9. februar 2009

VINTER

Ja nå kan vi i hvert fall ikke lure på hvor det blir av de vintrene vi hadde i gamle dager. I dag var det 20 minusgrader på morgenen og ca 80 cm snø. Når i tillegg sola titter fram etterhvert og himmelen er knallblå- ja da er det rett og slett vakkert :-) Til og med jeg får lyst til å finne fram skia... Men her er dama som kan styre sine lyster. Må bare innrømme at jeg har ikke hatt ski på beina siden vi fikk Vina og de var ikke så ofte på før det heller. Men jeg husker jo det at når jeg først fikk dem på, så blei jeg like overraska hver gang ovar at dette var jo moro / deilig. Så hadde de begynt å kjøre opp løyper igjen ut på jordet her, ja da..... Gå på ski i egentråkka løyper er ikke så moro.

I tillegg til at været alltid kan være et samtaleemne så er dette med årstider er noe av det jeg setter størst pris på med å bo i Norge. Jeg greier aldri å bestemme meg for hvilken av årstidene jeg liker best. Vinteren med sin snø som kan brukes til så mye morsomt. Våren som er så rein og lovende. Sommeren med blomster og slutt på å pakke seg inn i klær. Eller høsten med sine vakre farger. Alle er flotte på sitt beste. Samtidig så begynner jeg alltid å lengte etter neste årstid etter en stund. tror det rettog slett er dette med variasjon og utsiktene til noe nytt som er så fint. For jammen har alle årstidene sine negative sider også.

Jaja mens dere planla og var på hundetreff så satt jeg her foran pc'n og pusla med medlemsbladet "mitt". Jeg må innrømme at jeg syns det er litt morsomt og spennende. Og jeg er veldig utålmodig etter å bli ferdig for å se hvordan det blir. Det var bare det at enklet av dem som skal lever stoff ikke er like utålmodige... Og så er det ikke sikkert det er så moro lenger når jeg finner ut at jeg ikke fikk det til? Men spennende er det nå uansett. Og så kan jeg jo bestemme ganske mye over hva som skal være med eller ikke ;-) Men når dette bladet er ferdig så har jeg prøvd og så er det værsågod neste. For da er det jo ikke spennende lenger.

Siden jeg har fri idag, så måtte vi jo ut å gå litt i det fine været, uten ski. Vina var selvfølgelig helt enig. Nå som det er så mye snø, må hun også holde seg til veien, trodde jeg...  Jeg pleier som jeg har skrevet før å holde henne i band til vi har passert området der rådyra holder til. men i dag slapp jeg henne visst litt for tidlig. hun føyk ut i snøen for å følge et spor. Jaja, hun går ikke langt tenkte jeg. Men tror du ikke hun fortsatte. jeg hørte på bjeffinga at hun beveget seg mot detr rådyra oppholder seg. Hjelp! heldigvis fant hun dem ikke, det hørte jeg på bjeffinga. Men jeg fant ut at jeg måtte prøve å finne henne, hun kom jo selvfølgelig ikke når jeg ropte. Etter en liten stund så jeg henne ikke så veldig langt fra veien. Det er hele tiden snakk om en skauvei. Og begynte å vasse mot henne. Da begynte hun å logre og satte seg ned. gjett om hun var glad for at jeg kom  og tråkka vei for henne. Tror hun rett og slett begynte å bli sliten.

Her kommer noen bilder fra i dag:

IMG_1966 

  IMG_1971

IMG_1973

IMG_1983

IMG_1962

13 kommentarer:

  1. Hei, hei Tove :-)

    Fine bilder av en hund som ser ut som den storkoste seg! 80 cm snø!!! Hellandussen! Her har vi ca. 30 cm. Synes det er akkurat passe. Iallfall når en skal måke (og traktorkjøreren er reist på jobb i en måned...)

    Fristelse med ski på beina? Jo takk, det har vi visst prøvd, hehehe

    Gleder meg til å se medlemsbladet. Kjente jeg fikk helt hetta jeg da jeg så malene. Ble så fremmed i den programvaren...

    Ønsker deg en knallfin uke!

    Hilsen og klem fra Irén :-)

    SvarSlett
  2. Hei Tove. Du skulle vært med til Tjøme. Vi hadde det knall. Men du hadde vist en jobb å gjøre.

    Snø, ja det har vi nok av. Alle har vel skjønt at jeg er litt oppgitt over den nå. Ca 1 meter er kommet her og når det var -17 grader når jeg dro på jobb, da lurte jeg.

    Ski har ikke jeg hatt på meg siden 6 klasse. Sliter nok ikke dem ut.

    Et nydelig bilde av en nydelig Vina nederst. Sjekk det uttrykket!

    SvarSlett
  3. Hvordan var julebordet Tove? Var det gøy? Håper du kosa deg!

    Dere har i hvertfall hatt en flott dag i dag. Nydelige bilder av nydelig Vina!! Det er ikke no' gøy når dem setter av gårde etter rådyra, uff jeg står med klump i magen til jeg hører dem komme tilbake. Herlige Vina, sitter og venter til du kommer og tråkker sti... DEN var bra!!

    Vi gleder oss til treff hos deg, og vær du trygg, vi klarer oss fint uten underholdning fra andre enn oss selv og våre firbente:o)DET vet jeg nå!

    SvarSlett
  4. Mye snø er ikke så farlig så lenge traktor og freser virker og PE sørger for å bruke dem :-) Han har til og med tatt dem i bruk helt opp til huset, der vi vanligvis måker for hand. Rådyra setter også pris på at han brøyter nedover i skauen ser jeg. Selv om de fleste spora går innover i snøen.

    Vi var nettopp ute på ny tur. Da så jeg et av dem på veien (bilveien) med stø kurs bort til en av naboene som fôrer dem. Vina så det ikke.

    Julebordet var som alltid morsomt. En artig gjeng, god mat og mye latter. kom ikke i seng før klokka 4 så jeg gjorde ikke så mye fornuftig i går.. griser, medlemsblad, sove og heia på Bøkko. Så det var fornuftig å ikke dra seg nedover til Tjøme, merka jeg.

    SvarSlett
  5. Herlige, Vina - jeg gleder meg såå til å treffe den dama!! Og gjett om jeg gleder meg til neste medlemsblad....det er nok litt av en jobb det der - men du får det til, du. :)

    Ski er morro, det - men enig med deg at det bør være oppkjørte løyper.

    Det er fint at Vina bruker stemmen sin - så når Snorre, Dimma og Vina treffes, kan dem danne sitt eget lille islender-kor!

    SvarSlett
  6. Smarte Vina, ho visste nok at du kom for å redde henne ;o) Det fester seg snøklumper under labbene hennes også,ja. Det er det eneste negative jeg har å si om snøen.

    Vinteren er flott! Nå har vi hatt snø siden oktober, det blir faktisk 4mnd det, og vi må regne med minst 1mnd til!!!

    SvarSlett
  7. 20 minus og 80 cm snø, det er skikkelig vinter det...mye bedre en 5 varme og 10 liter vann i døgnet iallefall....i dag har vi 1 minus og godt og vel halvmeteren med snø..helt perfekt for lange skiturer..

    Er spent på medlemsbladet og jeg. er det ferdig eller kan man sende inn mer stoff? Hadde vel vært kjekt å fortellt om mini islender treffet i lappland! Men det kan vi jo ta neste gang kanskje.

    SvarSlett
  8. Såå mye snø! :) Det så jammen kjekt ut! Her har vi faktisk også snø!!! (Noe som ikke er så veldig vanlig i Stavanger...)

    Vi har gått på ski med Dixie én gang, og det var på hytta vår på Hovden... Men mest går vi bare på beina, for Dixie går alltid rundt en del trær og lignende og da er det veldig vanskelige å få henne tilbake igjen med ski på beina... :)

    SvarSlett
  9. Tove, hvor er du blitt av? Skjer det noe hos deg? Du har vel ikke snødd ned, eller har du ferie?

    SvarSlett
  10. Ja, det lurer jeg på også. Hva skjer a' Tove????

    SvarSlett
  11. Tenk om de har snødd inne?!?!

    SvarSlett
  12. Detta går ikke Tove. Du får gi livstegn fra deg, evt. får vi sende inn Sivilforsvaret!!!! Se hvordan du skremmer oss alle:o)

    SvarSlett
  13. Ser dere ikke at jeg har skrevet et nytt innlegg med et langt svar???? ;-)

    SvarSlett