14. oktober 2010

Trening – uke 41 med film

Eeeeeh, filmene kommer i  det neste innlegget. :-/ Du verden så flink jeg har vært denne uka. TRE dager som vi har nærmet oss ag-hindre!! To av dem har bare vært noen få minutter, men likevel.. Ikke mye spennende å lese denne gangen heller, men jeg anbefaler å se på filmene av Vina.

På tirsdag så tenkte jeg at jeg skulle prøve å trene litt framsending med Barfi. Satte opp to skohyller i gangen og la en godbit “der framme”. Dette gikk ikke særlig bra. Barfi så stort sett bare dumt på meg når jeg sa ”fram hopp” . Så å prøve begge hyllene /hindrene ble aldri aktuelt. Ja ikke før jeg hentet inn Vina, hun har gjort det før og sier ikke neitakk til en godbit. Så gikk vi ut og prøvde oss på slalom’n. Belønningen var mine fineste boller. Nå var målet å få opp litt fart på Barfi. Første runde gikk sånn passelig. Vina sto i band og var veldig klar for å vise hvordan dette skulle gjøres. Og det skal jeg jammen si hun gjorde også. Hun formelig sprang gjennom slalom’n! Og det hadde visst Barfi fått med seg. For nå kom hun også, hun gikk løs, og var svært så ivrig på å gå slalom’n en gang til. Så tenkte jeg at Barfi skulle ta lengde hinderet og pølsa. Mens vi knotet litt der, Barfi tok ikke svingen inn i pølsa, så hører jeg Vina hopper gjennom hjulet, på stor høyde! Og så videre over lendge og pølse. Vina VIL ha mere fine boller!! Det er det jeg sier, disse bollene gjør noe med spesielt Vina. I hvert fall nå som det er lenge siden hun fikk smake den sorten.

På onsdag dro vi avgårde til Klaseie på litt mer seriøs trening. Målet var å få opp farta til Barfi på bom, møne og vippe. Jeg har jo disse hindrene hjemme også, men tror det at de er såpass glatte at det gjør mer skade enn godt er. Tror det er derfor Barfi er så forsiktig på disse hindrene, hun er rett og slett skeptisk til nedfarten på dem. Så derfor skal jeg ikke trene mer på dem før jeg får lagt riktig teppe på hele hinderet og ikke bare oppfarten. Jeg prøvde meg med å dra ei leke foran Barfi på bom’n. Det fungerte svært dårlig. Vi trente en del på hopp-bom-hopp og hopp-møne-hopp. Ikke noe toppfart, men ikke så gæli heller. Brukte også bare kommando og ikke armer/hender. Vel – det fungerer greit så lenge det er rett fram og ikke noe form for valg av hindre. Det fungerte ikke like bra når det var andre hindre som fristet like mye... Egentlig en helt grei gjennomføring bortsett fra to hindre. Vippe: det er sååå skummelt når den begynner å vippe. Så det er best å lirke seg framover når vippepunktet nærmer seg og nedover derfra. Mengdetrening? Og så den gule tunellen som lå i sving og med mye vann inni. To ganger hørte jeg Barfi stoppet inni der og drakk vann! Vina er og blir flink og gjør som jeg sier, eller ikke helt, hun er så ivrig på å vise seg fram at hun tar de hindrene som er nærmest. Og hun blir fort sliten...

I dag så skulle vi prøve litt slalom igjen, mest for at jeg skulle få filmet Vina. Jeg prøvde både med og uten godbit foran Barfi. Har mye igjen før den sitter som den skal. Men Vina.. Det er sååååå moro å se på henne. Hun springer gjennom slalom’n . Noe hun aldri har gjort tidligere. Hun er bare så ivrig på å gjøre meg til lags for å få belønning. Mine fineste boller er et vidundermiddel :-) Ja hun sprang til og med ganske fort over bommen også. Det er sikkert ikke så mange andre som vil påstå at det går fort, men for meg som har sett henne før så er dette fort! Det er nesten så jeg har lyst til å prøve henne i på et stevne igjen. I hvert fall et hoppløp, der er det jo ikke felthindre som hun kan tusle over.  Men så var det det med og uten godbit da... Det er som natt og dag med Vina. Uansett så må jeg gjøre et nytt forsøk på slanke- og kondistrening med dronninga mi. Kanskje det er håp da ;-)

Her skulle det vært filmer, men det fikk jeg ikke til :-( tror det kommer linker til dem i et annet innlegg.

2 kommentarer:

  1. Så flinke dere er! Gode godbiter er alfeomega, tror jeg kan lære Frost å skrive løkkeskrift om belønningen er kald lammestek:)

    Jeg syns det er så moro å lese din trening ift ag, jeg har så lyst til å prøve det neste år! Og da er det så gøy å lese om treningene dine:)

    Ha en strålende helg!

    SvarSlett
  2. Lurer på hva det er med de bollene dine.... Tydelig at de har en god effekt på hundene. Og denne "dagboka" di er det bare gøy å lese.

    (Nå begynner jeg også med hund nr 2, blir antagelig kurs i november) :-))

    SvarSlett