26. februar 2010

Stusselig..

Det har vært litt stusselig hos oss noen dager...

Røyting:

Tove, opg.1 028

Vina og Barfi driver og skifter ut pelsen sin, så nå er hus og klær fulle av pelsdotter. Og det tar som vanlig aldri slutt. Det virker jo som om jeg fjerner all underpelsen og da skulle en jo tro at det blir kaldt å være ute i -25 grader, men neida Barfi vil fortsatt gjerne være ute hele dagen. Kun avbrutt av noen småturer inn for å sjekke ut om det muligens er noe lek eller matservering på gang. En fordel er jo at Barfi legger igjen sine spor, så nå er det ingen tvil om at hun tilbringer tid i sofa’n mens vi er på jobb. Ja, nå har hun tydligvis funnet ut at dette er ei perfekt seng så hun legger seg der mens vi er hjemme også. Før var plassen hennes på gulvet inntil den samme sofa’n.

Tove, opg.1 069

Hva???? Mener du at jeg skal ligge på det kalde og harde gulvet???? Jeg syns dette er myyyyye bedre!

Ansvar:

Vina har tatt ansvar for å lære opp framtidas dyrleger. Ja, skal vi få noen dyktige dyrleger så må de jo få lov til å trene seg litt på forhånd. (Og det er her A-C, om du leser dette, du skal legge igjen en kommentar om denne vakre, snille, flinke jenta som sjarmerte dere i senk alle sammen. Nesten så hun slår Molly, ikke sant? ;-) ) Barfi lurte fælt på hva dette romvesenet som luktet så rart  og kom hjem etter å ha vært borte hele dagen var for noe.  Jeg er ikke helt sikker på om Vina er helt enig i dette med ansvar for morgendagens dyrleger. Hun syntes veeeeeeldig syns på seg selv dagen derpå. Men Vina ble veldig raskt sitt gamle jeg igjen og viste ingen forståelse for at hun burde være litt mindre aktiv og mindre ute i kulda enn vanlig.

operasjon 008

Og så denne håpløst teite skjermen da.

Ikke helt greit å beregne den ekstra plassen denne krever. Så det har blitt en del butting i dørkarmer.

operasjon 007

Men ute er det ikke noe problem, det er jo bare å grave den langt ned i snøen det så får jeg tak i det jeg vil :-)

Nå har hun vært veldig flink til ikke å slikke på såret sitt, mulig det har en sammenheng med at det ikke er så lett å komme til... Og siden det er vinterferie og dermed er det folk hjemme så har hun ikke brukt skjermen så mye. Men ute aleine har hun den på og dermed så tenker jeg at med denne på så springer hun ikke langt verken for å jage innpåsliten bikkjer eller andre inntrengere. Så jeg slapp henne løs fra bandet hun sto i. Men jeg glemte en ting. Irene hadde jo gått opp til bestemor 1 time tidligere så Vina fulgte sporenstreks i sporene til Irene. Kan jo ikke la Irene være aleine, best å ha ei vaktbikkje til å passe på kan du skjønne. De går forøvrig mye løse på tunet nå for tiden. Og det har de ingenting imot.

operasjon

Selvfølgelig skal jeg også ligge i sofa’n, jeg er jo operert og trenger godt stell!!!!!!

Vi tok også blodprøve av Vina for å sjekke om det var noe galt med stoffskiftet hennes. Fikk svar på dette allerede etter to dager. Her var alt i orden. Er litt sånn blanda følelser over dette svaret. På den ene sida så har jeg jo lest om forvandlingen til Snorre og øynet muligheten til å få svaret på hvorfor Vina er som hun er. Noen piller som kan bidra til litt slankere linjer og mer energi hadde jo ikke vært å forakte. På den annen side så hadde det vært fælt å vite at Vina hadde gått med feil stoffskifte i flere år. Så jeg er glad for at alt viste seg å være i orden. Nå er det jo mange som sier at hundene vi har likner på eierene. Og med det i tankene så hadde det jo bare vært helt naturlig med stoffskifte-problemer. I Vinas ”familie” så er det helt normalt å drikke radioaktivt vann, spise tyroxin eller fjerne skjoldbruskkjerteler ;-)  Men heldigvis så slipper Vina dette. Det er nok fortsatt å sende PE på jordomseiling og stenge døra til grisehuset som er den rette medisinen for Vina.

Vina er sånn at hun skal ha med seg et bytte hjem fra tur. Det er mange pinner som blir lagt i hagen sommerstid. Nå om vinteren må hun finne på noe annet. Så på hjemveien så begynner hun å gå tett inntil meg ” hei, nå er jeg klar”. Så dytter hun forsiktig bort i handa mi ”jeg er klar til å jobbe”. Og så begynner hun å nappe i votten min ”hallooooo, jeg er klar til å jobbe, hører du!!” Og da får hun selvfølgelig en vott eller noe annet. Og dermed så strener hun stolt og målbevisst  hjemover med votten i munnen. Barfi er opptatt med å leke og har ikke noe behov for å  jobbe. Men en dag kom hun fykende forbi meg med em vott i munnen hun også? Jeg hadde tydligvis mistet den andre votten da Vina fikk den ene for å bære hjem. Denne hadde da Barfi plukket med seg og brukte til å leke med. Eller kanskje hun bare var flink og skulle passe på at jeg ikke mistet votten min? På et visst punkt setter jeg på bikkjene bandet igjen. Og de er begge flinke til å stoppe når jeg roper på dem i den forbindelse. Vina slapp votten sin og kom til meg. Barfi plukket opp denne votten så derfor ga jeg Vina en annen vott. Men Barfi slapp jo den første votten fordi hun øynet et håp om en godbit. Vina fikk jo det da hun kom. Så da hadde Vina en vott i munn og det lå en vott på bakken, hva gjør Vina da? Hun tar med seg begge selvfølgelig! Flinke jenta mi det.

operasjon 014

Til slutt en liten historie jeg syns var litt fin:

A Dog's Purpose?   (From a 6-year-old).

Being a veterinarian, I had been called to examine a ten-year-old Irish Wolfhound named Belker. The dog's owners, Ron, his wife Lisa, and their little boy Shane, were all very attached to Belker, and they were hoping for a miracle.

I examined Belker and found he was dying of cancer. I told the family we couldn't do anything for Belker, and offered to perform the euthanasia procedure for the old dog in their home.

As we made arrangements, Ron and Lisa told me they thought it would be good for six-year-old Shane to observe the procedure. They felt as though Shane might learn something from the experience.

The next day, I felt the familiar catch in my throat as Belker's family surrounded him. Shane seemed so calm, petting the old dog for the last time, that I wondered if he understood what was going on. Within a few minutes, Belker slipped peacefully away.

The little boy seemed to accept Belker's transition without any difficulty or confusion. We sat together for a while after Belker's Death, wondering aloud about the sad fact that animal lives are shorter than human lives.

Shane, who had been listening quietly, piped up, ''I know why.''

Startled, we all turned to him. What came out of his mouth next stunned me. I'd never heard a more comforting explanation. It has changed the way I try to live.

He said,' People are born so that they can learn how to live a good life -- like loving everybody all the time and being nice, right?''

The Six-year-old continued,' Well, dogs already know how to do that, so they don't have to stay as long.''

Remember, if a dog was the teacher you would learn things like:

When loved ones come home, always run to greet them.

Never pass up the opportunity to go for a joyride.

Allow the experience of fresh air and the wind in your face to be pure Ecstasy.

Take naps.

Stretch before rising.

Run, romp, and play daily.

Thrive on attention and let people touch you.

Avoid biting when a simple growl will do.

On warm days, stop to lie on your back on the grass.

On hot days, drink lots of water and lie under a shady tree.

When you're happy, dance around and wag your entire body.

Delight in the simple joy of a long walk.

Be loyal.

Never pretend to be something you're not.

If what you want lies buried, dig until you find it.

When someone is having a bad day, be silent, sit close by, and nuzzle them gently.

ENJOY EVERY MOMENT OF EVERY DAY!

16 kommentarer:

  1. Så flink Vina er som ikke klør seg i såret!! Veldig flotte hunder!!
    Så lur Vina er som graver et stykke ned slik at ikke "skjermen" er i veien for henne!! Skjønner godt at Barfi vil ligge i sofan istedet for gulvet jeg.
    Så fint det bildet er som pus ligger i sofan sammen med henne!!

    SvarSlett
  2. Det var litt av noen hårmengder du har børstet av.

    Hva har skjedd med Vina, siden hun måtte opereres??

    Jeg synes de er flinke jeg, som passer på at mor får med BEGGE vottene hjem:o)

    SvarSlett
  3. Hjelpe meg for pels du har børstet av. Så mye har jeg vel aldri fått av Charlie. Du må samle på det og selge det. Hundelua mi er varm og go`.

    Jeg lurer også på hva som er skjedd med Vina. Hvorfor sår og skjermen på???

    Klart Vina vil jobbe, hun er da en fårehund. Og en flink en også!!!!

    SvarSlett
  4. Du kan det med å gjøre oss nysgjerrige...
    For en pelsmengde! Har du brukt Furminator på dem?

    Bare ei blodprøve som skal til for å teste stoffskifte...lurer mange ganger på om Nalle er helt normal. Hm.

    Over til OL - hvor mange gull og medaljer har vi nå??

    SvarSlett
  5. Oi, litt av en haug du har børstet av dem. Hva har skjedd med Vina ?
    Har ikke fått fulgt så mye med i det siste på bloggene, har hun vært syk?
    Herlige Barfi som har lagt seg i sofaen, det gjør også våre hunder når de er alene hjemme og får være i stua :) Ellers vet de at det er forbudt område.
    Flinke bærere er de også, Maila er den som bærer her hos oss. Hun henter både votter og båndet dersom jeg mister det, hun har også funnet mobilen min en gang :)
    Ha en fin helg !

    SvarSlett
  6. Er det ikke vanlig med så mye pels?? Det var da sånn med Mico også. Men svaret er kanskje at det ikke er hver dag, kremt hver uke jeg gjør dette.

    Ingen fare med Vina, som sagt så var det mest for å sikre utdanningen til kommende dyrleger.

    SvarSlett
  7. 8 gull Nøve :-) :-) Men sørgelig få medaljer i hopp, skøyter og kombinert. Enda godt det ble en bronse på Bøkko :-) Nå er det curlingen som gjenstår. Hjelp jeg skal tidlig på jobb på søndag....

    SvarSlett
  8. Fant medalje-statistikken på tekst-tv, jammen har VI gjort det bra!

    Jeg lurer fortsatt på om du har brukt Furminator, jeg!? Eller er det mulig å få av så mye pels i en omgang med en vanlig børste??

    Nå må jeg til sengs, jeg skal på jobb imorgo...

    SvarSlett
  9. Jeg kjøpte den dyre Furminator'n i høst, skjønner du. Men er nesten redd for å bruke den fordi den tar så mye pels, men det er så mange som skryter av den. Det er derfor jeg gjentar meg selv...

    SvarSlett
  10. Flinke Vina! Søte, snille, rolige, herlige, fotte Vina! Jada, sjarmerte alle hun vettu. Bortsett fra når hun absolutt IKKE kunne tenke seg å ta blodprøve, selv om hun var ganske neddopet!
    Tusen takk for lånet, Vina er veldig snill som tar slikt ansvar overfor oss uerfarne veterinærspirer!

    SvarSlett
  11. A-C: hehe, da fikk dere trent på det også ;-)Det var ikke uten grunn jeg passet på å få tatt denne blodprøven samtidig med det andre :-)

    Nøve:Hva er furminator? Jeg har en type som likner på ei rive (i mindre format) som jeg ofte bruker på Vina, men det blir for korte tenner til at den fungerer på Barfi, så på henne har jeg brukt noe som likner på en kam.

    SvarSlett
  12. Furminator er en helt spesiell "kam". Søk den opp på Canis f.eks, der har de tilogmed demo-video på den ;o)

    SvarSlett
  13. Vet ikke om jeg ble så imponert jeg... Ikke av vidioen i hvert fall. Jeg har noe som likner, men den tror jeg er beregnet på møbler. Har ikke brukt sden så mye. Ble vel ikke så import av den heller.

    SvarSlett
  14. Det ser jo ut til at du får av pelsen uansett, Tove ;o)

    Men, har du en 'kam' til møbler??? Nå ble jeg nysgjerrig.

    SvarSlett
  15. Nøve: ikke kam, men denne:
    http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=SP104
    Skulle virke veldig fint sier reklamen, men hvem bryr seg om hår i sofa'n??? ;-)
    Vi har katter som bor i sofa'n og legger igjen veeeeeeldig mye hår :( Husker jeg en dag var litt oppgitt over dette, før vi fikk bikkje, bestemte meg for at om jeg skulle ha bikkje så skulle den i hvert fall ikke være en som røyta mye... Islandshund skulle ikke være så ille og kun to perioder om året. Hmmmmm de periodene varer veeeeldig lenge hos oss....

    SvarSlett
  16. Jøss, her var det noe jeg ikke har fått med meg....Vina hos dyrlegen...hmmm...lurer på om ho og Snorre nå kanskje er enda mer like??? Godt at HO i allefall ikke hadde lavt stoffskifte - ho er vel bare bedagelig, da. Tenk at jeg sa det om Snorre...leeenge...og så slet jeg med vekta hans...også syns jeg jo ikke at det var så rart at han var sånn. Som eier som hund, tenkte jeg...uten at jeg sa det høyt selvfølgelig...hehe

    Ingen her har begynt å miste pels....opplever at Snorre begynner å røyte midt på sommer'n....syns det er så rart...og når sommer'n er slutt, ja da har han slutta med røytinga, også. Og selvfølgelig røyter han igjen rett før jul...merkelige tider på den hund....Dimma har nesten ikke mistet pels..eller så har jeg ikke merka det noe særlig...Imponerende hauger fra dine to!!!

    SvarSlett