10. juli 2021

Hallingnatten


Dag 3 - onsdag

På høy tid å blogge om siste del av Halling-turen min forrige uke.

Etter den bratte turen opp på Storehødn dagen før skulle vi ha en ekstra snill tur denne dagen. Vi tok det med ro fra morgenen av. Det var fint å bare sitte ute og drikke teen min før varmen overtok helt. 

Turen opp på Hallingnatten husker jeg som en overraskende snill tur som vi tok etter at vi var i Bjørneparken sammen med Kjersti for 5 år siden. Men jeg har også hatt en tur til Hallingnatten der jeg syns de slake oppoverbakkene var veldig lange og slitsomme, da med ski på beina. 

Nå var det på tide med et nytt forsøk på å bestige den høyeste topp en Nesbyen kommune (som det nå heter etter at det ble to Nes-kommuner i det nye fylket Viken).

Nøve var skeptisk da hun så hvordan jeg ble hengende etter. Hun la jo i vei i et skrekkelig tempo. Jeg tror hun kun har et gir på nesten flatmark og det giret ligger finnes ikke i den girkassa jeg har...
Men vi kom da samlet fram til Nørdre Rantetjern.

Her skulle det bades, det hadde vi bestemt for lenge siden,

men innen vi var klare så var det to andre som hadde tenkt samme tanke.

Vi hadde god tid og ventet til de var ferdige.
Vi er jo bittelitt folkesky og syns det er greit å kunne plaske i fred.

Foto: Inger Synøve Natten
Som alltid virket vannet kaldt da jeg vasset uti, men så fort jeg kastet meg nedi vannet så var det her god temperatur. Deilig :) Vannet var ikke så veldig dypt og all plaskingen gjorde at vi virvlet opp litt grums, men ellers var det perfekt å bade her og det tok lang tid før vi kom oss opp og la oss til tørking på den store steinen i vannkanten.

Men vi skulle jo opp på toppen så etter hvert sa vi takk for oss til badeplassen her til venstre og gikk videre.

Kanskje det blir bading i Øyvatnet neste gang? Nøve påsto at det vannet var kaldt, så det spørs, men den hadde nesten en badestrand i andre enden av vannet. 

Sikkert umulig å se, men vi så fire reinsdyr på en av toppene vi passerte på vei mot Hallingnatten. Moro 

Gutta-boys satte stor pris på den ene snøfonna vi fant på dagens tur. Det er forresten spor etter rein her og.

Hallingnatten 1314 moh. Og en skikkelig fin varde. Solid varde plassert på en solid stein.

Resten av matpakka ble selvfølgelig tatt her. Som vanlig blåste det her på toppen, men det var brukbart lunt i le av varden.

Tølle og Tassen syns visst det var greit med pause de og.
Været var veldig behagelig med sol, varmt og litt lufting. Varmen som var nede i bygda var mer behagelig varme her såpass høyt. Nøve har helt rett i at det er mye bedre på fjellet på sånne varme dager.

Det begynte å bli langt på dag og på tide å gå videre. Neida, vi skulle ikke prøve å gå mot Gaustatoppen som syns ganske godt her oppe. Mye bedre i virkeligheten enn på mine bilder. Tølle vil i hvert fall i en annen retning.

Helt riktig Tølle vi skal ned av fjellet og etter hvert tilbake til badeplassen vår. 

Utsikten er flott i alle retninger her oppe og det ligger store og små vann overalt mellom toppene. Vakkert. 

Dette var de eneste sauene vi så på turen.

Foto: Inger Synøve Natten
De var til gjengjeld veldig spake og håpet vi hadde med noen godsaker til dem. Sååå koselig å få hilse på sauer igjen. Det er skrekkelig lenge siden det var mine sauer som var målet for fjellturene mine.

Så var vi nesten nede igjen. Imlan og bilen i sikte.

Men dagen var altfor fin, vi måtte drøye turen litt til. Så en pause her sånn at termosene ble tømt og vi kunne se oss rundt enda litt til. 

Vi gikk sånn at det ble en runde deler av turen. Mens "restauranten" og mannen som holder vakt oppe på Rantan (tror jeg?) er fortsatt en tur jeg ikke har gått. Neste gang kanskje?

Det ble tre dager med varierte og fine turer. Fire netter i Olabu som etter hvert nærmest har blitt mitt andre hjem. 

Planen var vel at jeg skulle hjem på onsdagskvelden, men hjemreisen ble utsatt til torsdag formiddag. Det ble nok en rolig formiddag før jeg kom meg av sted. Og først satte vi opp et telt for å se hvordan det var. Etterpå fant vi ut at det var feil telt. Jaja, men teltet var fint så fort vi hadde funnet ut hvordan det skulle settes opp.
Kanskje det blir telttur neste gang?

Resten av turene kan leses her:



Og Nøve har som vanlig beskrevet dagene ekstra fint:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar