4. januar 2011

Nytt år - 2011

Da er det på høy tid å ønske alle et

GODT NYTT ÅR!

Og så var det å bli vandt til å skrive 2011 og ikke 2010 da.... Sliter veldig med det for øyeblikket på jobben :-(

 

Barfi er knapt nok inne nå for tiden. Hun kommer kun inn for å sjekke om det skjer noe spennende inne, matservering f.eks. før hun vil ut igjen. Men er det vind eller snøvær, nei da går det ikke lang tid før hun vil inn igjen. Nå har jeg funnet ut at det kanskje er en grunn til denne iveren etter å være ut, Barfi har løpetid! Så her ligger hun nok og speider etter aktuelle kandidater ;-) Denne løpetida satte en stopper for planen om å begynne med agilitrening igjen. Det er stadig noen små treningsøkter på låven, men nå er det på tide med trening på andre hindre og variasjon i banen. Det er meget begrenset plass på låven. Nå i januar og februar skal vi trene i kjelleren på Letohallen. Innendørs og med teppe på gulvet, det kaller jeg luksus! :-))

Nyttårsforsetter pleier jeg ikke å ha. Jada jeg tror jeg nevnte noe om mindre tid foran pc'n i fjor. Det forsettet gikk det selvfølgelig veldig dårlig med. Så selv om jeg burde gjenta det i år, så gjør jeg ikke det ;-) Ikke har jeg så mange planer heller. For Barfi har jeg to: Hun skal snart HD-røntges og den andre planen er at hun skal gå en MH-test. Og så har jeg et mål, nemlig at Barfi skal gå et brukbart agilityløp i et offisielt stevne i løpet av året. Om jeg satse noe mer på Vina og agility finner jeg ut om en 3-ukers tid.

Vina sitter å speider etter noe hun tror befinner seg inni skauen her.

Når vi går tur så hender det rett som det er at Barfi hopper opp i været og stuper ned i snøen med snuta først. Jeg har aldri vært helt sikker på om hun vet at det er mus der, tror det er mus der, er helt på "bærtur" eller om hun bare leker. Forrige dagen fikk jeg svaret. Det hjelper å gå tur i dagslys da ser jeg jo litt også ;-) Etter et sånt lite "stup" hørte jeg nemlig noe som peip og litt etter så jeg ei lita mus i kjeften på Barfi. Men Barfi er som katten, hun bare MÅ leke. Og musa var smart, den gjemte seg under Barfi. Det var ikke så lett for Barfi å få tak i den der, mellom all pels og snø. Og dermed var musa vekk. Barfi begynte å leite der hun fant den først. Men da kom Vina, stakk nesa si ned i snøen og så var musa død. Som jeg har sagt før, Barfi er den raske, mens Vina er den effektive musejegeren :-)


Vi har mye mindre snø enn mange andre deler av landet. Og ikke minst, det skjedde noe utrolig rart på nyttårsaftenen. Det var en +grad! Hva er det? Kun noen timer, men likevel. Jammen begynner det å bli lenge siden sist vi hadde +grader. Heldigvis er vi tilbake med -grader. Jeg vil ikke ha varmegrader på minst 2 mnd enda.


Det mest gledelige som har skjedd i det siste i forhold til bikkjer er at det ser ut til at Barfi har vokst av seg bilsjuken. Jippiiiiii!!!!!! Etter en kjøretur som jeg skreiv litt om her i oktober da hun kastet opp masse både fram- og tilbake, så har hun ikke kastet opp en enste gang, verken på korte eller lange turer med eller uten mat innabords. Hurra!!

Jeg var litt spent på hvordan det kom til å gå med Barfi og nyttårsraketter. Vina sliter med disse. Så hvis det "smeller" når vi er ute å går tur, det er jo alltid noen som bare MÅ prøve dem før nyttårsaftenen, ja da skvetter Vina til og vil hjem - fort. På Barfi ser jeg ingen reaksjon :-) Men det er litt forskjell på en og annen rakett og det som skjer på nyttårsaftenen da. Så jeg var spent. Jeg kan vel ikke si at Barfi jublet, men så ut til å takle det svært så bra. Hun var nok litt mindre ivrig på å være ute, men tok det ellers med ro. Vina er tydelig utilpass. Hun ligger med spisse ører og peser. Småbjeffer litt hvis det blir altfor ille. En 1/2-time før midnatt tok jeg med meg bikkjene ned i den ene delen av grisehuset. Der hører vi nesten ikke noe til rakettene og når jeg i tillegg dreiv og kasta ball så glemte Vina rakettene, i hvert fall nesten. Etter 1 time der nede kunne vi gå inn igjen. Det har blitt lite tur på Vina nå noen dager, folk greide jo ikke skyte opp alle rakettene på nyttårsaftenen heller. Men nå er de heldigvis ferdige :-)

På vei hjem må selvfølgelig Vina ha med seg et bytte ;-)


11 kommentarer:

  1. Godt nytt år!!

    Sånn musejakt driver Bienna også med. Spretter plutselig ut til siden og stuper ned i snøen med nesa først. Jeg var også usikker på hva dette var i starten, inntil jeg ifjor vinter fikk se at hun virkelig fanget en mus. I sommer på vei til Preikestolen var det masse mus i krattet langs stien og Bienna var i sitt ess. Rare hunder!

    Bienna er enig med Vina; godt at rakettene er overstått for denne gang.

    SvarSlett
  2. Så lurt av deg å ikke gjenta det forsettet med mindre tid på pc'n. Vi kan jo se av all den tiden du bruker der, kommer det mange gode resultater. Gled deg til innetrening, det er så deilig å kunne boltre seg inne :-)
    Lykke til med Vina, håper for dere begge at hun kommer ordentelig ut av pensjonisttilværelsen.....
    Heldigvis er det et år til neste runde med raketter :D

    SvarSlett
  3. Når en liten mus skal ut å gå, må hun seg seg for å passe på - for Barfi og Vina! Flinke musejegere! Mine holder også på sånn, men jeg har til gode å se noe bytte! vel overstått nyttårsaften - godt nytt år!

    SvarSlett
  4. Flinke musejegere,ja. Vet om flere som driver på sånn, bla katten til SL'n Wilma, han fanger mus og gir dem til henne. Ho spiser dem pliktskyldig opp...
    Nalle gidder ikke fange noe som helst til meg ;)

    Heldige dere som har innendørshall i nærheten! Vi skal få leie en ridehall og trene der en gang i uka, ikke agility, men vi finner sikkert på noe moro :o)
    Lykke til.

    SvarSlett
  5. Mine er også gode musefangere, men de får ikke lov!!! Med to store barn i huset, så ser jeg risikoen for å få sånne små kryp i huset en gang som kjæledyr! Og da er det best om de ikke blir spist! hehe!

    Kos dere med innetreningen! Jeg skal trene ute i år også jeg!

    SvarSlett
  6. Så vakre Barfi ligger på tunet og venter på friere?! Pass godt på nå Tove, det kan hende de kommer;o) Vi fikk besøk av en dachs når Bella hadde vært hos oss med løpetid.... (Ludo likte ham ikke, og gjorde kort prosess;o). Lurt triks å gå i låven og leke med Vina og Barfi synes jeg!

    Milli fanger også mus (tror jeg), har aldri sett noen vinterstid, men om sommeren ser jeg dem når hun tar "stupetrikset" ned i lyngen. Lure musa som gjemte seg under Barfi.

    Gratulerer med superflott resultat på utstillingen forresten:o))

    SvarSlett
  7. Jeg har heldigvis Vina som garantert gir beskjed om det dukker opp noen friere i nærheten.

    SvarSlett
  8. Godt nyttår, Tove!

    Charlie er nok ingen musfanger, har aldri sett han hoppe sånn på snøen. Kanskje vi ikke har mus her????

    Høres ut som det gikk "greit" hos deg nyttårsaften. Vina trives nok i grisehuset når det verste holder på.

    Skal nok lure deg på noen utstillinger i sommer. Du må jo komme til Sandefjord.

    SvarSlett
  9. hehe, joda jeg kommer nok til Sandefjord - tror jeg, men da er det agility som gjelder :-)Håper utstilling og ag er på samme område og dag, så treffes vi :-))))

    Ja, det gikk ganske bra på nyttårsaftenen, bedre enn før. Tror det hjalp at hun er enda 1 år eldre og at vi hadde gjester sånn at vi ikke hadde fokus på å følge med på hvordan Vina hadde det. Hun lå under bordet der vi var.

    SvarSlett
  10. Godt nytt år til dere!!
    Flinke muse jegere du har!
    Så kjekt at du har vienna som sier i fra hvis det kommer noen friere til Barfi!!
    Så lurt å leke i grise huse når det står på som værst med raketter!
    Kanskje vi ses på Biri i år da!!

    SvarSlett
  11. Godt nyttår !

    Både Maila og Leia spretter rundt og stuper ned i snøen på musejakt men de har aldri fått fatt i noen :o)

    Leia stresser seg veldig opp på nyttår for hun vil helst ut og fange raketter :o( Maila er rolig men hun liker det ikke. Heldigvis så stressser hun ikke men ligger og kikker på meg og lurer nok på hva jeg vil foreta meg.


    Så greit å ha Vina som gir beskjed dersom det skulle komme noen friere på tunet, vi har også en slik varsler i Leia. Ingen hadde kommet uhørt inn i vår hage :o)

    Ha en fin uke og lykke til med AG-trening.

    SvarSlett