21. januar 2019

Escape room



Som jeg har nevnt tidligere så arbeider jeg sammen med verdens beste kollegaer. Noen av dem har grodd fast akkurat som jeg, mens andre kommer og går. Mange av oss holder fortsatt litt kontakt via FB og et treff eller tre i året. På onsdag dro vi av sted til Oslo og prøvde oss på Escape room. For meg så var dette mitt 4. rom. Ja, jeg syns dette med Escape room er moro :) Samtidig så vet jeg jo at jeg er fullstendig avhengig av teamet jeg er med, for jeg er ikke smart nok til å løse disse oppgavene som vi møter på. Så derfor var det veldig smart å få til et Gam-treff med Escape romm som tema ;) Vi møttes på Egon sånn at vi fikk pratet litt om hvordan det står til med hver og en og hva som har skjedd siden sist vi møttes.

Escape room er et spill der vi blir låst inn i et rom og har 60 minutter på å finne nøkkelen til utgangsdøren og kan låse oss ut igjen. For å finne nøkkelen må vi løse div. oppgaver for å komme oss videre.  Det kan være oppgaver som å finne en nøkkel, finne en kode, bruke oppgaver vi finner til å komme fram til koden på hengelåsen, gjøre oppgaver riktig så dukker det opp nye hint osv.

Denne gangen skulle vi til Adventure Room og tuslet etter hvert oppover Karl Johan. Litt for tidlig viste det seg så da ble det en kjapp ladestopp på McDonalds med litt varm drikke. Men så var vi klare til utfordringen.

Vi var 10 stk. og delte oss opp i 2 lag. Dermed så ble det to utfordringer. En mot klokka og en mot det andre laget. Sist jeg var på Escape room så var vi også to lag. Det tapende laget skyldte selvfølgelig på at de andre hadde fått et enklere rom ;) Så nå skulle vi ha like rom. Lise og jeg hadde selvfølgelig unnskyldningene  klare likevel om vi skulle tape, men det behøver vi ikke å snakke høyt om. Dermed så ble det noe de kalte duellspill. De hadde nemlig ikke flere like rom på dette stedet, men en annen løsning som gikk ut på at det ene laget begynte på begynnelsen av oppgaven, mens det andre laget begynte på midten. Da hadde vi 30 min. på oss til å komme oss ut av vår del av spillet. Så ble det en pause mens gamemaster ryddet opp etter oss og så byttet vi plass og hadde nye 30 min. til å løse resten av spillet. Var litt skeptisk til dette duellspillet, men det fungerte greit i hvert fall så lenge begge lagene greide å løse den første delen innenfor tiden.


Nå har jeg som sagt prøvd 4 forskjellige rom. 1 i Malaga, 1 i Tromsø og 2 i Oslo. I Malaga var det første gang for oss alle og vi sleit fælt og kom oss ikke ut innen tiden, men de var snille og lot oss holde på helt til vi greide det og ga oss en del hjelp. Det ga helt klart mersmak selv om vi sleit med å forstå hva som skulle gjøres. I Tromsø greide vi det veldig fint uten et eneste hint. Vi var veldig stolte av oss selv da :) Det første rommet i Oslo greide ikke mitt lag, mens det andre laget klarte det. De hadde helt sikkert et enklere rom ? ;) Dette var nok det rommet som hadde litt annerledes type oppgaver og jeg brukte i hvert fall veldig lang tid på å forstå opplegget, selv om jeg nå i ettertid tror at det var et rom jeg burde kunne bidra mye i.


Hos Adventure rooms hadde vi valgt å prøve oss på Black Queen-rommet. Vi spredde oss utover og bidro så godt vi kunne alle 5. Ingen tvil om at vi er veldig glad for å ha ungjenten på vårt lag for de er veldig smarte og løser mange oppgaver som jeg ikke forstår mye av. Og ikke hadde jeg tid til å følge med på hvordan alle oppgavene ble løst heller. På tross av en hårføner som enten ikke ville samarbeide eller vi ikke forsto hvordan skulle brukes og vi dermed sikkert brukte 10 min på å løse den oppgaven den skulle hjelpe oss med så kom vi oss ut i absolutt siste sekund, tror jeg. Og jammen var det ikke sånn at det andre laget også greide å komme seg ut i siste sekund også. Så nå er fred og fordragelighet på arbeidsplassen. Det ble uavgjort! Og jeg med flere har lyst til å styrte av sted for å prøve oss på et nytt rom. For dette er moro lagarbeid :)



8 kommentarer:

  1. Det åpner snart escape room på festningen også, dere må komme hit!!! :D
    http://www.fredrikstenhotell.no/opplevelser/escape-history/

    SvarSlett
    Svar
    1. Har du og firkløveret bestilt plass?

      Slett
    2. Nei, Grillkløveret har ikke bestilt plass, men det var en god idé! Kanskje jeg skal foreslå det som start på årets Grillkløverkveld :)

      Slett
    3. Det syns jeg du bør gjøre :) Men det er slettes ikke alle som syns dette er noe moro. Sjefen vår var med på det forrige rommet vi tok og hun syns det ikke var noe moro, men hun gledet seg over at resten av personalet hadde det moro :)Da var vi kun folk som jobbet her fortsatt og hadde det som en del av avslutningen for nestsjefen som skulle gå av med pensjon.

      Slett
  2. Så spennende det høres ut! Dere er litt av en gjeng :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er bare fine folk som får jobb hos oss :)

      Slett
  3. Neste søndag skal alle ungene med partnere på Truestory i Oslo, jeg kjøpte et slikt rom til dem i julegave. Blir spennende å høre hvordan de liker det. Jeg er glad jeg ikke skal være med på det, for å si det sånn. Jeg er alt for glad i kontroll til å la noen låse meg inne et sted.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen er like. Det å være innelåst er bare symbolsk, men det er klart det ble litt ekkelt da jeg leste om brannen i Polen.

      Slett