2. juli 2022

Jobben fortsetter

Det er i hvert fall noe som blomstrer

Det er ikke meningen at sykdommen skal ta over bloggen min, men her kommer det enda en oppdatering, før det forhåpentligvis blir mer av det vanlige stoffet igjen.

Du kan si jeg jobber med saken. Stapper inn mer enn nok av medisiner og så tusler dagene av sted uten at det gjøres noe spesielt. 

På dag 16 etter 1. dose med cellegift oppdaget jeg fullt av hår på håndkleet etter at jeg hadde tørket håret, men det satt nå fortsatt fast hvis jeg dro i det. 

Vel, om det satt fast så var det plutselig halvlange hår å finne både her og der og ikke minst fulgte det med mer enn nok om hånda var en tur oppom hodet. 

Så lørdag (dag 18) var det fram med div. utstyr og håret mitt var historie for en periode. Jeg har ikke anskaffet meg parykk, satser på å være en tøff og kul snauskalle framover. 

Ikke akkurat så vakkert, men ganske praktisk nå i sommervarmen. Ja, for hår er varmt og det er garantert parykken også. Problemet er bare ( i tillegg til utseendet) at sola får godt tak - og myggen, så det blir mye solkrem, skygge eller hodeplagg som må brukes framover. Jeg har fått beskjed om å holde meg unna sola, for solbrent skal man jo ikke bli. Ikke så lett det heller når sommeren glimter til med finvær. Jeg orker jo ikke å pakke meg inn i klær!

Tirsdag 28. juni var det klart for runde 2. Denne gangen var det i form av samlebånd-opplegg der 5-6 stykker satt i hver sin bås og fikk sine doser med saltvann/skylling og cellegift. Jeg fikk med meg enda mer medisin fra apoteket før jeg dro hjem igjen en time senere. Medisiner som skal redusere bivirkningene. Den mot halsbrann fungerer bra - så langt. Den mot stinn mage fungerer brukbart, ballongen under ribbeina er atskillig mindre, men den medisinen må drikkes 2-3 ganger om dagen og den smaker ikke godt! For øyeblikket er det stort sett ingenting som smaker godt. Men forhåpentligvis så normaliserer smaken seg etter 7-10 dager og hverdagene og formen generelt blir litt mer normal igjen fram til neste dose. I følge kreftlegen kan jeg forvente å bli enda mer trøtt og sliten etter dose 3 og 4. Så da gjelder det vel å utnytte den gode perioden som kommer nå ekstra godt.

Aktiviteten som fungerer best er turgåing. Da får jeg strukket litt på magen og jeg glemmer div. ubehag for en stund. Da er det mer normalen med at jeg kjenner jeg er i dårlig form som at det er slitsomt å gå oppover, varmt, svetter osv. akkurat som vanlig når jeg er på tur.

Så da satser jeg på at det heretter blir turrapporter som råder her på bloggen min igjen :)



God helg!

4 kommentarer: