29. september 2018

Cachetur rundt Gjerdrumsgjermenningen og litt om Barfi


Det var ikke bare bare å bli kvitt denne haltinga på Barfi. 

Så vi tok en ny tur til både Turid og dyrlegen. Nå ble det tatt røntgen-bilder. De var helt fine. Ikke noe tegn til forkalkninger eller noe annet galt. 

Derimot så mente dyrlegen at det var en betennelse der bicepsen er festet, eller noe sånt. 3 uker med medisin og ro skulle prøves. 
Ikke nok med det, men plutselig har det begynt å minke på klørne til Barfi også. Men bortsett fra den første så ser det ikke ut til at hun plages av det. Men det er ikke helt godt å si hvordan den saken utvikler seg.


Nalle kunne ikke helt tro at Barfi ikke var med meg til Bergheim, så han måtte dobbeltsjekke at hun ikke hadde gjemt seg.

Nå er de tre ukene gått og Barfi virker helt fin igjen. Endelig kunne jeg ha henne med meg på tur igjen :)

Etter litt om og men bestemte jeg meg for en ny tur på Romeriksåsen. Også denne gangen kjørte jeg mot Storøyungen, men stoppet litt før jeg kom så langt. Jeg fulgte en gammel setersti så langt den gikk og bushet videre mot Midtelva.

Jeg kom litt for langt ned så jeg måtte gå en lite omvei for å komme meg rundt 

og inn på stien og brua som fikk meg over elva som går mellom Kirkebygjermenningen og Gjerdrumsgjermenningen. Og her ble dagens første cache logget.

Her er det så fint. I dette vannet går grensen mellom Gjerdrum, Nittedal og Nannestad.

Den ene perlen etter den andre. Da er det moro å være på cachetur, når de ligger langs slike stier.

Det går vei helt opp til enden av Gjerdrumsgjermenningen. Der er det gapahuk og telt. Og tydeligvis et populært sted for skoleklasser. Det var mange kanoer på vannet, unger som syklet med terrengsykler og brente bål. Og jammen kom det ikke enda en klasse da jeg forlot stedet.

De har restaurert disse steinkistedemningene det siste året og har tappet ned vannet.

Nå var de ferdig og endelig har det kommet godt med regn så nå er vannkrisen over.

Høstfargene har ikke helt tatt over enda. Selv om det var litt grått da jeg dro hjemmefra så dukket sola snart fram. Og når det i tillegg var 15-18 grader så var det helt perfekt. 
Etter et stykke på grusvei stakk vi inn på stien igjen og gikk mot Myrgruvefossen.

Her er det også veldig fint. Så dagens andre pause tok vi her. 



 Det er ikke så rare fossen, men det bruser nå hvitt i elva likevel.
 Nå var det slutt på vann langs stien. Vi gikk innom noen gamle setervanger
Og langs Gjerimåsan. Den myra er rett og slett diger!

Det var fint å gå og Barfi var glad for å være med på tur igjen. Og det aller beste er at hun ser helt fin ut dagene etter turen også :)

Sånn ca 10-11 km gikk vi og 16 cacher i alt ble logget. Jeg syns dette ble en fin rundtur. Og det er som sagt veldig fint mad alle vanna på Romeriksåsen, nå som de har fylt seg opp igjen. 



11 kommentarer:

  1. Minke på klørne hennes? Mister hun klør?
    Den rundturen så veldig fin ut, men det ser ut for meg som om det ble nesten 12 km på kartet ditt, ikke 10-11. Og den myra ville jeg ikke ha krysset ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Behøvde heldigvis ikke å krysse Gjerimåsan. Hadde først tenkt en annen tur, men der må det krysses et sted der myra er veldig våt og brua over er litt tvilsom, så jeg valgte denne runden isteden og den ble veldig fin. Jeg stoler ikke på Endomondoen. Den har hatt det med å overdrive, men kanskje den er bedre på denne nye telefonen? Geocaching på den nye mobilen liker jeg derimot ikke...

      Slett
    2. Da ville jeg valgt som deg, ja :)
      Nå som jeg har brukt aktivitetsklokke i et år, opplever jeg at Endomondo var mer nøyaktig enn klokka er. Hva slags telefon har du kjøpt, og hvilken cache-app bruker du?
      Prøver igjen: mister Barfi klør?

      Slett
    3. I fjor så gikk Nøve og jeg sammen og fikk ganske stor forskjell i lengden på Endomondo. Mens lengden på Nøves og min gps var ganske enige. Nå har jeg en iphone med geocaching app men jeg skjønner ikke hvordan den viser retningen. Så det blir å følge med på metere.

      Ja Barfi har mistet 2 klør så langt. Den første gangen hadde hun vondt i ca to dager. Vi fikk ikke lov å se på poten så det var først når jeg skulle klippe klør jeg forsto hva det hadde vært. Så har hun mistet en til. Da viste hun ikke tegn til å ha det vondt. Og det er ikke og har ikke vært tegn til noe problemer ellers.

      Slett
    4. Så rart! I alle årene jeg brukte Endomondo, viste den ganske reelt i forhold til lengden jeg visste jeg skulle gå.
      Alle jeg kjenner som har iPhone anbefaler app'en Cachly på det sterkeste, kanskje du skulle teste den? Jeg opplever ihvertfall at det er lettere å bruke kompasset de få gangene jeg bruker mobilen, istedenfor å følge pila på kartet som jeg er vant til fra GPS'en.
      Usj da, så tråkig! Men uansett bra at hun ikke er plaget. Vet dere hvorfor hun mister klør?

      Slett
    5. Cachly koster penger ser jeg, så jeg får se, men takk for tipset.
      Tror ikke de vet så mye, men de mener det er genetisk og spesielt noen raser som er utsatt for kloløsning. Det kan være så smertefullt at hunder blir avlivet pga det. "Medisinen" er forebyggende med kosttilskudd som kanskje hjelper. Nå er jo som vanlig Barfi ikke "normal" så jeg vet ikke helt om jeg kjenner igjen det som skrives om SLO. Jeg vil se det an litt. For Barfi som hater å klippe klør så er det jo bare fint at det er litt færre av dem ;) men ser at den 1. er på vei ut igjen nå.

      Slett
    6. Bare koselig :)
      Okay, takk for info! Krysser fingrene for at de hun har igjen får være :)

      Slett
  2. Så godt å se at Barfi kan være med på tur igjen. Det er liksom ikke det samme å dra på tur uten hund. Håper hun ikke mister flere klør, kan være litt hemskt det der. Men kan vel holdes i sjakk med medisiner mener jeg å ha lest. Jeg får prøve meg på tur i morgen om vinden løyer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kos å ha med Barfi igjen. Lykke til med turværet i morgen.

      Slett
  3. Godt å se Barfi i farta :) Kjekt å se du har fått brukt disse fine høstdagen til noe nyttig. God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde kjempeflaks med fridag og vær :)

      Slett