22. august 2019

Høgevard 1460 m.o.h.

Jeg er så glad for at jeg får være med disse to på tur :)

I følge yr skulle det være fint vær onsdag 21.aug ( i motsetning til resten av uka) Så da måtte det bli årets første skikkelige fjelltur. Vi parkerte ved Gulsviksetrene og satte kursen mot Høgevard.
Stien opp var godt merket. Og den var bratt! Merket godt at turene i sommer har vært på flatlandet.

Det flatet seg litt ut nærmere toppen. Og DNT-hyttene dukket opp.

Vi kom oss opp og skrev oss inn i turboka. En stusselig varde til å være i Hallingdal.
Foto: Inger Synøve Natten
For en gangs skyld hadde jeg husket å ta med kikkerten. Og det var nok å se på. Fjell på fjell og enda mer fjell. Her kunne man se mye og langt.

Jeg ble så imponert over fjellet / steinen i området her. Masse fine hvite steiner, kvarts?
Men det som var så spesielt var at det besto av slike steiner som "smuldret" opp sånn at stien nesten så ut som noen hadde gått foran og strødd ut fin grus sånn som du kan finne i hager og parker.

Cahen ble signert.

Nå fortjente vi en god pause. Været var fint og det kom nesten ikke et vindpust enda vi var på toppen og 1 460 m.o.h.

Vi fortsatt videre.

Fangstgrav.
Vi måtte jo se litt på DNT-hytta.

Gammel og ny.

Vi fortsatte å gå.

Nå i retning Raudmyra og Gråfjell.

Og jammen fikk jeg se villrein.

En liten flokk på 7 dyr passerte oss, ganske nærme. Jegerne vi prata med litt tidligere hadde forsvunnet i en annen retning.

Ranten

Vi innså at det lei for langt på dag til at vi kunne gå på Gråfjell. Og bestemte oss for å være fornuftige og endre retning og så heller gå til Fagerlinatten. Der skulle det være en cache.

Utsikten var god her og. Hyttene og ikke minst veiene ligger tett i tett på andre siden av Fyrisjøen. Og på andre siden av dalen ser man topper og områder vi har gått på tidligere.

Vi bommet litt på hvor cachen og Piggen var plassert og tok helt klart ikke det beste veivalget.

Ja den (den store steinen) ligger på toppen der og dit er det bratt ( i hvert fall korteste veien)
Barfi begynte å skjønne tegninga og hadde ingen planer om å bli med.

Men etter en ganske tvilsom tur kom vi opp og regn og hagl som vi fikk med på turen forsvant. Mens vi nå fikk tilbake finværet så det ut som at andre hadde det mer vått.
Vi tok oss en god pause.

Cachen måtte vi gi opp. Vi fant den ikke og er ganske sikker på at den var forsvunnet. 3 år siden noen har logget den. Det var slitsomt å komme oss hit og det ble slitsomt å komme seg vekk herfra. Men etter en stund var vi heldigvis inne på stien igjen.
Mer enn 15 km var tilbakelagt, 1 cache logget og en kjedelig DNF. Ganske nøyaktig kl 21. var vi nede ved bilen og innen vi var nede på riksveien var det mørkt. Vi greide å beregne tiden perfekt denne gangen og ;)

Foto: Inger Synøve Natten
Takk for turen. Om ikke lenge er det ny tur til Hallingdal med Kjerringtorg og spøkelseskveld. Og så blir det vel en tur eller to. Det blir garantert en fin helg :) Så får vi bare krysse fingrene for at været spiller på lag også.