1. september 2019

Godvasskjerka og Tjuvkjelleren. Fjellturer med nogot attåt.

Etter ei uke på jobb er det på tide å blogge om forrige helg. Heldigvis lovet Yr at været ikke skulle bli så dårlig likevel så da kunne vi holde på planen om en tur til Hallingdal. Ja, bortsett fra at jeg plutselig måtte på jobb, men sånn ca kl 12 var Barfi og jeg på plass på Bergheim :)
Nok en gang var vi så heldige å få være med Nøve på turer i hennes nærområde. Nøve har beskrevet denne helgen så fint med ord og bilder her. Anbefales :) 

Fredag satte vi kursen mot Høgdefjell. 

En snill tur uten bratte bakker. Passer meg perfekt.

På toppen blåste det litt så vi fant oss sted i le. Og lapphundene levde i håpet om å få en godsak eller to.

Like ved lå Godvasskjerka. Ei stor hule. Men hvem i all verden har malt det røde korset på den store hella inni der?


Utsikten til Strøen og deler av Vassfaret var god.

Men vi nøyde oss med å se ned dit denne gangen.

I steden dro vi til Orrebu. Bjørn fikser og ordner. Jammen har de fått det fint her og enda bedre kommer det til å bli tror jeg. Etter en god middag her så dro vi tilbake til Bergheim.

Lørdag begynte med nydelig vær. Nå satte vi kursen mot Haglebu og sleit oss opp alpinbakken. Den var bratt og lang!Vi tok en velfortjent hvil på toppen av bakken.

På den andre siden av dalen så toppene ut til å være av den litt mer slitsomme typen.

 Men her var terrenget lett å gå i (så fort alpinbakken var overvunnet). Denne dagen var det masse folk i fjellet, både med bærbøtter og våpen. Vi så en stor reinflokk i det fjerne som de med våpen var på jakt etter. 
Vi var på vei til Tjuvkjelleren. Også dette et sted jeg skulle likt å visst litt mer om.

Men se så fint formet denne hulen er formet. Lurer på om naturen har fått litt hjelp?

Her ble det selvfølgelig en matpause 

før vi fortsatte videre mot Tollefsrudfjellet

Endelig en skikkelig "hallingvarde"    Foto: Inger Synøve Natten

Stor og solid bygget.

Her var det utsikt til alle kanter. Så var det bare å gå tilbake nesten samme turen som vi kom.




Søndag var det også litt begrenset hvor lenge vi kunne være på tur. Vi dro nok en gang til Haglebu, men nå med et litt annet utgangspunkt enn lørdagen. 

Nå var det Skinnatten som var målet.

Fortsatt det fine og lette terrenget å gå i. 

Opp på toppen kom vi og cachen fant jeg. Denne dagen var det varmt, godt over 20 grader tror jeg.

Heldigvis var det litt vind som "kjølte" ned noen av de varme gradene. Matpausen tok vi på et lunt sted.

Vi tok en litt annen vei tilbake. 

Dette var en nydelig dag. Vi måtte bare ta en stopp til før vi gikk til bilen. Jeg måtte komme meg hjem ot tilbake til hverdagen med jobb igjen.

Dette var en helg der vi utnyttet tiden godt. I tillegg til tre fjellturer og 8 cachefunn så fikk jeg besøkt Orrebu for første gang. Jeg besøkte Kjerringtorget for første gang. Der var det mye fint håndverk å se / kjøpe. Lørdagskvelden var vi på Skrekk- og gru-kveld. Morsomt å gjøre litt annet og. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar