2. november 2020

Tur over Bislingen i Nordmarka

Mylla
Jeg har lyst til å utforske litt av Nordmarka, men sliter litt med å finne ut hvordan jeg skal finne et godt utgangspunkt. Nå hadde jeg funnet fram til at jeg skulle prøve å gå fra utløpet av Mylla i Lunner.
Her var det fint :)

Men det var skrekkelig bratt å komme seg videre. Det hadde frysi på i løpet av natta nå i midten av oktober.

Endelig var den verste bakken unnagjort og i toppen av snauhogstfeltet var det god utsikt over Mylla.
Jeg hadde bestemt meg for å følge den blåmerka stien i retning Syljusæter og Gjerdingen

Her lurte jeg fælt på hva dette var til minne om? Det sto ingenting på steinen.

Jeg fant etter hvert ut at her har Bislingen fjellstue stått. Den ble revet tidligere i år.

Jeg er dårlig på å anslå lengde på turplanene mine, så jeg er takknemlig for alle skilt som både viser vei og sier noe om hvor langt det er.

Bislingenflaka. Her var åpent og brukbar utsikt mot Harestua.

Fortsatt på Bislingflaka. Det var vått / søle i stien.

Jeg hadde et håp om å få logget en del cacher på turen. Ikke alle lå inntil stien jeg gikk og jeg gikk ikke alltid korteste veien til disse cachene. Er jo så lett å gå et stykke forbi før jeg kommer på å sjekke cachekartet. Og bushingen min går veldig ofte i litt feil retning. Så det ble en lite runde før jeg kom fram til den cachen som lå her.

Slipplasser fra krigens dager fortjener en cache. Jeg begynner å ha logget ganske mange cacher med det som bakgrunns-historie

Her var det samlet en del container-rester.

Så var vi framme ved Syljusæter. Vi hadde gått i en bratt nedoverbakke for å komme hit så jeg tenkte med gru at de høydemetrene skulle vi gå opp igjen. Men nå var det på tide å ta en pause. Dagens første faktisk. Jeg hadde lyst til å fortsette til vi kom ned til Gjerdingen, men så på nedoverbakken og på klokka og fant ut at det var best å snu her.

Jeg var som nevnt på cachetur og måtte dermed forlate stien for å komme meg opp på  Syljusæterkollen. Og fra denne kanten viste det seg å være bratt! Ja for vi gikk jo selvfølgelig rett på. Etter at de to cachene var funnet og logget så fortjente vi en ny hvil. Det var Barfi helt enig i.

Det skulle liksom være god utsikt her oppe... Joda vi så både vann, Solobservatoriet og snødekte fjell på Norefjell (tror jeg) men det er en god del grantrær i veien da...

Dagene  er en del kortene nå så det var best å komme seg ned på stien og begynne på turen i riktig retning.

Ålsjøsætra og utsikt til et av hyttefeltene på den andre siden av Mylla.

Ålsjøen
Endelig kom vi fram til et vann :) Og her var det så fint så vi måtte ta en liten pause her og.

ca 3 km igjen til bilen.

Vi gikk i MYE søle og gjørme denne dagen. Jeg begynner å lure på om naturvernere er klar over hvor mye myr det er?

Som alltid var vi tilbake til bilen før det ble mørkt. Men det er litt uvant at det blir så tidlig mørkt nå.

Alt i alt gikk vi ca. 13 km og logget 9 cacher. Været var veldig fint denne dagen.
Da har jeg gått i en del av den nordligste delen av Nordmarka. Mylla var et greit utgangspunkt, det tok bare 40 min å kjøre dit. Men det er et godt stykke å gå før jeg kommer meg dit jeg vil. Mulig jeg må prøve å kjøre inn fra Olimb, Jevnaker-sida. Der tror jeg at det går an å kjøre ganske langt innover i marka.