23. desember 2011

Team-building-tur for GAM

GAM-tur 052
Som nevnt tidligere så fikk vi jo oppsigelse fra 1. jan. -12 alle vi som jobber på GAM. To av dem har jeg jobbet sammen med i over 11 år og på GAM har jeg verdens beste kolleger. Så vi fant ut at da skulle vi i hvert fall finne på noe fint sammen før vi sluttet! Jakten på å finne noen som kunne ”passe butikken” mens vi var borte begynte. Takket være supre jenter som har jobbet/jobber hos oss hadde vi mulighet til å ta oss fri 3 dager like før jul. Hva skulle vi finne på? Ja for det skulle være noe skikkelig! En storby-tur? Eller hva med en tur til en by med julemarked? Hva med en tur til en idyllisk by med et julemarked? Både Lise og jeg har vært i Rüdesheim i Rhindalen og visste at dette var en koselig by. Lise hadde også hørt at det er et fint julemarkedet der. Ja da måtte det bli det en tur dit Smilefjes Og siden den eneste tiden det var mulig å få avløsere var rett før jul så måtte alle juleforberedelsene være ferdig en del tidligere enn normalt. Det fikser vi selvfølgelig Smilefjes  I hvert fall nesten…
Tirsdagsmorgen var det å stå opp kl 4 for å komme seg til Gardermoen i tide. Vi damene kom med hver vår lille trillekoffert og så litt storøyd på ungjentene som hadde funnet fram hver sin stooooore koffert. Eeeeeh vi skal bare være borte 2 netter? Etter litt forsinkelser så kom vi oss av gårde med fly til Frankfurt. Litt betenkte var vi da vi ikke fant drosja vi hadde bestilt, men det ordnet seg. Vi fikk til og med kjøre Jaguar fra Frankfurt til Rüdesheim. Det kaller jeg å kjøre standsmessig. Hotellet vårt Grünen Kranz var et koselig gammelt hotell som lå i gamlebyen. Vi ble ønsket velkommen med Glühwein og med tilbud om gratis vinsmaking. Det var en lovende start på oppholdet Smilefjes
GAM-tur 032
Så måtte vi ut og se på julemarkedet. De første bodene var rett utenfor hotellet, sammen med en del butikker med masse fint. Ååååh den vil jeg, og den og den og den! Hjelp hva skal jeg velge??? Spesielt i butikken som solgte spilledåser av alle slag falt vi helt i staver alle sammen.
GAM-tur 013
GAM-tur 014
Og med 124 boder med masse julepynt, glühwein, brente mandler, mat, votter og skjerf og masse annet rart + butikker med mye fint så led vi stadig valgets kval – skal / skal ikke, den eller den?? På tirsdag så kjøpte vi ikke så mye, mest sonderte utvalget. Vi skulle jo være der hele onsdagen.
GAM-tur 053
Innimellom måtte det selvfølgelig spises. Ikke vet jeg hvordan tyskere er laget, men vi fant i hvert fall fort ut at de må ha mye større mager enn oss! Det er jo noen gigantporsjoner de serverer. Vi greide stort sett aldri å spise opp hele porsjonen vi fikk. “Spis-opp-maten-din” var det bare å glemme.
Glühwein luktet det over hele gamlebyen i Rüdesheim. Den serveres i kopp som du kan ta med deg og bruke neste gang du vil ha en tår i hvilken som helst av mange bodene som solgte glühwein. Eller levere inn og få tilbake panten på koppen på 2 € Jeg hadde fått beskjed av Lise at jeg som ikke liker kaffe SKULLE smake på Rüdesheimer-kaffe. Jeg var meget skeptisk, for jeg regnet med at det var noe tvilsomt noe siden hun var så ivrig på akkurat dette. Og det var tydelig at dette var noe spesielt. ALLE restaurantene hadde skilt om denne kaffen på bordene. Butikkene solgte gavepakker med det du behøver for å lage kaffen og de solgte deler av det. Du så det kort sagt over alt. Og det var noe helt spesielt. Kaffen ble tilberedt ved bordet slik at vi kunne følge med på det. En bestemt type kopper ble brukt. Først tømte de oppi ei miniflaske Asbach (konjakk), og 3 sukkerbiter. Så tente de på og rørte til sukkeret var oppløst. Så helte de på kaffen før de la en diger kremdott på toppen med revet sjokolade på. Du kan trygt si at det ikke smakte kaffi ;-)
GAM-tur 024
GAM-tur 026
Her er det 2 sider med litt mer info, på engelsk:
Med oppskrift
Turist-info

Det ble etter hvert mange handleposer på romma våre. Vi ble skeptiske, hvordan i all verden skal vi få med oss alt vi har kjøpt hjem?!?! Den litt (mye) yngre garden med store kofferter hadde lovet oss andre plass i koffertene deres. Det var bare det at det er jo vektgrense også. Her måtte det rett og slett kjøpes en ny stor handbagasje for å få med alt. Det var det flere som oppdaget og lettere panisk sprang nedover gaten for å finne en bod/butikk som ikke hadde stengt enda. Du kan trygt si at lattermusklene våre fikk god trening pga kjøpelysten vår.
GAM-tur 060
Vi hadde en alle tiders flott og morsom tur. Nå har vi som kjent fått trukket oppsigelsen vår tilbake og alle skal fortsatt jobbe sammen Smilefjes Smilefjes Smilefjes Så det som ble planlagt som en ”gravøl-tur” ble isteden en ”hurra-vi-har-fått-beholde-jobben-tur”. Og det er jeg glad for, det hadde vært utrolig trist om dette skulle vært en avskjeds-tur. Verdens beste kolleger har vi, vi som jobber på GAM. Nå har vi veldig lyst til å prøve å få til at dette kan bli en tradisjon. Det hadde vært topp det! TUSEN TAKK for turen Ann-Charlotte, Ann-Iren, Heidi, Lise og Randi!
Så var det å få tatt den siste innspurten til jul da. Noen påstår det er lillejulaften i morgen!!
GAM-tur 011
GAM-tur 021
GAM-tur 044
GAM-tur 047
GAM-tur 049
Drosselgasse er ei veldig trang gate.

8 kommentarer:

  1. Det både høres og ser ut som en virkelig koselig tur, masse fine boder, herlige bindingsverkshus og gode venner. Må være deilig sånn like før jul :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for en utrolig herlig tur. Så fine bilder du tok.

    SvarSlett
  3. Ja det var en flott tur! Nå sitter jeg bare å angrer på alt jeg ikke kjøpte. Det var nemlig plass til myyyye mer i trillebag'n jeg kjøpte!Skulle ha kjøpt den fine snømannen, noen nisser, hus til byen min osv osv.

    Og bildet av alle posene er ikke tatt på det rommet som Randi og jeg delte, bare så det er sagt;-)

    Og så savnet vi selvfølgelig Kari, den eneste som ikke ville være med så nærme jul.

    SvarSlett
  4. Takk Lise. Kameraet mitt (Irenes) er ikke så godt så de blei både blasse og uskarpe. Syns dine var mye bedre, Håper vi får se de andres bilder også.

    SvarSlett
  5. --og alle grisene jeg skulle kjøpt.

    SvarSlett
  6. Hei på deg! Synn at du ikke skal fortsette i den jobben da.

    Men for en tur "gravøl" dere tok.
    For et julemarked! Da er julemarkedet i køben ikke så mye! Dit tror jeg at jeg skal prøve å få meg gemalen neste år!!

    God jul til dere !!

    Flotte bilder synes jeg da! Spesielt det i butikken med alle glass kulene! falt helt i staver jeg!

    SvarSlett
  7. Ja der hadde du likt deg Gry Viola, garantert!

    Joda, oppsigelsene er trukket tilbake så vi har alle fått beholde jobbene våre. Tro vi er sikre i 5 år framover nå :-) Ikke så rart vi er så blide :-)

    SvarSlett
  8. Bare en ting og si :
    Gratulerer og GOD JUL, for det må det da bli nå :-D

    SvarSlett