21. august 2021

Pershusfjellet- Nordmarka


Tverrsjøstallen
Jeg har lyst til å utforske litt mer av Nordmarka og bestemte meg for at nå skulle jeg kjøre inn Gjerdingsveien fra Olimb. Det ville spare meg for mange km "transportetappe". Nå viste det seg selvfølgelig at den veien var stengt pga vedlikehold akkurat nå som jeg endelig skulle teste ut dette. Jaja, da var det bare å snu, kjøre enda litt lenger og ta veien gjennom Svenådalen fra Jevnaker isteden. Jeg kom fram til  målet som var Tverrsjøstallen uansett.
Abrahamsvika
Jeg har aldri vært her før og var usikker på hvor langt  det var ok å kjøre, så da jeg kom til en parkeringsplass der det sto to biler valgte jeg å stoppe her ved Abrahamsvika. 

Så var det bare å begynne å gå.

Stien over Pershusfjellet var tydelig og blåmerket.

Jeg satset på at denne steinen lå godt.

ved Skarvvatnet
Jeg kombinerte turen med geocaching og etter at den første boksen var logget kom jeg hit. Wow! Selv om turen nettopp var begynt og jeg bare hadde gått 2 km så måtte jeg bare sette meg ned her og ta meg ei pause. Sola skinte og utsikten var jo bare sååå fin! Her så jeg rett ned på Skarvvatnet.

Pershusfjellet er en lang ås / rygg der stien går langs en stupbratt kant. 

Stien er lettgått og variert. alt fra gammel skau, åpen skau med myr til nesten litt fjell-aktig som her.
Høyeste punktet er på 650 moh mens vannet ligger på ca. 500 moh.
Her ved Pershusvatnet og så skimtes Aklangen og Katnosa.

Vanna ligger på rekke og rad. Jeg begynte ved Tverrsjøen som ligger i nord, der Abrahamsvika er, så går ryggen langs Skarvvatnet, Pershusvatnet og Finntjern. Bare med smale skiller i mellom.

Røsslyngen begynner å bli fin.
Etter å ha kommet meg ned av Pershusfjellet og ned til Finnstad valgte jeg å bushe meg bort til en cache som lå på østsiden av Spålen. 
Nordenden av Spålen
Før jeg bushet meg ned til Spålen, nok et fint vann. Sola var forsvunnet bak skyene, men jeg tok meg ei matpause her og.

Nå valgte jeg å sette kursen mot bilen igjen. Jeg fulgte den blåmerkede stien til den ubetjente DNT-hytta Sinnerdammen. 

Og etter hvert var det å følge veien resten av turen. 

Det ble en tur på 12-13 km.

Siden det fortsatt var mange timer igjen med dagslys bestemte jeg meg for å bestige Nordmarkas høyeste topp også.

Flagget var heist da jeg kom til topps.

Men selv med dette utkikkstårnet 

ble jeg ikke så veldig imponert over utsikten. Grantrærne var nesten høyere enn tårnet.
Men da har jeg i hvert fall vært der. Det var to cacher å logge på turen opp. I tillegg hadde jeg tenkt å prøve meg på to lab-runder. Det ble en stooor skuffelse. Mobilen min hadde altfor dekning i begynnelsen av turen og denne runden var lagt opp slik at jeg måtte logge den første for å få fram nr. 2. Så selv om jeg hadde dekning fra 2 og oppover så fikk jeg ikke logget. Og nei, jeg gadd ikke å gå ned igjen 400 m for å beygnne på nytt igjen. Ikke vet jeg om det hadde gått heller.  Den andre runden skulle være på nedover-turen. Siden det var to stier opp til toppen så trodde jeg selvfølgelig at de var fordelt på disse, men neida etter at jeg fikk logget den første som jo var på toppen oppdaget jeg at den runden var den samme veien som jeg hadde gått opp. Det var ikke der jeg hadde tenkt å gå. Så da fikk lab-runde bare være lab-runde for meg. 

Ølja, det første vannet i Nordmarksvassdraget
Nesten nede ved veien og Ølja som var neste mål begynte det å regne. Så de to cachene som jeg var på vei til fant jeg ikke. Jeg hadde for en gangs skyld lagt igjen sekken min i bilen så jeg var ikke kledd for regnvær. Jeg ble våt, det var folk ved den ene og jeg var ikke i humør til å begynne å leite. Nå går det an å kjøre bil hit, så de er fullt mulig å ta seinere. Men denne turen til Svarttjernhøgda ble en aldri så liten nedtur. Turen var helt ok, men ikke noe mer. Av potensielt 13 funn fikk jeg bare 3. Men jeg har altså vært på Nordmarkas høyeste punkt, det er da noe. Og siden jeg gikk en rundtur, hadde parkert ved Tverrsjøstallen og gikk en tur bortom Bristol hotell så ble det vel sånn ca 5 km her tipper jeg. 
Jeg endte opp med 10 funn på dagens tur.

Ellers så var dagens tur absolutt en positiv opplevelse. Nordmarka har så absolutt neon flotte områder å by på. Jeg tror nok jeg skal ta en tur eller to til om ikke så lenge. Det re bare å finne ut hvor jeg skal gå, for det ser ut til å være mange muligheter.  Problemet nå er at jeg kanskje allerede har vært på det fineste stedet?

4 kommentarer:

  1. Det er ikke bare flatt i distriktet ditt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en del åser rundt her ja :) Vi bor forresten 200 moh og vår høyeste topp i Nannestad er også 717 moh, altså like høy som toppen i Nordmarka :)

      Slett
  2. Jeg hadde så smått en liten plan om å besøke høyeste punkter i nærheten i høst, men når det ikke er utsikt så er det ikke så fristende. Men så ut til at den første runden av turen var knallfin.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke la min litt skuffende tur ødelegge, Lillian. Det bærer preg av litt irritasjon underveis. Det var jo utsikt fra Svarttjenhøgda. Først masse grantrær og så div. åser og blåner og ei bygd eller to som jeg ikke er sikker på hvor var. Turen over Pershusfjellet anbefales!! :)

      Slett