29. juni 2019

Martinstien på Romeriksåsen.

Jeg bevilget meg en fridag. Velfortjent syns nå jeg, men jeg har egentlig ikke tid til det, med månedsoppgjør og kun en uke igjen til ferie.... Blir visst nødt til å ta igjen noe av det i løpet av helgen. Men som sagt, jeg tok meg fri for jeg hadde lyst på en tur i finværet. Tok livet med ro fra morgenen av, deilig og tuslet av sted utpå dagen. Vi kjørte nok en gang til Kokstadvangen, men gikk nå til den andre kanten. Og etter kun noen 100-metere kom vi hit. Buvannet og Henivangen.

Her var rasteplass, men det var litt vel tidlig å ta pause. Barfi fikk besøk av sauene mens jeg lette etter en cache - som jeg ikke fant :(

Jeg hadde lagt opp en runde for å få logget de siste geocachene som fortsatt var ulogget i dette området. Så jeg fulgte noen for meg ukjente stier.

Martinstien var tydelig og godt merket. Og jeg kom meg fram til neste cache. Fra den bushet jeg fram til neste cache som er kalt Utsikten. For en gangs skyld så gikk det helt fint å bushe. Vet ikke om det gikk noen sti hit, den sto i hvert fall ikke på kartet.

Romerikssletta er nettopp det - ei slette og den er stor. Og så fort man kommer litt opp i lia så kan man se mye og langt. I hvert fall i de få tilfellene der granskauen ikke er i veien.

Vi fortsatt videre på vår runde og kom fram hit. Her så det nesten ut som det var en park syns jeg. "nyklipt" og med noen trær her og der. To store ask. Her har det vært både seterdrift

og gruveaktivitet. Bildet viser aktivitet fra den gang det var gruvedrift med hestevandring for å pumpe ut vann fra gruva.

Litt av historien. Det har vært mye gruvedrift på Romeriksåsen.

Det fristet ikke å undersøke gruva noe nærmere.

Dette var en dag med knallvær. Da var det godt å gå inne i skauen der trærne skygget for sola og temperaturen ble litt nærmere normal.

Joda vi var innom noen myrer på denne turen også. Langmyra er av den mer utfordrende sorten. Og "broen" blir bare dårligere og dårligere. Denne gangen prøvde jeg å bære Barfi over. Det gikk nesten bra. Stokken midt på der syns nok vi var for tunge og flyttet på seg. Men vi kom over, dog med litt våte sko.... Jeg mener jeg har lest at DNT har tenkt de skal gjøre noe med dette punktet snart.

Da var det mye bedre å komme inn i skauen igjen. Sånn "luftig" furu-blåbær-skau er ganske fin å gå i syns jeg.

Denne turen er ikke dette jeg tenker på når jeg skryter av hvor fint det er på Romeriksåsen. Men den har et par idylliske steder underveis. Henivangen som vi begynte med og ikke minst Myrgruvefossen :)

Fossen er ikke så stor,

men det er så fint her. Friskt og grønt, mange fine steder å slå seg til.

Barfi syns nok det var varmt.

"Nei, bade vil jeg ikke!! Men det var faktisk deilig å bare sitte her og kjøle ned beina mine litt." :)

Fossen er ikke stor, men det bruser og bråker mye likevel. Vi tok oss en laaaaang pause her.

Det var på tide å sette kursen mot bilen. Jeg hadde fortsatt 7 uloggede caher langs veien så for å bli ferdig med de så måtte vi følge veien nedover. Enda stien gikk parallelt og ville vært en mye finere tur langs vann og elv.

Alt i alt gikk vi ca 13 km. Mye av det på i nytt område for meg. 16 cacher ble logget og 1 irriterende DNF. Nå ser jeg at jeg er den 3. som ikke har funnet den, så den er kanskje borte. Med vanskelighetsgrad 1 så burde jo til og med jeg funnet den. Jeg gikk bort ditt og lette enda en gang på tilbaketuren og jeg syns nå i hvert fall selv at jeg lette godt. Da er dette området ferdig- cachet. Så er det bare de andre 100 boksene som ligger enda litt lenger sør....

1. Veldig fin natur å gå i, ser det ut til. Og jeg er helt enig, åpen granskog er veldig vakkert!
    Tror ikke jeg hadde gått over den "brua", jeg. Er nok litt pyse på sånt, vet at jeg blir grinete av å gå med våte føtter.

1. I går var det så varmt at det ikke var noe problem å bli våt. Jeg gikk over denne brua for 2-3 år siden, det gikk helt fint da. Men det var mer vann denne gangen, tror jeg.

2. Spennende med slike gamle gruver, men det er best å undersøke de når det er kaldere i været så ormen har gjemt seg. Alle turer blir så mye finere når det er bra vær, og det har det ikke vært for mye av i sommer.

3. Gruva så her ut til å være fylt av vann, så den fristet ikke til besøk. Har sikkert inngang et annet sted.