23. september 2018

Caching på Totenåsen

Siden jeg skulle jobbe i helgen hadde jeg fri på torsdag og fredag. Torsdag så det ut til å bli mye bra vær, men med mye vind. Jeg ville på tur, men var veldig i tvil om hvor jeg skulle dra. Den forholdsvis nypubliserte cachen vant. Men jeg ville bruke et annet utgangspunkt enn det som er meningen for denne cachen. Jeg ville ta den fra "min" side av åsen som vil si fra Skrukkelia.

Jeg kjørte opp til et sted som heter Dalen. Her parkerte vi forrige gang vi cachet oppi her. Den gang var vi på jakt etter spor etter den gang det var glassverk i Hurdal. Nå skulle jeg derimot i en annen retning og fulgte Driftsleder E.Lundbergsveg et stykke før jeg dro meg oppover lia. Jeg var forberedt på at det kom til å bli en bratt tur, og det hadde jeg helt rett i. Men jeg sparte altså ganske mye kjøring. Og litt trim og slit har jeg jo slettes ikke vondt av.

Jeg kom meg endelig opp og det flatet ut. Jeg fant meg selvfølgelig noen myrer og et lite tjern. Nå fant jeg ut litt seinere at der behøvde jeg slettes ikke ha vært. Jeg bommet nemlig en del på retningen. Begynte å surre en del og gjorde turen en del lenger enn det som var nødvendig. Men jeg kom meg omsider på riktig retning

og vel framme ved gz fant jeg både denne lille hula / tunellen her og selve cachen enkelt. Cachebeskrivelsen var sørgelig mangelfull så jeg lurer veldig på hva det har vært for noe her. Det er ikke så langt fra der de tok ut kvarts til glassverket, men jeg vet ikke om det har noen sammenheng med det. For i Glassberget ser du jo kvartsen på lang avstand.

Siden cachen ble publisert for ca. 10 dager siden så velger jeg å tro at jeg var den første, selv om det sto en hilsen i loggboka allerede.

Etter å ha logget så fortsatte jeg litt innover åsen til stedet CO hadde foreslått å ta en kafferast. Jeg har logget en del av Co's cacher og nesten alle har vært lagt til fine steder.

Jeg må nok si at jeg ble litt skuffet denne gang. Utsikten var som den ofte er i dette området. Og vannet som ikke ligger så veldig langt unna så jeg ikke noe til.
På tilbake veien fikk jeg "besøk" av en elg som hadde det travelt. Ellers så traff jeg ingen på turen. Det var selvfølgelig bratt å gå ned igjen også, men jeg valgte en litt annen rute og traff på en gammel vei nederst i lia.

Cachen ligger sånn ca der 4-tallet står, mens den sløyfen mellom 2 og 3 kunne jeg godt ha spart meg ;)

Etter å ha kommet meg ned på veien igjen fortsatte jeg videre oppover i retning Lygna. Jeg oppdaget at det var lagt ut en del cacher langs Totenåsstien. Så jeg tenkte jeg skulle begynne litt på den serien.

Jeg hadde jo planen om å gå denne turen i fjor så jeg har sett litt på kartet og hadde en mistanke om at det er ganske bratt et stykke her og. Og det stemte. En lang og bratt nedoverbakke var det som møtte meg her.

Og så litt mer normalt terreng. Og så var det jammen meg oppover igjen.

Før jeg kom fram til belønningen det var å komme fram hit til Haketjernet og dagens siste cachefunn.
Jeg var kun nr. to som hadde logget denne cachen, så det var nok flere som syntes det ble slitsomt med en ny oppoverbakke her.

Her kunne jeg slå meg ned for å spise mer av matpakka mi, for her var det fint. det hang til og med kokekar og sag her for den som ville ta seg tid til å lage bål. Til det blåste det for mye til. Det begynte også å li mot kveld så jeg hadde ikke helt roa på meg til å nyte stedet og roen så lenge.

Og ikke minst så visste jeg hva jeg hadde i vente. Den lange bratte nedoverbakken skulle nå gås i motsatt retning. Og jeg skulle helst komme meg til bilen før det ble mørkt. Det gikk, men joda det ble en del pustepauser underveis.En eller annen gang skal jeg gå hele Totenåsstien, men da skal jeg kun gå en vei og sørge for at noen møter meg ved Mjøsa. Kanskje jeg en gang i framtiden burde prøve å gå fra Tæruddalen (Skedsmo) opp Romeriksåsen, over til Lygna og så Totenåsstien over til Mjøsa? Det hadde sikkert vært litt stas.

Alt i alt ble det tilbakelagt ca. 15 km og hele 5 cacher ble logget.

Jeg skal selvfølgelig blogge om den fine turen til Hallingdal forrige helg også, men det tar litt tid å velge ut bilder....