8. april 2021

Pilgrimsled og kirkevandring


Hva passer vel bedre i påsken enn å gå pilegrimsleden og besøke mange kirker? Nåja, nå  er jeg ikke opptatt av påskebudskapet og den slags, men syns jo at det var et fint sammentreff likevel. Det var selvfølgelig turen jeg var ute etter.

Joda, jeg holder avstand og ser stort sett ikke andre enn PE og de som jobber i butikken. Men så lenge vi skulle holde oss utendørs så mener jeg det var innafor å gå på tur sammen med Nøve.

Vi møttes sånn ca. midt mellom oss og så oss litt om rundt Ringerike museum. 
Askeladden var på plass
Ingen sto i gapestokken denne dagen.
Nøve måtte logge en cache før vi kunne begynne på turen vår. Den gamle kirkeklokken ble sjekket ut.
Så satte vi kursen mot Hole kirke.
Her var det pyntet til påske.
Nå var vi klare for å gå en del av pilegrimsleden. For langs denne var det lagt ut 32 cacher og det var dagens mål. Det var litt godt å få følelse av vår og kunne gå i tursko igjen.
Leden gikk litt på vei, litt i skau og litt i jordekanten. Og her snakket vi svære, flate jorder.
Matpause må vi jo bare ha. Med god avstand var det godt å sitte i solskinnet og her var det ganske lunt også.
Vi hadde mange cacher igjen så det var bare å komme seg videre.
Etter å ha gått på flatmark fram til nå var det nesten litt godt å møte på en oppoverbakke.
Jeg så blåveis for første gang i år.

Så nærmet vi oss beboelsen igjen.

Og der var vi tilbake til Norderhov kirke.

Men vi kunne jo ikke gi oss riktig ennå så vi jaktet på flere cacher og historiske steder. 

Bønsnes kirke. Heller ikke denne kan påstå å være eldre enn "min" kirke, som for øvrig har blitt litt "yngre" med årene. 


I tillegg til gammel kirke så var vi på viking-historie-grund. Olav den Hellige Olav Haraldson vokste opp i området og har fått sin minnestein her.


Fra vanlige steinkirke så skilte dette kapellet på Helgelandsmoen seg ut. Det har opprinnelig vært et stabbur. 

Med 2 Lab-runder så logget jeg 47 cacher denne dagen. Det er like mye som dagsrekorden min. Nå har jeg 3 dager med 47 funn. Jeg kunne ganske enkelt logget noen cacher til for å slå rekorden, men jeg er ikke så opptatt av rekorden og jeg var klar for å komme meg hjem. 

Dagen etter dro PE og jeg biltur. Det ble bare noen få cachestopp og da er jo lirker veldig greie å ty til ;)
Grue kirke. Denne så veldig stor ut.

I tillegg så stoppet vi et minnesmerke fra krigen. Den blodige onsdagen.

Det er noe helt spesielt å kjøre på en vei i Norge som er rett i flere kilometer! Veien ved Haslemoen er faktisk det.

Målet for turen var faktisk en kirke. Våler kirke i Solør. Jeg forstår godt at den har fått mye kritikk.

Jeg vet ikke helt hva jeg syns jeg.... Men jeg foretrekker nok at kirken skal se ut som en kirke ;)
Jeg syns det var fint at de hadde tatt vare på grunnmuren til den gamle kirken som brant ned for noen år siden. Glemte å ta bilde der den syns best.


Nøve har skrevet mye mer og lagt ut masse fine bilder fra turen vår på Pilegrimsleden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar