13. august 2018

Nei, det æ'kke greit å værra Barfi



Barfi har ikke hatt det så greit den siste uka. Jeg innså at dette går ikke over av seg selv og måtte prøve å få ekspertene til å se på henne. Problemet dukker opp etter at hun har ligget rolig, da vil hun ikke trå på det ene beinet, men er stort sett ok igjen etter at hun har kommet seg i gang. Det har ikke vært noe problem å gå tur om kvelden.  Sånn litt typisk stiv, gammel kropp. Spørsmålet var, er det en dyrlege-sak eller en "Turid-sak"? Siden jeg tvilte på at det var ledig time hos Turid på så kort varsel så bestilte jeg time hos dyrlegen. Nå viste det seg heldigvis at Turid hadde fått en avbestilling så da kunne vi komme dit også. Fordelen med å ha fått kontorjobb er at det er mulig å lure seg unna i krisetilfeller, så etter 3 timer på jobb sa jeg takk for meg og satte kursen mot Feiring etter en tur hjemom for å plukke opp Barfi.



Hos Turid ble det en grundig gjennomgang med "knaing" og laser. Det var unormalt mye rusk i dag. Og Barfi syntes egentlig at Turid ikke var noe særlig grei i dag.

Noen timer seinere satte vi kursen mot dyrlegen. Denne dagen skulle Barfi undersøkes skikkelig. En tur på vekta viste at Barfi faktisk har slanket seg i sommer, og det på tross av minimalt med turer i sommer. Ok det var snakk om 200 g. ;) Men det var mindre enn for noen mnd siden og hun er nå under 20 kg :)

Ny runde med strekking og bøying og undersøking. Hallo er det virkelig nødvendig å holde på sånn, tror jeg Barfi tenkte.  Turid og Ann-Charlotte var veldig enig om hva som var galt, ingen skade, men sannsynligvis et kraftig strekk og feilbelastning. Nei, det æ'kke greit å værra Barfi. Hun tåler visst  ikke så mye sprell, men det er jo så moro å jage en katt eller to...

I tillegg til Turids behandling så blir det 5 dager med medisin, så da får vi tro at kroppen er fin og god igjen snart. Nå som tropevarmen har gitt seg kan vi endelig begynne å tenke på turer igjen. Og det tror jeg vi har godt av begge to.

4 kommentarer:

  1. Hvor gammel er Barfi nå? Er ikke hun bare såvidt eldre enn Nairo? Trøttsomt at hun skal ha disse vondtene :( Håper både medisiner og Turid hjelper masse <3

    SvarSlett
  2. Uff disse vontene kommer sigende på sånne gode turkammerater. De som følger en i tykt og tynt. Jeg valgte å avlive den eldste min til tross for at hun bare var 10 år. Men når jeg begynte å virkelig se hvor mye hun kompenserte med resten av kroppen for ikke å belaste høyre bakbein, så følte jeg det var det som var mest riktig. Det er det som er så skremmende med slike vonter, de kommer sigende så sakte at en nesten ikke ser at de kommer til å begynne med.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er nok heller altfor rask til å avslutte liv enn det motsatte. Akkurat denne gangen har det vært plagsomt for Barfi, men vanligvis er det på nivå med kink i ryggen, noe som jo ikke akkurat leder inn på den slags tanker. Men jeg spør stadig om jeg bør tenke på det og har hver gang fått høre at det er veldig langt i fra den slags plager. Jeg vil nok heller påstå at frøkna er heldig som får massasje noen ganger i året, der andre ikke ville gjort noe som helst :) Men selvfølgelig, jeg har ingen tro på at Barfi blir 14 år.

      Slett