis.
Turen gikk rundt Høgsmåsan, men det var ikke så mye vi så til den.

Det er ikke noe spesielt med denne turen i mine øyne. Det er en fin tur i skauen, men ingen idylliske steder som det er mye av lenger oppover på Romeriksåsen. En helt vanlig skautur skal man ikke kimse av, ikke var det noe flystøy heller.
Men pauser må vi selvfølgelig ha, den første tok vi her.

Cahene var av typen multi, med enkle oppgaver av typen:
Hva ser du her?  Rett svar gir deg sluttkoordinatene til cachen.
A= *En stein* = N60 02.703  E011 00.298
B= *Ei klopp* = N60 02.436  E011 00.214
C= *Et vann* =  N60 02.635  E011 00.191
Og ved riktig koordinater så var cachen enkel å finne. Men jeg bruker mye tid likevel. Jeg logget jo en god del av disse i fjor så det gikk mye raskere der jeg bare skulle gå forbi uten å se etter cacher.

Etter 21 funn var jeg endelig ferdig med denne trailen. Trodde jeg... dagen etter så ble det publisert en ny cache som erstatning for en som hadde forsvunnet. Jaja, den får ligge der ulogget. Jeg går ikke denne turen en gang til bare for å logge den cachen.  Hvis jeg gjør alvor av planene mine om å gå fra Mjøsa til Skedsmo så får jeg passe på å ta den da.

Det var fortsatt et stykke å gå for å komme tilbake til bilen. Og her var det mange stier og veier å velge mellom. Og mange cachen som kunne logges. Jeg plukket med meg 7 cacher til der jeg gikk.
Da gikk jeg også forbi Tærudtjerna.
Endelig et fint sted :) Her var det mange folk og i vannet var det mange frosker.
Vi var ute i flere timer og gikk ca. 13 km. Denne gangen var som du har sett Barfi også med. Første gangen i år hun har gått en langtur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar