2. januar 2024

Cacheåret 2023

Cachefunnet som avsluttet dette året

En liten oppsummering av cache-året hører med.  Også 2023 var et særdeles labert cache-år for min del.

Litt statistikk

Da året var omme så sto jeg med 3 687 funn totalt i min cache-karriere. Av disse så er det 187 Lab-cacher

I 2023 så logget jeg 128 funn, der et var 81 cacher, 1 event og 46 lab-cacher.

Jeg fikk 1 FTF

Jeg har ikke lagt ut noen nye cacher og heller ikke slettet noen og har dermed fortsatt 47 aktive cacher.

Statistikk 31.12.23 uten Lab-cacher

Nok en gang fikk jeg det plutselig travelt med å finne noen cacher innen året tok slutt. Jeg hadde egentlig ingen slike planer siden dette var et år med så få funn og ingen runde tall i sikte. Men så oppdaget jeg plutselig at om jeg så bort i fra Lab-cachene så manglet jeg 3 cacher for å komme meg opp i 3 500 funn av "skikkelig" cacher, altså uten lab-cacher. Så da ble det ut å base i snøen for å finne 3 cacher før mer snøvær var i vente. Den virtual cachen ved Keplerstjerna er enkel og fikk æren av å hjelpe oss med funn nr 3 500


Det at jeg endelig kom meg av sted og deltok på et event må vel være et høydepunkt dette året. Det var artig å se menneskene bak noen av nick'ene jeg ser så ofte i loggene. I og med at jeg ikke jakter FTF så er det uhyre sjelden jeg treffer på andre cachere. Selv om det var koselig på event så tror jeg nok ikke at jeg kommer til å være den som deltar på så veldig mange eventer.

Det er jo dette som er viktig med cachingen

Nå er det flere grunner til at det ble så lite caching  dette året. 

  1. Den viktigste årsaken er vel at jeg er dårlig på å reise ut til ukjente steder. 
  2. Jeg liker best "tur-cacher" Og i nærområdet mitt er det ikke så mange igjen av dem. 
  3. Vær/føreforhold har en del å si. 
  4. Og så har jo ikke formen vært på topp dette året heller. 
  5. Og ikke minst så er ikke jeg og det som er populært hos andre helt samkjørte. For noen år siden så var det treklatre-cacher der det kreves klatreutstyr som var populært. Så kom alle de der du trenger en lang stang for å fiske ned og opp igjen cachene som legges ut. Jeg har ingen planer om å begynne med noen av delene. 
    GCAB731 Skiløperen på Mylla

  6. Og så har du alle mysteri-cacher som jeg ikke er i nærheten av å løse og ikke minst det nye nå som er Reverse cacher. Irriterende for det er lagt ut mange cacher  i Nordmarka nord, noe som hadde passet meg perfekt, men da må jeg først finne ut av dette med reverse cacher. Jeg blir bare nødt til å finne ut av det... For jeg satser på at det skal bli litt mer caching i 2024.

Favoritter:

Jeg må jo ha med ei favoritt liste i år og, men den må nødvendigvis bli kort.

GCA2BD7 - Snikker'n - julecache

Vi tok noen få adventscacher på slutten av året og de er det som regel en glede å finne for de er både forseggjorte og fine. Men denne som faktisk er i fra 2022 ble likevel en soleklar favoritt for meg. En nydelig cache som oser julestemning og i tillegg så godt vedlikeholdt at en skulle tro den nettopp var publisert.

GCAA55G - Wergeland-steinen


En favoritt i form av en fin tur til et idyllisk sted som i tillegg har en historie. Her fikk jeg også årets eneste FTF.

GC9ZXXJ - In memory of Maya


Og så må jo en av mine få fjellturer inn på favoritt-listen. Denne kommer med fordi det var en en enkel og fin tur og så hjelper det på at det var den første fjellturen dette året og med trivelig følge. Og så var det en koselig historie bak. Det er for øvrig fortsatt kun Nøve og jeg som har logget den over et år etter at den ble publisert.

Lab-runder

Lab-runden til Madonna-statuen var en av favorittene

I 2023 fullførte jeg disse 8 lab-rundene:

OSL Gardermoen

Grua gravplass

Madonnaen med barnet (Sigdal)

Haglebuvatnet rundt 

Langvannet del 1 (Lørenskog)

Langvannet del 2 (Lørenskog)

Mørkgonga og Gyrihaugen (Krokskogen)

Stenberg (Toten)

5 kommentarer:

  1. Når det gjelder wherigo'er, så er det relativt enkelt å jukse seg til løsningen, hvis du vil. Jeg tror jeg har gjort kun en wherigo på den rette måten, så for meg er det juksing som gjelder hvis jeg vil ta de. Dette gjelder da de du har de tre tallkombinasjonene på.
    Ellers var det noen fine favoritter du har valgt deg 😊

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. Jeg tror jeg forstår prinsippet med disse reverse-wherigoene, men jeg forstår ikke hvor disse tallene skal settes inn. Men da jeg lette etter en bruksanvisning på dette så dukket det opp hvordan man jukser seg fram, så nå er jeg i full gang med å finne koordinater. Det er vel det alle andre gjør også og også slik CO tenker at man skal gjøre det. Nå vil det uansett ikke være alle jeg kommer til å ha mulighet til å logge siden en del må hentes ned med "fiske-stang" Men noen vil jeg i hvert fall kunne se etter i løpet av året :)

      Slett
    3. Jeg er på bittelitt tynn is nå, men jeg tror at wherigoene opprinnelig var ment å brukes med en "cartridge", det vil si et eget program hvor du skal legge inn tallkombinasjonene for å finne frem til koordinatene selve boksen ligger på. Dette programmet skal finnes på en del GPS'er, men det finnes også app'er til både iPhone og Android. Når du går til de forskjellige sonene og gjør oppgaver, ender du med koordinatene til boksen.
      Her er det en veldig kort men grei forklaring:
      https://www.wherigo.com/player/
      Men ja, de fleste i dag jukser seg frem, ihvertfall de gangene man får de tre tallkombinasjonene direkte i cachebeskrivelsen eller via en oppgave i cachebeskrivelsen.

      Slett
    4. Takk for linken. Joda, jeg har funnet fram til den, men det lyser liksom ikke opp hvor jeg skal sette inn disse tre tallene... Så da fortsetter jeg med jukse-siden min. Og så brukere jeg evigheter av tid på å legge puslespill for å få fram tallene jeg trenger til å jukse. For på puslespillene jukser jeg ikke. Akkurat på denne Skiløpern forstår jeg at det skal være alle gradene fra lett til vanskelig, ellers har jeg begynt å irritere meg på at alle puslespill oppgaver skal ha så himla mange brikker. Helt unødvendig spør du meg. For jeg tiper på at de fleste jukser med det og. Men men jeg blir nå sittende jeg da... ;) Og på skiløpern så er det faktisk også mange enkle puslespill :)

      Slett