10. mars 2010

Vinterbilder og lite annet.

 

vinterdag 015

Hos oss skjer det ikke spesielt mye spennede for tida. Setter bare inn en del bilder ja og så litt småprat...Ute er det full vinter ispedd en stor dose påskestemning. 8 varmegrader viser gradestokken nå og taka begynner å bli fri for snø. Heldigvis har de veldig kalde nettene vi hadde sist uke forsvunnet. Og dagene har blitt merkbart lengre. Så nå kan en nesten ikke ha det bedre. :-)

vinterdag 021

Egentlig burde jeg ha sittet i solveggen og passet på å få litt medisin på mine fotsåler og handflate, men hvem gidder å sitte å sole seg.... ikke jeg i hvert fall. Ellers har det vært to store branner i ”nærområdet”  Ja alt er selvfølgelig relativt, det med nærområde mener jeg ;-) I den ene brannen gikk det med en del sauer :-(  Den andre, ja der gikk det ikke noe liv, men noe rart var det der, det er det ingen tvil om og mange rykter går allerede på bygda... Jeg har to store ”skrekker” den ene er å kjøre ned noen og den andre er brann i grisehuset. Det er nytteløst å prøve å få ut dyra når det brenner. Det eneste som hjelper er at det ikke begynner å brenne. Ja også har jeg en stor skrekk til da, men den er ikke så alvorlig, men likevel fullstendig krise for meg. Tenk om jeg skulle få diabetes, ingen kakespising!!!!!! Eller allergi for støv eller dyrehår, fullstendig krise det og. Ja og da kommer jeg inn på dette med sola som kanskje ikke er så fin likevel, vinduene synes mistenkelig godt, burde ikke de egentlig være usynlige... ? :-/ Og at julevasken aldri ble tatt på alvor,  begynner også og synes.. Tror kanskje jeg liker gråværet bedre likevel jeg.... Eller bør jeg se om jeg har ei vaskebøtte et sted? hmmm... Og så er det bevist at 94-åring og snømåking på tak  ikke passer sammen, men derimot er galskap. Ja dette har vel vært min “hverdag” den siste tiden. Nå har jeg fri resten av uka. :-) :-)  Men med en kort  Hedrum-tur, årsmøte i Nihk og julebord (neida vi er ikke seint ute, bare veldig tidlige..) så regner jeg med at neste arbeidsdag kommer skrekkelig fort likevel. Noe som burde vært med i hverdagen i disse dager har noe med bildet i bunnen å gjøre. Jeg er ganske sikker på at jeg i fjor skrev at i år, ja i år skal begynne tidlig. Vel 10. mars og det kommer garantert  ikke  til å skje noe resten av uka heller….. Men neste år, ja da skal jeg begynne tidlig….. Vel jeg har da i det minste fått frøene i hus, for et par dager siden til og med, eller i går var det visst.  men har jeg ryddet plass, fått tak i jord og lagt den i bløt? nei… Og så er det såing og prikling da. Kjøpe frø er den aller minste jobben :-/

vinterdag 032 

vinterdag 039

vinterdag 042

Når Vina går løs og treffer på andre bikkjer så oppfører hun seg nesten eksemplarisk. Har hun dermed bandet på seg så kan hun helst være ganske så “bøs”  Litt artig å se hvor stor forskjell det gjør.

vinterdag 012

Barfi er en liten graver. Men når spruten står bak henne så er det jo helt normalt at det som graves opp må falle ned et sted og det lager ofte litt lyd også. Det forstår nok ikke Barfi helt enda. Så hun snur seg like nysgjerrig hver gang og lurer på hva som skjer bak henne. Ikke lett å være effektiv da, når hun til stadighet må snu seg og sjekke ;-)

 vinterdag 011

For å få en slags rundtur på turene våre så har jeg tråkket meg en sti en del av turen. Og selv om vi ikke har fått så mye snø som andre deler av landet så har den snødd og blåst igjen et par ganger. Spesielt nå er det mye å tråkke opp igjen. Til og med bikkjene har problemer denne gangen og foretrekker å gå bak meg.  Så vi har bare kommet halvveis.  Jeg har vært litt lat i det siste. Men siden resten som er igjen ligger inne skauen så tror jeg kanskje det er litt mindre snø der. Det er bare å få gjort det… Det er såpass med snø at den rekker bikkjene til ryggen, pluss alt som tråkket ned da,  jeg merker jeg synker et godt stykke ned når jeg tråkker utenfor.

IMG_2080

Vintersol og skiene er kun hentet fram for å være med på fotoskolebildet ;-)

IMG_2099

grrrrrrrrrrrrrrrrrrr, jeg er lei av maset ditt!!!!!!! 

IMG_2101

Hjeeeelp, her er det visst best å gi seg?

IMG_2104

Neida, Vina er egentlig bare snill og god, bare litt treig å få igang ;-)

IMG_1973

Det er visst dårlig med Vina-bilder denne gang så jeg måtte hente inn et bilde ifra i fjor.

Tror dette ble mer enn nok småprat ;-/

Husker ikke hvor jeg fant denne, men siden det snart er helg tar jeg med denne:

Grand danios

Noen har sagt at du vet du er eier av en grand danois når:
- lyden av rennende vann får deg til å hoppe opp og skrike "UT".
-du ber hunden din å sitte, og den rygger til den finner en stol.
- du går tur med hunden og alle vet hundens navn, men du har ingen ide om hvem disse menneskene er.
-hunden din gjemmer en tennisball i munnen og gir deg et uskyldig blikk som sier:"Hva?? Jeg spiser ingenting!"
- du har med målebånd,når du er ute for å kjøpe bil.
-du har minst et "sikle-håndkle" i hvert rom i huset.
-du fremdeles blir holdt våken av snorkelyder, selv om du har jaget ut din bedre halvdel.
- besøkende beskytter sine edlere deler.
- du må flytte deg mens du pusser tennene, for hunden vil ha noe å drikke.
- du viser frem et bilde av dine barn og hund sammen, og den første du peker på er hunden.
-du stopper i et lyskryss, og alle rundt deg stirrer, for bilen din vugger frem og tilbake mens hunden slikker vinduet.
- du skal støvsuge bilen og mesteparten av hundehårene sitter i taket.
- du lærte hunden å slikke rent oppvasken, mens den fremdeles lå i vasken.
-kaken som du satte fra deg på toppen av kjøleskapet, er vekk når du kommer hjem.
- du holder hunden fast med bena, når det ringer på døren, og du får en kort, men kjapp "ridetur" rett til døra.
- pizzabudet spør om du kan møte de ute på gata.
- du kjøper et større TV og du fremdeles ikke kan se noe når hunden står foran skjermen.
- en 5 år gammel jente kommer bort til deg og spør: " Hvorfor går du tur med den baby kuen?"
- du ser en Chihuahua og du sukker og tenker:" Min hund bæsjer større enn det!!"
Hm, dette kan vel ikke stemme?

Jeg tror jeg er glad vi har en islending og lapp :-)

GOD HELG :-)

 

9 kommentarer:

  1. Egentlig kunne jeg veldig godt tenkt meg å sitti i solveggen og hørt på småpraten din, heeeele dagen.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder (Barfi er jo DEN skjønnheten der hun står oppe på snøfonna)!!!!

    Som vanlig er det innmari koselig å lese om "alt og ingenting" fra Maura. Tenkte på dere når jeg hørte om den siste brannen, huff Tove, jeg forstår godt "skrekkene" dine jeg....

    SvarSlett
  3. Dette var kjempekoselig, Tove!!! Nå har jeg savnet dine småhistorier fra hverdagen din. Og om Barfi og Vina.

    Og så har du tatt veldig flotte bilder, som vanlig. Må se på dem en gang til. Det er litt av noe ansiktsuttrykk på Vina.

    Når kommer du innom en tur igjen??? Lenge siden du har vært her nå.

    SvarSlett
  4. Nydelige bilder!!! Det var virkelig et flott blinksudd av Barfi på snøfonna:o)

    Likte godt Barfi jeg, når hun snur seg når hun graver...ser henne for meg:o)))

    Tenk om vi alle blir allergisk mot hunde-hår - uff, jeg vil ikke tenke på det en gang.
    Ellers så hadde du ganske mye koselig om "lite annet";o);o)

    SvarSlett
  5. Takk, Nøve, det var en koselig kommentar :-)

    Nina, denne gangen blir det en bare MÅ-komme-nedover-men-har-ikke-tid-tur. Årsmøtet og julebordet på lørdag "ødelegger" helgen min. Så det blir ingen tid til å besøke dere :-( Men det blir nok ikke så lenge til dere ser oss.

    Brannen i Maura merket vi godt og så røyken fra. Brannen på Kløfta der det var sauer er jo lenger unna, men jeg kjenner de som dreiv der før. De fikk ut 15 sauer i live, de gikk sannsynligvis i en avdeling litt unna der det begynte å brenne. Resten (35)hadde bare trengt seg inn i et hjørnet og umulig å få ut. Og eieren ga "heldigvis" opp før hun ble alvorlig skadet.

    Ja det har litt lett for å ta av når jeg først begynner å skrive... Enda var det noen ting jeg ikke rakk/fikk plass til...

    SvarSlett
  6. Neste gang da, Tove??? Vi må jo feire CERT og CK på Barfi. Ikke dårlig på første utstillingen. Og ende på BIM til slutt. Har arvet noe fra sin flotte pappa kanskje???

    SvarSlett
  7. Jøss! Nina er du på dogweb hver dag?? Det har nemlig jeg nesten hvert for å følge med på når resultatet dukket opp der ;-)

    Ingen feiring Nina. Men jeg tror kanskje at vi kan være litt stolte av ck og cert (og det var selvfølgelig disse sløyfene jeg ikke kjøpte, jeg skreiv noe om å lese mellom linjene ;-)). Jeg innbiller meg at det ikke er noen selvfølge at det blir delt ut. Sånn sett så bør vi ikke delta på flere utstillinger for det kommer til å bli nedtur med tanke på premieringer...

    SvarSlett
  8. Til å skje "ingenting" hos dere, Tove, var det veldig trivelig å lese, også så fine bilder av Vina og Barfi. De er noen skikkelige go'inger de to :-)

    Skjønner godt "skrekkene" dine jeg også. Uff, ikke kjekke ting nei. Ille med brannen der det gikk liv med...

    Vet du, jeg har både astma og diverse allergier. Det kom før vi fikk Balder. Legen min var ikke noe blid når jeg fortalte om Balder. Men som jeg sa; Det må da være positivt at jeg er MYE mer ute nå som Balder er kommet i familien. Mye turer og aktivitet. Men jeg er skrekkslagen hver gang legen tar ny allergitest på meg... Huttetu! SO far, so good! :-)

    Ha en flott helg, Tove!

    SvarSlett
  9. Så mange flotte bilder av Barfi og Vina! Sånn gjør Roxie åss, hake helt forstått det ennå at graver jeg så må jo det komme ned som jeg kaster opp. Så hun må åsså snu seg hle tiden når hun graver!
    Bra at Vina sier i fra og viser hvem som er sjefen!!
    Ha en flott uke!!

    SvarSlett