19. mars 2010

Ikke no’spesielt som skjer, egentlig…

Når begge bikkjene er ute så står ofte Vina i band, mens Barfi går løs. To bikkjer i hvert sitt band og som gjerne leker litt blir fort litt krøll. Vi må nok gjøre alvor av å gjerde inn et område der de kan gå løse begge to. Men foreløpig så er alternativet å stå i band eller gå løse. Barfi springer ikke så langt av sted så lenge Vina ikke kommer etter og dermed kan vi velge en mellomting. Men så klart, en av naboens katter i gutua eller folk på trappa i kårhuset – ja det jo bare sjekkes opp. Det er klart ;-) Og jenta er flink til å komme når jeg roper. Men stort sett så holder hun seg i hagen eller like ved.

Barfi er fortsatt ikke noe glad i å kjøre bil. Så da er det ikke noe problem å gå til bilen mens hun er løs. Hun holder seg nemlig på trappa der er det trygt og godt. Men jenta er jo smart. Så nå ser vi det at så fort den som skal på biltur har satt seg i bilen og smelt igjen døra – ja da er det jo trygt :) Og da kan Barfi bevege seg vekk fra trappa og bort til garasjen. En dag jeg skulle opp til kårhuset så tenkte jeg at Barfi kunne bli med. Så jeg ”sa” det til henne. Men hva gjorde Barfi? Hun ble sittende på trappa. Jeg gikk jo i retning garasjen. Men så fort jeg beveget meg vekk fra den og oppover jordet, ja da var det ei som kom etter i rakkettfart.

Nok en forskjell på Vina og Barfi. I låven har vi ei bratt trapp. Vina lærte seg raskt å gå opp denne, men derimot brukte hun veldig lang tid før hund turte å gå ned. Så vi kunne bruke dette som ei slags lekegrind. Når hun var der oppe så ble hun der og ferdig med det helt til en av oss kom og bar henne ned. Barfi derimot går ikke opp denne trappa. Nå i det siste har hun begynt å gå opp 4 trinn, men så er det stopp. Hvis jeg prøver å føre henne videre så er hun raskt oppe med frambeina sine oppe i armene mine for å bli bært opp. Gå selv gjør hun ikke! Ned derimot er det ikke noe problem å gå.

Når jeg ser på Vina så slår det meg alltid: så vakker hun er! Jeg tror det er blikket hennes, smilet og den smale nesa. Hun er og blir verdens vakreste – sånn er det med den saken!!!!

Kopi av IMG_1974 Bilde 079

Og Barfi? Og joda hun er vakker hun også, men på en litt mer skøyeraktig måte.

Bilde 089 16.mars-tur 025

Og så er det mange andre vakre hunder. Ja en del er faktisk like vakre som våre, ja i hvert fall nesten, men ingen er vakrere enn Vina og Barfi! Sånn er det og sånn skal det være. Myrsnipa er det visst noe som heter. Men Islandshunder er utrolig vakre. Ingen tvil om det.

Ute har det vært utrolig flott vær i det siste. Deilig! Det er bare en hake ved det. Varmegrader, snøsmelting, det betyr en ting det – snart er det SØLE. Og veier som går i oppløsning. Spesielt den som vi må kjøre på om vi skal lenger enn til postkassa. I fjor var det faktisk en bil som satte seg fast i gjørma. Vi bor i en kommune med dårlig økonomi. Så påskeværet og våren som en mange nå lengter etter..... hmmmmm jeg vet ikke helt jeg? Jeg syns det er helt perfekt nå, med bare veier, lyst, reint og hvitt, sol og skyfri himmel og passe varmt/kaldt. Perfekt! Ja det er til og med perfekt med tanke på husvask. Ja sånn i tilfelle et sjeldent akutt anfall av arbeidslyst skulle komme dumpende. Men slike anfall har jeg kontroll på, de forsvinner minst like fort som de dukker opp. Da er det mye bedre å gå en tur i det fine været. Ja det er Vina og Barfi helt enig i :-)

16.mars-tur 053

16.mars-tur 064

Jada, jeg kommer!!!

16.mars-tur 043

På kvelden når tida for tur nærmer seg, så er Vina helt klar. Litt urolig, masete  og fotfølger meg helt fram til jeg begynner å kle på meg vinterdressen. Da går hun og gjemmer seg der PE er. Og ikke snakk om hun skal på tur nei.  Så jeg går som regel kveldsturen med bare Barfi. Ikke så lenge etterpå så hører jeg Vina “bjeff, bjeff, pass der for her kommer jeg”. Da har hun mast på PE og fått han med seg ut. Dama er jo ansvarsfull, må vite. Hun forlater ikke PE aleine hjemme nå som det er mørkt, men samtidig så trenger en mann av hans størrelse å bevege seg litt så hun sørger for å få han med seg på tur. Går jeg derimot på tur om dagen eller når PE ikke er hjemme så blir hun med uten noen dikkedarer. Den dama er helt spesiell :-)

16.mars-tur 048

16.mars-tur 055

Huff, slitsomt med denne skaren som ikke holder :-(

16.mars-tur 063

Vina er en ribber. Etter en stund så syns hun tiden er inne og ødelegger lekene sine. Jeg fulgte med på henne her en dag. Det var helt målbevisst at denne leka nå skulle ribbes. Hun gikk direkte på og beit i stykker litt og dro ut all innmaten. Og så jeg som akkurat hadde stappet det inn og snurpet den sammen. Nå har jeg sluttet å sy, bare stapper det inn igjen. Jeg må jo plukke det opp uansett. Men den blir nok kasta i søpla om ikke så mange dagene.

16.mars-tur 080

Dette var en gang en fin liten ball.

Barfi begynner å ta seg mer og mer til rette. Vina har sin egen seng (menneskeseng) på soverommet vårt. Mens Barfi må nøye seg med en vanlig seng. Hun prøvde seg på Vinas en gang, men da fikk hun klar beskjed om hvem som ikke skulle ligge der. Så nå forteller PE at når jeg ikke er der prøver Barfi seg på min seng. Der er det bare sååååå fint å ligge.

16.mars-tur 079 

Barfi har vel egentlig aldri brukt dette teppet.  Men jeg ser Vina legger seg rett som det er på Fjelldronningteppet. Mjukt, varmt og godt :-)

16.mars-tur 074

Både Vina og Barfi har “solide bukser”. Det er så morsomt å gå bak dem og se hvordan de slenger med buksene sine. Jeg begynner alltid å tenke på jenter som vrikker på rumpa :D

Lørdag ble en veldig godt utnyttet dag til meg å være. Fikk gjort litt fornuftig i Hedrum. Var på årsmøte i Nihk. Der var det riktig så trivelig å være i år. Både gode diskusjoner om aktuelle saker og gode samtaler om bikkjene våre etterpå. Takk til de som møtte opp. Så var det tur med bikkjene der vi hilste på  elgkua og kalven. Ja Barfi hadde i hvert fall veldig lyst til å hilse på dem.  Og så blei dagen avsluttet med julebord. Der var det både trivelig og morsomt å være. Kort sagt en lang, trivelig og litt slitsom lørdag. Godt det ikke er så mange slike dager.

På fredag var det litt krise. Jeg var på Nordby’n (nesten nabo’n til Nina) og skulle innom te-butikken min for å hamstre te. Men skrekk og gru!!!! Butikken er lagt ned :-( Hvor skal jeg nå få kjøpt grønn grasshoppete???? Jaja påsketeen på Kremmerhuset var heldigvis god den også. Men utvalget til Mon Ami, nei det har de ikke, hverken der eller på Jessheim. Dette  er ganske enkelt litt krise!

Nå i disse dager er det vel akkurat 1 år siden vi hentet hjem Barfi :-) Jøss, så fort tida går og ikke minst hvor fort hun har vokst.

IMG_2184  16.mars-tur 025

7 kommentarer:

  1. Det er så koselig når dere forteller om hundene, får frem personligheten til hver av dem. Føler en kjenner dem bedre etter å ha lest et slikt innlegg. Flotte vakre hunder begge to, Vina med sitt milde blikk og Barfi med rampeøyne ;-) Bildet av buksene var koselig der de går så fint ved siden av hverandre de to (bestevenner).
    Sammeligner litt med våre hunder, Leia er syv år og jeg har alltid følt at hun har sin helt egen sære personlighet og ingen kan bli så god som hun. Men nå når Maila er blitt voksen, 3 1/2 år, så ser jeg jo at hun også har utviklet seg til å ha sin helt egen personlighet som i våre øyne er unik. For oss er de verdens flotteste ;-)
    Nå er snøen så og si borte her hos oss, nå kan våren komme. Men i overgansperioden nå er det mye gjørme og veiene er skitne. Blir mye vasking av poter og buk for tiden.
    Håper du får tak i teen din.
    Ha en fin helg !

    SvarSlett
  2. Guri, dette var litt av et innlegg. Her var det mye å lese. Også så koselig da, Tove!!!!!

    Ingen tvil om du har to veldig forskjellige hunder. Og vakre og flotte på hver sin måte. Det slår meg at det å ha to, må være gøy å sammenligne. For her har vi nok veldig forskjellige hunder hele gjengen.

    Nå tror jeg du må dra til byen for å få teen din. Mon ami ble lagt ned rett etter nyttår. Og de hadde et kjempesalg der. Jeg skal sjekke med min te-drikkende søster og spørre hvor de har te i sentrum.

    Her er det mye søle og asfaltstøv. Charlie er grå og møkkete. Selv om det ikke er lenge siden jeg vasket han under og på beina. Og han røyter i dotter for tiden. Så nå bor jeg med støvsugeren i stua.

    Ha en riktig god helg, Tove!!!

    SvarSlett
  3. Det ser ut til at alle butikker med stort utvalg av te legges ned, i hvert fall dem jeg har handlet i :-( Kaffi, er det visst man skal drikke ;-)

    Ja jeg syns det er morsomt å sammenligne hundene og det er jo litt derfor at jeg har to raser også. Men forskjellene mellom Vina og Barfi har nok ikke nødvendigvis noe med raseforskjellen å gjøre. Med to raser så blir jeg også kjent med to raseklubber :-) Morsomt å sammenligne dem også.

    Joda, jeg er glad i våren jeg også. Jeg er glad i alle de 4 årstidene, jeg. En av fordelene med å bo i Norge :-) De er praktfulle på sitt beste, men har sine negative sider også. Hmmm tor det kan bli et blogginnlegg en gang det. Har jo snart ikke mer å skrive om bikkjene ;-) Men søle liker jeg IKKE!!! :-( Ikke etter at jeg fikk bikkjer og ikke da ungene var små.

    SvarSlett
  4. Jeg storkoser meg alltid med innlegga dine. Rakk bare å lese over før jeg dro på jobb idag, men innlegga dine blir som vanlig lest flere ganger.
    Så koselig å høre dine betraktninger om både det ene og det andre.
    Bare skriv ett innlegg om årstidene,du - jeg lytter med glede til alt du "småprater" om :o)

    Finner du ikke en nettbutikk som selger te???

    God helg!

    SvarSlett
  5. Ja dette skal jeg lese grundig i morgen:o)

    Dine 2 vakre- er vakre begge 2!!!

    Jeg tror vi alle "mødre" og "fedre" ser noe spesielt i vår "små" som er helt unikt og som vi setter sååå stor pris på.


    Flere flotte bilder som jeg også skal kose meg igjen med imorgen.

    SvarSlett
  6. Nå har jeg funnet ut hvorfor Vina "maser" på meg for å gå tur om kvelden: Hun vil ha Barfi og meg ut av huset sånn at hun får alene-tid med PE! ;-) Det er det jeg sier, den dama er ikke dum :-)

    GOD HELG!

    SvarSlett
  7. Oppps jeg har visst brukt det samme bildet 2 ganger, ble litt seint....

    Og to av bildene viser jo perfekt noe av det vi har lært om på fotoskolen. Autofokus velger det som er nærmest, her snøspruten og ikke bikkja ;-)Men selv om jeg prøver meg litt på manuelle innstillinger så er det alltid autofokusen som gir de beste bildene så langt. Snøsprut er jo fint det... ;-)

    SvarSlett