11. juni 2016

Caching på Nordåsen

Kvernsjøberget

 Forrige lørdag ble det publisert en cache på Kvernsjøberget. På kvelden fikk vi lyst til å ta oss en liten tur og da var det naturlig å bruke den cachen som mål. Et sted jeg aldri har vært, men PE var en del i området her som unge sammen med foreldrene for å plukke bær og se etter dyra osv. Men det er som kjent lenge siden og vi var litt usikre på hvordan vi skulle komme oss dit. Vi valgte oss den enkle og sikre veien, nemlig å bruke bilen lengts mulig. Da ble det kun ca 1 km å gå hver vei. Denne gangen var altså PE også med på turen.
Wow! dette viste seg å være et sted der grantrea ikke sto i veien for utsikten!
Og utsikten var flott. Ja selv om det er den samme utsikten som går igjen alle steder her i området da. Romerikssletta, som er nettopp det, ei slette, men som samtidig gjør at en ser langt. Og der flyplassen er godt synlig.
Ja og så er det den velkjente utsikten til grankledde åser så langt det er mulig å se da. Og med E16 som skjærer igjennom borti lia der.

Det var godt vi fulgte anvisningene til CO, for det var ikke alle veier som var like enkle å gå til denne toppen. Som regel er stien et godt alternativ til bushing ;) Og den siste delen av dette blogg-innlegget går borti åsen på andre siden av tjernet på bildet her.
 Dret var nesten litt fjell-følelse å gå i dette området med litt lyngkledde fjellnabber
litt knudrete bjerker og myrull.
I kveldsola speilet det seg vakkert ved dette lille tjernet
Vi hørte mye bjelleklang fra dyra som var sluppet på åsen den siste tiden. Og på hjemveien møtte vi en flokk lam som hadde samlet seg til lek i veien.
 
Marifjell
 
Det har endelig blitt lagt ut noen nye cacher på vei opp mot Marifjell og jeg bestemte meg for at jeg skulle droppe middagshvilen etter tidligvakt og dra ut på tur isteden. Jeg MÅ jo se å få begynt å trene litt. Og siden skikkelig trening er uaktuelt for tiden så får vi gå isteden.
Noen km på støvete skauvei ble tilbakelagt med bil før vi kunne parkere ved Vikkelihytta og starte på turen mot Marifjell.
Nannestad Turlag er aktive for tiden og rydder, merker og gjør turen enkel å gå.

Det var laget flere nye bruer og lagt ut mange kavler for at det skulle være lett å komme tørrskodd fram.
Ja, en lurte nesten på hvorfor noen av de var lagt ut? Men jeg har heller aldri sett så lite vann i bekkene, så i dag var det unormalt tørt og få blauthøl mot det det har vært før da jeg har gått her.
Stien var tydelig og er tydelig brukt en del.
 
Barfi går selvfølgelig i band på turene vi går. Men jeg tar ofte av bandet hvis jeg skal ta bilde. Dette bandet gjør jo ikke akkurat bilde noe bedre ;)

Nedre Tøletjern
 
 
Kvensjøberget kan ses som en liten topp mellom grantoppene her.
 
De 4 nye cachene ble greit funnet og da var kun 2 km tilbakelagt. Den siste av de var fortsatt ikke logget og vi fikk dermed vår FTF nr 40. (inkl. 2 co-FTF)
 
Vi var altså halvveis på vei til Marifjell. Så var spørsmålet hva gjør vi nå? Snur og går tilbake til bilen. Prøver oss på å gå til Kvernsjøberget herfra. Jeg hadde nemlig nå forstått hvordan man kan gå dit uten å kjøre bil via Hadelandsåsen. Og da var jeg nå nesten framme ved der jeg skulle ta av fra denne stien og gå en annen retning for å komme meg til der vi parkerte da vi gikk til Kvernsjøberget lørdagskvelden. En rute jeg aldri har gått før. Eller vi kunne fortsette og gå til Marifjell.  Å snu var ikke aktuelt. Mens jeg gikk videre så oppdaget jeg at jeg allerede var kommet langt forbi der jeg skulle tatt av så det ble en tur til Marifjell ;)
 

Har jeg sagt det før? Vann er vakkert :) Nok et bilde fra Nedre Tøletjern. Tror jeg skal ta gå en tur bortom den lille odden her til venstre. Sikkert veldig fint der.
 
Barfi ved et av tjernene på vei opp. Her er det myrlendt rundt vannet og det var fortsatt ikke lagt ut noe hjelp for å gå tørrskodd forbi her. Mulig det har noe med naturvernområdet å gjøre?

Vi går forbi 4 tjern som syns /ligger nær stien. Dette er det siste lille tjernet før den siste bakken opp til toppen.  
 
Så var vi på toppen igjen :)
 Ført må man inn å skrive i hytteboka. Jeg har litt lyst til å prøve å overnatte her en gang. Hytta er åpen for alle.  Hadde vært artig å være her bare for å oppleve solnedgang og soloppgang en gang.
Så tok vi oss en god pause i sola. Ååååh så deilig det var. Både tekoppen, kaka og bare det å sitte der og nyte roen, sola og det og bare ikke tenke på noen ting. Ja det derre kalori-regnestykket gikk vel  i pluss - nok en gang. Men du og du så godt det smakte :) Stratosen'ne ble for øvrig med hjem igjen.
 
Så ble det en tur opp i tårnet for å sjekke utsikten.
 Tror dette må være Øyangen og Jeppedalen, ja også alle de grankledde åsene ;) Fjellsjøkampen er vel også med på bildet et sted. Neste gang MÅ jeg huske å ta med kikkerten.
Og Hurdalsjøen
Så selvfølgelig Gardermoen også, men skyene var finere.
 
Så var det tid for å gå hjemover igjen.
Jeg er litt usikker på hvilket tjern dette er Kroktjern, Krosstjern eller Øytjern. Stien er jo fortsatt ikke tegnet inn på kartet :(

Det var en veldig fin tur i akkurat passe flott vær og 9 km tilbakelagt :) Bildene er satt inn litt hulter til bulter i forhold til turen vi gikk.
 
 
 
 

8 kommentarer:

  1. Så deilig å komme opp i høyden litt! Er noe med det å se langt som tiltaler meg, selv om man bare ser gran og furu.
    Hvis du husker å sette på Endomondo, så kan du sammenligne kartet på nettsiden til Endomondo med f.eks. kartet på ut.no og da ser du hvilket vann/tjern du har gått forbi. Eller du kan se på kartet til ut.no på mobilen mens du står der.

    SvarSlett
  2. Jeg tror det er Kroktjern. Det er dårlig dekning oppi der og jeg er litt gnien på det å jobbe for å få inn internett underveis. Ser Endomondoen har lagt igjen en lang rett strek på en del av turen. Men skal prøve å huske på å sjekke underveis neste gang. Når jeg ser på ruten på kartet nå i etterkant er det kun med 2 av tjernene på kartet og uten navn, så det hjelper ikke.

    SvarSlett
  3. Nei ikke Kroktjern, men Øytjern tor jeg det må være.

    SvarSlett
  4. Kartet på Endomondo er elendig på navn, det er derfor det er bedre å sammenligne med f.eks. ut.no, der navn på både steder, topper, vann og tjern er mye bedre :) Men det finnes helt sikkert vann det ikke står navn på der også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er litt skuffet over katet på ut.no også. Syns det er dårlig at de blåmerkede stiene ikke er lagt inn der, men det tar selvfølgelig litt tid før kart oppdateres. Det er vel fortsatt mye jobb, selv i den digitale verdenen. Jeg bruker mest Norgeskart og der er stien opp til Nipkollen og Store Vikke blitt oppdatert det siste året. Så da satser jeg på at stien opp til Marifjell dukker opp neste år :)

      Slett
  5. Skal si du farter viden omkring!
    Jeg ergrer meg over hvor dårlig endomondoen teller meter. Eller kilometer. Er sport Tracker bedre, tro?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det sier du som fyker opp og ned den ene toppen etter den andre ;) Jeg går såpass mye nå for å teste form og kne og prøver å overbevise meg om at vårt prosjekt skal gå helt fint. Må innrømme at jeg begynner å bli skeptisk...

      Jeg har tatt det som Endomondoen sier for god fisk jeg, så jeg aner ikke. Jeg sliter vel mest med at den mister kontakten "med omverdenen" litt for ofte.

      Slett
    2. Du må ikke slite deg ut, da! Dessuten tror jeg vi ikke skal regne med å greie så altfor mange Cacher på en dag. Vi skal ta det med ro og kose oss på turen, det er minst like viktig ;-)

      Over en km feil på endomondo på 6-7 km, det var skuffende mye, syns jeg.

      Slett