17. april 2012

Ny hobby????

I fjor begynte jeg å følge Kjerstis blogg, hun har jo lapphund Smilefjes Hun skreiv stadig vekk om geocaching. Hva i allverden er det? Jeg måtte google det og fant ut at det hadde noe med skattejakt og bruk av GPS å gjøre. Jaja, hver sin smak... Men hun fortsatte jo å skrive om dette så jeg ble litt nysgjerrig på hva som var så moro med det. Må innrømme at dette fenget meg ikke så veldig, nei. Men jeg begynte å tenke med meg selv at PE kanskje kunne likt den slags. Hysj, best å ikke fortelle han om dette fenomenet. Men av en eller annen grunn så begynte jeg å tenke litt i andre baner. Hmm, denne geocachingen kan jo kombineres med bikkjeturer, skauturer og andre turer. Kanskje jeg endelig skal komme meg ut av sofa’n på noe annet enn de faste lufteturene av bikkjene? Kanskje dette ikke var så dumt likevel? Kanskje vi rett og slett skulle få oss en felles hobby! Smilefjes For jeg må jo innrømme det at det har blitt MYE meg og bikkjene de siste åra. Agilitystevner, kurs, hundetreff, ja til og med utstillinger driver jeg og drar på i helgene! :-/Når PE spør om vi skal finne på noe ei helg så er som regel svaret: nei – jeg skal jobbe, det er stevne/kurs/utstilling/treff, skal til Hedrum eller jeg MÅ gjøre noe hjemme. Hmmm, svarer aldri det siste der når det er spørsmål om bikkjeaktiviteter.... Noe sier meg at jeg kanskje burde begynne å tenke litt på andre også?

cf-lg
Så for en gangs skyld fikk PE en julegave av meg, en GPS + noen utskrifter fra 2 blogger med forklaring på hva Geocaching er. Nåja, det siste var visst ikke nødvendig, i motsetning til meg så hadde PE hørt/lest om dette. Nå er jo som kjent julaften midt på vinteren, så GPS’n har fått ligge i fred i påvente av at det skal bli bart og aktuelt å begynne å gå rundt i skauen på jakt etter skjulte skatter. Nå er snøen i ferd med å forsvinne heromkring og jeg har begynt å tenke på å finne ut litt mer om disse kæsjene (forkortelsen av geocach utales visst sånn, må vite) og hvordan man i all verden skal finne de. Så sist helg begynte jeg å se litt nærmere på hjemmesiden til denne aktiviteten. Og mailer har gått fram og tilbake til Kjersti med alle mulige tåpelige spørsmål.
Jeg begynte med å se om det var noen cach’r i nærheten av Larvik. OI!!!!! Det kryr jo av dem i det området!!!! Her måtte det zoomes inn litt ja, begynte med Stavern og jøss det er jo en ved Minnehallen og kjerka, vel akkurat den er visst fjernet akkurat nå, men kommer kanskje tilbake, ved Kysta og mange andre steder rundt her som jeg faktisk vet hvor er. Men hva med Hedrum? Jippiiii! Det er jo en ved kjerka der og.
Hedrum.kirke.image
Om vi ikke finner mer enn EN så skal i hvert fall den finnes! Om vi så skal leite i hele sommer. Jeg har tross alt hatt denne kjerka som nærmeste nabo i 18 år. Og derfor blir jeg stort sett aldri imponert når noen skryter av “sin gamle kirke” Det skal nemlig mye til å slå “min” Mye spennende historie rundt den Smilefjes Ellers så er det ingen kæsjer i områdene der jeg pleier å gå, ser det ut til.


Men hva med Nannestad da, der er det vel ikke mange tenker jeg. OI! Ikke så mange som i Larviksområdet, men alle kjerkene har, ja det er til og med en i gutua ned til noen av vennene våre. Nå må jeg si jeg blei ganske så giret gitt! Fikk lyst til å springe/gå/sykle/kjøre rundt til alle disse stedene rundt her jeg bor for å finne disse skattene. Tror Kjersti satt og gliste stort over alle mine OI! meldinger i helgen Smilefjes som blunker
Men så var spørsmålet: hvordan i all verden gjøres dette da? Det er kanskje liiiiitt vanskeligere enn å bare dra til f.eks kjerka og se seg om og regne med at skatten lyser opp rett foran nesa vår? Hmm, kanskje det ikke er så moro likevel? Kjersti tipset meg om at vi bør begynne med de skattene som ikke er av de minste. Sukk, nesten alle rundt oss er jo av de små. Og det blir litt i det drøyeste laget å bare stikke ned til Hedrum og “hente” den som er der. Men 2-3 rundt oss,  er det isboks-størrelse på. Så jeg tror vi skal begynne med disse.


I utgangspunktet så har jeg sett for meg at vi skal gå på denne skattejakten ute i skauen, men jeg ser at det er veldig mange av disse som ligger på mer offentlige/sentrale steder, f.eks ved kjerker. Og det er jo disse jeg jublet over, fordi jeg tror jeg vet hvor de er og slipper å tenke så mye. Men så er det en ting jeg ikke har likt når jeg har lest om dette med geocaching og det er at det må være ”hemmelig”. Ingen skal kunne se på deg når du finner skatten. Dermed må man altså kanskje gå en ekstra runde og vente på at det skal bli folketomt. DET syns jeg høres kjedelig ut og det kan jo fort være tilfelle på disse ”offentlige” stedene. Jaja, vi får nå se. Jeg ser i hvert fall at det er cach’r plassert på de tre høyeste fjelltoppene i området rundt oss. Og selv om vi har hatt planer om å bestige dem så har vi jo aldri kommet oss lenger enn til Fjellsjøkampen. Kanskje på tide å få gjort alvor av dette?


Hvordan i all verden fungerer denne GPS’n Uff, må jeg lese bruksanvisningen også! Kart må visst også legges inn. Tenkte det lå der allerede jeg. Jaja, dette får PE ordne med. Etter mye spørsmål til Kjersti og en del roting så var vi nå klare for å ta en test. Tenkte som så at vi får prøve oss på en som vi i utgangspunktet vet hvor er og så blir det enklere å vite hva vi skal spørre Kjersti om for å forstå hva dette egentlig går ut på.


Til helgen skal jeg verken på jobb eller på noen hundeaktiviteter. Eeeeh jeg vurderte veldig sterkt om jeg skulle bli med på et sporkurs…. men har besinnet meg. Så til helgen håper jeg det blir fint vær og så tenker jeg vi sier: Kringlerdalsfossen “here we come” Smilefjes Så får vi se hva vi synes om dette? Blir det mange mindre pene ord om at dette er noe stort tull, eller blir det ”Jøss, dette var moro!”?

Men tålmodighet og høre på gode råd, er det meg?? PE er borte i noen dager, så Kringlerdalen må vente, men…. det ligger en liten en rett ved der jeg går tur med Barfi, når jeg går gatelangs og ikke i skauen. Kanskje jeg skal ta med meg GPS’s og gå akkurat denne turen i kveld? Vet ikke helt hvor mye det er i hjelp i den, siden den selvfølgelig ikke har noe kart som dekker dette området Trist fjes OK, selv om jeg er veldig forberedt på at jeg ikke finner den, så kan jeg jo se meg litt om å gjette litt på omtrent hvor den kan være, ikke sant? Det er faktisk en kæsj på jobben også. Den skal være inne i terminalbygget. Akkurat denne må man løse noen oppgaver på først. Som betyr at man må ta seg en runde i bygget og se seg litt om der. Det har jeg selvfølgelig allerede gjort og løst oppgavene, tror jeg. Nå har jeg en sterk mistanke om at akkurat denne er veldig godt skjult for et utrenet øye, men jeg har nå lyst til å ta med GPS’n for å se i hvilken ende den ligger på i det minste. Jeg har en liten tanke om hvor slike rolige områder kan være…. Jaja, jeg får nå se hva det blir til. Vi skal i hvert fall teste ut dette en gang.

15 kommentarer:

  1. Dette hørtes spennende og litt vanskelig ut! Gleder meg til fortsettelsen!

    SvarSlett
  2. Du har ikke kommet med et eneste tåpelig spørsmål! Jeg lurte også noe fryktelig før vi satt igang med cachingen, og da brukte vi GPS'en på mobilen min, noe som var elendige greier. Brukte vel 15 minutter bare på å få lagt inn cachen på mobilen, og når vi kom til der cachen skulle være (en regular), tittet vi vel rundt i 10 minutter før vi oppdaget at den hang på et skilt rett foran øynene våre ;)
    Og ja, jeg synes det er veldig moro å være til hjelp og å se at andre også synes dette er kjempemoro, så jeg krysser alt jeg eier og har av fingre for at du/dere finner den første dere titter etter, slik at dere ikke går slukøret hjem. Åh, som jeg håper dere liker geocaching!!! :)
    Den kirken du har vært nabo til var helt fantastisk fin! Jeg har en forkjærlighet for kirkecacher, det er som regel mye historie knyttet til kirkene, og selv om jeg ikke er personlig kristen, gir kirker og kirkegårder meg en følelse av ro og fred.
    Og når det gjelder det å være hemmelighetsfull og ikke bli oppdaget: etterhvert utvikler du metoder for å fiske frem en cache selv om det er folk rundt deg, og da slipper du å vente på at det skal bli folketomt ;)
    Masse lykke til med letingen uansett om det blir i kveld eller til helgen, jeg er såååå spent på resultatet! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe, ja nå venter du nok spent ;-) har begynt å¨få kalde føtter med tanke på utålmodigheten.Den plassen er nok ganske stoooor. Kanskje jeg skal holde meg til skauturene...

      Slett
    2. Mulig at det fortsatt er sånn at Hedrum kirke er åpen (for å gå inn å se) om sommeren.

      Slett
  3. Spennende dette..vært inne på tanken selv..MEN, jeg bor på sørlandet, så regner ikke med det er flust av kæsjer her..Men i vår kommune er det årlig turorientering..god gammeldags kart orientering, å det jeg synes er kjempe gøy da ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en god del der også Marianne. Det er litt enklere å forstå seg på kart og kompass ja. Jeg er jo faktisk klubbemester i orientering :-) At jeg var aleine i klassen behøver jeg jo ikke å si noe om ;-)Og etter å ha rota det skikkelig til i mitt 1. løp betemte meg for at det skulle jeg ikke drive med.

      Slett
  4. En liten oppdatering. Joda Barfi og jeg tok turen bort i sentrum i kveld. Nei, vi fant den ikke. Det var for mørkt innen vi kom dit til at jeg, uten null peiling fant den. MEN jeg fikk litt følelse av hvordan GPS'n virket. Tror den ga beskjed om at NÅ var jeg der. Og fant også ut at JA bruksanvininger bør nok leses :-/ Følte meg ganske dum der jeg gikk fram og tilbake og rundt denne butikken en del ganger. Måtte prøve ut litt hvor langt det er mellom "gradene" eller hva det heter og se om jeg fant stedet bare ved å se på dem. Men veldig kjekt å ha med Barfi, da kunne jeg jo leke at vi trente på lp f.eks. Ikke at jeg gjorde så veldig mye for å overbevise om det da men...

    SvarSlett
  5. Tror jeg må lese dette innlegget flere ganger for å skjønne hvordan du skal gjøre det og hva i all verden du leter etter. Men det hørtes veldig spennende ut og moro. Satser på du skriver mer etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer nok mer etterhvert som jeg skjønner hva dette går ut på ja :-)Men jeg tror poenget er at man får oppgitt koordinater som er temmelig (veldig) nøyaktig. Ved hjelp av kart og GPS skal man komme seg dit. GPS skal si deg når du er på "null-punktet" og så er det bare å begynne å se seg om. Kan tenke meg at det er litt som "tampen brenner" for denne skatten er gjemt. Den jeg så etter i går skal være på størrelse med en gammeldags filmboks. Kanskje mindre? Jeg vet ikke. Selve skatten er bare en boks med en papirstripe/-bok der jeg skal skrive mitt "navn" som et bevis på at jeg har vært der.

      Slett
    2. Det ligger en del av dem i Bøkeskauen og Vestmarka også. På Lilletorget og :-)

      Slett
  6. Spennende hobby! Det er mye lettere å komme seg ut, når man har slike mål :)

    SvarSlett
  7. Så utrolig spennende da! Gleder meg til å høre mer, det høres jo faktisk litt artig ut (ja, jeg har nok også blitt litt påvirket av Kjerstis innlegg :D). Og koselig å kunne ha litt felles hobbyer med disse mennene også (:

    SvarSlett
  8. Ja det gjenstår fortsatt å se. Det er ikke meldt det beste været i helgen. Men det er jo ikke noen stor utflukt det er snakk om som test heller :-)Fortsettelse følger... ;-)

    SvarSlett