2. juni 2020

Historiske vandreruter - Finnskogen med geocaching



Jeg fortsetter å gå, både for å finne på noe nå som jeg er permittert og i håp om å forbruke noen kalorier. Denne gangen valgte jeg å dra tilbake til Finnskogen for å prøve å finne noen cacher langs deler av Historiske vandreruter - Finnskogen Denne gangen tok jeg med meg telt og litt mat. 
Finnskogrunden med start i Austmarka sentrum, er en 50 km runde på gamle stier og ferdselsveier på sørlige delen av Finnskogen. Runden går i området rundt innsjøen Møkeren og du kan selvfølgelig begynne hvor som helst. Langs Finnskogrunden kan du oppleve alderdommelige gardsmiljøer, med særegne skogfinske elementer i byggeskikk og kulturlandskap. I tillegg er det lagt ut en god del geocacher langs denne runden.


Etter litt fram og tilbake så bestemte jeg meg for å først gå den delen som kunne kombineres med Dronningens utsikt Ved Masterud var det god plass til å parkere med litt skygge til og med. Så var det bare å begynne å gå. 


Etter å ha logget 3 cacher langs Finnskogrunden, hoppet jeg over på stien opp til Dronningens utsikt.
Sæterberget 412 moh. 

Det var det satt opp en kjempefin gapahuk, flere benker og annet kjekt. Ekstra glad ble jeg for å se en tønne der regnvann var samlet og en isboks så jeg kunne gi Barfi masse vann. Alt som kunne vært bekker på veien opp var tørre og jeg hadde ikke med meg så veldig mye vann.

Pga covid-19 var hytta stengt, men jeg kikket inn gjennom vinduet og her var det mye spennende. 

Utsikten var det ingen ting å si på. Dronningens utsikt viser til Dronning Sophie av Sverige og Norge. Når hun var i sommerresidensen deres, Skinnarbøl ved Kongsvinger, dro hun hit for å se hjem til Sverige. 

Vi fortsatte videre på stier og kom oss inn på Finnskogrunden igjen og leitet etter flere cacher.

Runden gikk som nevnt innom gamle finnetorp. Noen var det fortsatt bygninger på andre bare spor av grunnmur. Svenskegrensa er ikke så langt unna og en av flyktningerutene gikk også forbi her.

En imponerende benk var det her på Mengen.

Et staselig stabbur. Det var tydelig ikke noe stakkarslige forhold på disse torpene.

Også her var det fin utsikt.

Det var litt kjedelig å se at det var mye nedoverbakke for det betyr jo at vi fikk oppoverbakke når vi skulle gå tilbake. Det beste hadde selvfølgelig vært å gått hele runden, men jeg orket ikke å gå på cachetur med "soverommet" på ryggen. Så jeg hadde bestemt meg for heller å gå deler av runden og så gå fram og tilbake samme veien.

Det var også en annen topp som hadde en cache og dit måtte vi jo også gå. Oppkjøltoppen 411 moh 
Også her var det flott utsikt.

Etter en god pause på Oppkjøltoppen, gikk vi ned igjen og begynte på tilbaketuren. Nå fulgte vi den merkede Finnskogrunden hele veien og fant alle cachene vi manglet fordi vi gikk om Dronningens utsikt.Den ligger på toppen du ser her.

Et fint lønnetre her.

Stien var tydelig og lett å finne.

9 timer og 20 km tilbakelagt var vi tilbake på parkeringsplassen ved Masterud. Der henger det ei krone mellom trærne. 22 cacher var funnet og signert. De var stort sett enkle å finne. Mye petrør og vanlige bokser, men veldig mange hadde en liten kreativ vri i tillegg så det var litt ekstra moro å finne dem. 

Høydepunktet denne dagen var besøket på Dronningens utsikt. Både med tanke på utsikten, men også å se så fint det var laget i stand der. Utsikten så vi tross alt flere steder på turen vår.

Så var det å finne et sted å overnatte.
Jeg valgte å slå opp teltet ved Abbortjennet, der vi logget en cache forrige tur i området.En fin plass, ikke så langt i fra et god parkeringsplass. Veldig nærme E16, men det var så liten trafikk at det gjorde ingenting. 

Barfi er klar for årets første natt i telt.

Neste dag gikk jeg delen som begynte ved finnetorpet Orala.

Dette var et godt bevart torp. Ikke så rat siden det var drift her helt fram til 1989 og låven og framhuset så ganske "moderne" ut. Det var en flott plass med mange bygninger og spennende detaljer. Her kunne jeg godt brukt en lang stund.



Se den fine info-tavlen! Bak disse lemmene var det både info og gjestebok.

Vist nok en typisk måte å sette opp fuglekasse på.

Dette tror jeg er kunst, men morsom var den. Laget av svedjerug.

Som sagt mange fine detaljer. Er ikke mange som har så fin grind.

Men vi skulle jo gå på cachetur. Turen var enkel å gå i vekslende skauområde. Åpen furuskau.

Ei kjempestor myr. Det var veldig tørt på hele turen. Vi sleit med å finne drikkevann til Barfi og det var svært få steder det var blauthøl å gå i. 

Skulle jo tro det var mer granskau.

Også denne dagen gikk vi fram og tilbake sammen veien og plutselig var vi tilbake på Orala.

Jeg måtte se litt mer før vi gikk videre. Barfi var ikke helt fornøyd da vi kom til bilen og så gikk jeg bare videre? Jeg ville nemlig ha med meg 3 cacher til i retning Abborhøgda. Men da de var funnet og logget så gikk vi til bilen og kjørte tilbake til teltplassen. Vi gikk bare 13 km denne dagen og logget 16 cacher (+ 2 et annet sted). Men jeg brukte mye lenger tid på å finne disse cachene. Jeg bruker stort sett mobilen når jeg cacher nå fortiden og den var ikke helt til å stole på denne dagen så det ble mye virring fram og tilbake før jeg var på riktig sted. Også her var nok cachene i utgangspunktet enkle, men med noen morsomme kreative varianter gjorde det til en artig cachetur. 

Denne dagen var det helt klart finnetorpet Orala som var høydepunktet på turen, med sitt fine og godt vedlikeholdte sted, med mye spennende å  se.

Selve turene disse to dagene var av det ordinære slaget. to fine skauturer med sine nevnte høydepunkter. Det var ingen idyller i form av vann sånn som jeg liker så godt. Men det er jo greit med litt variasjon også. Det hadde jo vært kjedelig om alt var slik som det er på Romeriksåsen ;) Været var helt fantastisk. Sol, varmt, minimalt med vind. Egentlig litt for varmt. Tipper på at det var mellom 20 og 25 grader, så det var fordel å gå inni skauen. 

Før vi kjørte til Orala så hadde jeg tenkt å prøve å logge cachene langs veien ved Abbortjennet. Det ga jeg fort opp.

 Jeg brukte en del tid på å finne den ene og så brukte jeg mye tid på å ikke finne den neste. Fant ut at jeg hadde ikke tid til å bruke mye tid her, det var jo Finnskogrunden som var det viktige. 

Det ble til at vi overnattet ei natt til og tanken var å gjøre et nytt forsøk før vi dro hjem. Men da jeg våknet var formen særdeles dårlig så jeg hadde mer enn nok med å komme meg hjem. 

Det var mye fuglekvitter rundt oss. Gjøken var ivrig, et tranepar var også i nærheten. Man da de satte i gang bare 10 m fra teltet vårt, ja da begynte Brafi også å lure. 

Fredag gikk jeg fra Masterud (den rød prikken) nesten til Grasbråtan (Dnt-hytte) og oppom Sæterberget og Oppkjølberget. Fram og tilbake.

Lørdag gikk jeg fra parkeringen ved Orala, nesten til Dragonmoen camping, tilbake og så nesten til parkering ved Karrahå og tilbake. 


Alt i alt ble det logget 41 cacher og 1 DNF og jeg har nå rundet 2 800 funn på mine 8 år som geocacher. 







2 kommentarer:

  1. For et spennende område! Ihvertfall historisk sett og når det gjelder stedene du har gått forbi. Greit at skogen kanskje ikke er så spennende, skog er liksom stort sett bare skog. Men jeg skjønner godt at du har kost deg på tur!
    Håper formen er bra nå, ellers: god bedring!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Ja det kan fort bli flere turer dit. Det er ikke så langt unna og greit å komme seg dit.

      Slett