15. april 2010

Hvilken dag er det i dag?

Nok et innlegg uten bikkjer? Men neste gang, jeg lover,  skal jeg skrive om Vina. Jeg må bare ta noen bilder eller laste opp en film først… Nå skal det handle om noe helt annet :-)
Tidligere var det sånn på jobben vår at når en av oss hadde bursdag, ja da tok bursdagsbarnet med seg kake. Men så ble det omorganisering og vi var kun 2 på jobb og noen er jo så standhaftige at de slanker seg. Så da var det liksom ingen vits i det lenger og den tradisjonen ble borte helt av seg selv. Nå har vi gjort om igjen så nå er vi jo opptil 5 stk på jobb. Så nå syns jeg det er på høy tid og hente fram gamle tradisjoner, eller hva???
Vel i dag er det nok en bursdag. Og inntil tradisjonene blir gjeninnført så får jeg ta litt ansvar. Kakefest har vi jo fortjent eller hva? Og siden Lise lot seg friste av mine mer eller mindre gode forsøk på kakebakst i påska, så har jeg lovet å ta med disse. Sånn at hun kan få sett med sine egne øyne og gane at jeg er dårlig på det feltet også ;-). I tillegg så skal hun få prøvesmake ei kake til. Jeg har nemlig prøvd meg på en ny oppskrift og den må jeg få testet ut. Lise, husk du lovet å smake ;-)
Litt om bursdagsbarnet: I dag må vår unge spreke bestemor bare innse at hun nok en gang er like gammel som meg ;-) Akkurat det liker hun nok ikke innrømme nei ;-) Men sprek, ja det er hun fortsatt. Jeg tror ikke jeg skal utfordre henne i noe som helst! Ja bortsett i hvem av oss som har kontakt med de vakreste bikkjene da. Der vinner jeg! Tålmodighet er nok ikke den egenskapen som utpreger dama mest. Men hun har rikelig av visse andre egenskaper. Tror ikke jeg vet om noen som har større viljestyrke og pågangsmot enn den dama der! Ikke mange som hadde greid det hun har fått til. Kanskje litt i overkant sta enkelte ganger? Masse godt humør og alltid klar for å finne på eller være med på noen sprell. Får du en telefon som du syns er litt rar eller overraskende, så skal du ikke se bortifra at det er Lise som står bak ;-)  Reiselysten, ja den er på topp. Har hun ikke noe å gjøre, så er hun sikkert på nettet og sjekker om det er noen ledige flybilletter… Og tror du ikke dama kan snakke spansk også, du skulle vært på jobb bestandig du Lise… Og vi er selvfølgelig i vår beste alder!

HIPP HIPP HURRA!
GRATULERER MED

DAGEN, LISE!
getphoto 
Ok nå kommer jeg snart og kakefest skal bli. Kanskje Heidi og Berit skulle tatt seg en liten ekstra tur?men visse askeskyer i lufta så er det jo stor sjanse for at enkelte av oss får goooood tid til å prate og spise kaker :-) Får bare håpe på at sikkerhetskontrollen ikke plutselig får det for seg at denne kremen ikke er krem, men noe flytende og mer enn 100 ml....
kake 006
En liten advarsel: det er strengt tatt kun sjokoladekaka som er slik den skal være, derfor den minste biten? Konsistensen på suksessterta har jeg nevnt før.. og Bringebærdrøm, ja si det…
Irén og andre spesielt interesserte: jeg har prøvd meg på Bringebærdrøm / stekt ostekake. Men hjeeeelp den ligner jo ikke på den kaka som Irén lager?? Ok, jeg innrømmer det, jeg har juksa litt og det er nok hovedårsaken. Jeg brukte Noras bringebærsyltetøy og det er nok mye ”fastere i fisken” enn det som skulle vært her. Jeg tror kanskje at jeg var litt vel raus med sirupen og så er jeg litt usikker på stekinga? I midten er kremen bare mmmmmmmmmmm, på sidene så virker den litt “stekt” Hvordan skal det være Irén?  Jeg har selvfølgelig prøvesmakt og konklusjonen er at når jeg får den perfekt så kommer den til å være farlig god!! jeg skal lage ny i morgen for å servere gjester på lørdag og da skal jeg lage den ordentlig :-) Til min store fortvilelse så tror jeg ikke det er mulig å spise mer enn ett stykke i timen. Men den legger seg selvfølgelig ikke på sidebeina ;-)
. kake 010
For å avslutte med litt trøst til meg selv ;-) Jeg hørte på Kamfer på P1 i går. Der fortalte programlederen en historie om seg selv. Hun skulle ta med seg søpla ut og kaste den i søppelkassen da hun gikk på jobb. Hun følte seg veldig dum da hun kom på jobb fortsatt bærende på søppelposen! Litt trøst fikk hun da hun litt seinere på dagen sto i kø i kantina. Dama foran henne sto og kikket dumt opå brilleetuiet sitt da hun skulle betale. Hun hadde nemlig tatt med seg det isteden for lommeboka! Så Lise, det er ikke bare meg…. ;-)

9 kommentarer:

  1. Angrer veldig på at jeg ringte deg og sa du ikke trengte å komme på jobb idag. Kakene så veldig fristende ut. Så nå skeier jeg ut m pizza istedenfor. Får bare håpe det kanskje blir kake til uka når jeg kommer. Tusen takk for mange vakre ord. Det var da voldsomt. Men jammen meg kjenner du meg godt etter alle disse årene. Stemmer dette med reising ja. Skal egentlig ut å fly imorgen, men det spöker nå pga. aske i luftrommet. Er skikkelig sint nå. Blodtrykket stiger. Du glemte å få med temperamentet mitt på bloggen her, men får jo ikke med alt.

    SvarSlett
  2. Uppps, det ble visst mye skrivefeil på slutten her.

    Kakefesten er avlyst! Flyene går ikke og dermed ingen kunder og jeg går i kjelleren og prikler istedenfor å dra på jobb.

    Lise:
    hehe, kan jo ikke ta med ALT, Lise ;-) Joda vi treffes i morgen Lise, da kommer flyene til å gå som normalt og jeg må på jobb igjen.

    SvarSlett
  3. Først av alt: Hjertelig til lykke med dagen, Lise! :-)

    Så snill og omtenksom du er da, Tove :-)

    Men du, Tove - som du skremte meg på FB. Så for meg at du kom til å fly over fjellet for å... ja, jeg vet ikke hva. Men det var skummelt, hehe

    Jeg synes ostekaken din ser kjempeflott ut jeg da. Lekkert mønster du har laget. Ingen regel for hvordan den skal se ut på toppen ;-) Konsistensen skal være, tja - både fast (stekt) og kremete. Litt sånn pudding-aktig.

    Husk at det varierer en del fra ovn til ovn hvordan stekingen blir... Da senker jeg skuldrene igjen, og puster lettet ut ;-)

    Ha en flott dag, Tove!

    Klem, Irén

    SvarSlett
  4. Irén: Ok da er kaka mi nesten akkurat som den skal være :-) Den er kjempegod, så du kan angre Lise ;-) Men jeg tror nok at litt friskere bringebærlag (som det blir når jeg ikke jukser) gjør den enda bedre. hmmm er det mulig? Og ingen fare, jeg var IKKE ute etter å skylde på deg!!!

    Nå er spørsmålet skal jeg teste ut Merete's oppskrift også? Den vil i såfall ikke bli testet på forhånd.

    SvarSlett
  5. Hehehe, den er grei, Tove. Syntes bare det hadde vært ille om jeg hadde skrevet noe feil i oppskriften.

    Det blir helt klart en veldig FRISK smak med bær - ikke syltetøy. Du kan bare glede deg :-)

    SvarSlett
  6. Tusen takk for bursdagshilsen Iren, og tusen takk for omtenksomme kollega Tove som tenkte på meg med kake. Ikke ble det kake på jobb og ikke blir det Ungarn-tur imorgen for å feire bursdag. Er det rart jeg synes synd på meg selv og drikker rødvin. Håper på smaksprøver en annen dag, Tove.

    SvarSlett
  7. Grattis med dagen, Lise!!! Er sikker på du får kake på jobben neste gang Tove kommer. Den dama kan bake og det tar hun seg tid til.

    Husk på meg når du skal til Hedrum neste gang. Jeg kan prøvesmake jeg også. :))

    SvarSlett
  8. Jeg vil ikke bytte jobb, men maken til gjeng som dere skal man lete lenge etter tror jeg!
    Kakene ser altfor gode ut - det er ikke mer å si om den saken.
    Jeg har heldigvis påske-marsipan å stappe innpå...

    Hva får dere gjort på jobb nå om dagen,egentlig??
    Det kommer stadige snøbyger over oss i dag, først skvatt jeg og trodde det var aske. Litt ekkelt dette her, syns jeg. Men sol og snø er vel egentlig bare typisk aprilvær.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  9. Jobben min er ikke spesilet morsom, men kolleger og arbeidsfold gjør at jeg trives veldig godt likevel :-)

    Nei uten folk som skal ut og fly har jeg ikke noe på jobb å gjøre. Andre av oss har mer typisk kontorarbeid og har nok å gjøre selv om flyplassen er stengt. Jeg var der en liten tur på fredag og da var det stille. Ingen passasjerer, noen som jobbet med å fylle varer, vaske og vektere som gikk rundt fordi det ikke var noen passasjerer å sjekke.

    SvarSlett