17. november 2009

Pingle eller tøffing?

Jeg er neimen ikke sikker jeg på om Barfi er ei pingle eller tøffing? I noen tilfeller er hun jo tøff som bare det og andre ganger skal det ingen ting til før hun klynker så en skulle tro hun hadde veldig vondt. Som jeg har skrevet før så sliter vi med agility-trening. Neida, vi trener ikke ordentlig, men leker oss og gjør oss kjent med noen av hindrene. Vi har en del hinder stående framme på låven og Barfi springer i gjennom røret, pølsa over bom og møne og storkoser seg med det. I hvert fall når PE er der og ikke jeg. Problemet er at så fort jeg tenker trening eller i hvert fall at Barfi gjør det, så går hun og gjemmer seg. Jeg aner ikke hvorfor, men mulig det har en sammenheng med at jeg tråkket på labben hennes i nærheten av et hinder for lenge siden. Men du verden hva ei pannekake kan gjøre ;-) Jeg tok med meg ei pannekake da vi skulle gå i fjøset i går og tenkte at da finner jeg fram slalomen. Jeg gadd nemlig ikke å gå opp på låven, 1/3 av slalomen står nede. Og Barfi gikk selvfølgelig og gjemte seg. Mens Vina springer, ja ganske fort til å være henne, fram og tilbake i slalomen. Gjett om hun vil ha pannekake?? Jeg setter på Barfi band og hun må prøve seg hun også. Vi har ikke prøvd slalom tidligere. Hun får selvfølgelig mye ros og pannekake. Og jammen tror jeg hun nesten forstår hva det går ut på innen vi gir oss. Best å slutte mens leken er god. Men hun har egentlig lyst på mer pannekake. Yndlingsleka til Barfi er en rev. Det er en lang plysjpølse uten fyll inni, men med pipe. Den slenger jeg rundt og Barfi springer etter eller drar i den. Jeg kombinerer dette med at jeg kaster tennisball til Vina. Så mens Vina henter ballen, leker jeg med Barfi. Jeg har prøvd å filme det, men er ikke fornøyd med resultatet, så jeg venter med å legge ut det. Vi holdt på med dette før jeg dro på jobb i dag. Og et par ganger kom jeg til å ”slå” Barfi med leka. Og Barfi klynket og syns nok dette var grusomt og hun mistet lysten på å leke. Halloooo - ei stoffremse med pipe inni, skjønner du hvorfor jeg begynner å tenke pingle?? Når så lite skal til så forstår jeg bedre våre problemer i agilityen. Jeg lot Vina leke litt med reven og avslutta med å leke litt forsiktig med Barfi. Barfi greide ikke å motstå dette, så jeg håper at reven fortsatt er ei yndlingsleke, men jeg er neimen ikke sikker. Det var snakk om nærhet til kjøkkenet i en annen blogg. I går var vi ute, jeg drev på litt i hagen. Døra til låven sto oppe. Barfi var i hagen, men hvor var Vina? Da jeg ropte på henne så kom hun ut fra låven. Jeg vet ikke, men jeg er ganske sikker på at hun nettopp hadde stått med hodet oppi kraftforet ;-) Jeg tror jegmå gjøre alvor av å sette opp inngang forbudt for Vina når det gjelder låve/grisehus og sende PE på 3 mnd ferie. DET er det eneste som kommer til å hjelpe når det gjelder vekta for Vina.

Vi har litt å jobbe med både med den ene og den andre...

Setter inn en liten film. Jeg var altfor treig, så de er lang unna og nesten borte før jeg begynte å filme, men de er der i hvert fall, alle 4.

16 kommentarer:

  1. Stiligt med alle rådyrene midt mellom husene!...

    Pingle eler tøffing!...Det er rart det der med Barfi. Men jeg ser av og til dette med Mira også, men jeg føler ikke hun er pinglete, kanskje mer fornærmet..Alt skal liksom være så perfekt med henne.Trør jeg på labben eller dulter borti henne, så blir hun fornærmet, og gidder aldeles ikke gjøre som jeg sier..Men det er jo glemt dagen etter.... Sånn som med bilen feks. Mira hopper fint inn i bilen, ingen problem, og hun hopper på høye fjell og er en tøffing..MEN, visst hun plutselig ikke klarer å hoppe inn i bilen,og feks ramler ned igjen, så blir hun "sur", og nekter å prøve en gang til! Kanskje slik Barfi også tenker?..

    Kjempe morsomt å lese om den tøffe pingla de!

    SvarSlett
  2. Moro å lese om Barfi. Tror nok ikke hun er pingle. Har alltid oppfattet den frøkna der som tøff. Mer ser jo at de kan fort få rare ting for seg. Kanskje litt av denne spøkelsesperioden kommer og går.

    Synes du skal la Vina være som hun er, jeg. Hun har en personlighet som er såååå sjarmerende. Og da må jo litt på sidebeina være med. Hvis ikke er det lissom ikke Vina.

    Moro med de rådyra som springer. Skjønner det er vanskelig å få på film, den farta de holder.

    SvarSlett
  3. Måtte sjekke ut Barfi og reven, den var like populær igjen i kveld :-)

    SvarSlett
  4. Fin film Tove!! Jeg så dem alle sammen tror jeg:o)

    Så Vina har vært i kraftfòret?? Sånn var Kaisa også, men hun prompa så fælt av det, at huff og huff!!!!

    Jeg ser det på Milli også, det du beskriver hos Barfi. Jeg oppfatter Barfi som tøffere enn Milli, men tror kanskje det ligger til rasen at noe er litt skummelt, mens andre ting er "lett som en plett". Hvis det er noe i gata vår som ikke har vært der før, ja da må det bjeffes og sjekkes og hoppes fram og tilbake noen ganger, nå driver de å lager ny vei her og gravemaskiner og dumpere med lysende oransje lamper - nei se det bryr hun seg ikke om. Den rosa plastlekebilen til nabojenta på 2 år derimot.....

    Det er vel litt alderen også Tove. Den spøkelsesalderen kan visst komme tilbake med (u)jevne mellomrom...

    SvarSlett
  5. Joda Nina, det er bare det at det begynner å bli litt vel mye på de sidebeina ;-) Men på den annen side så vet både Vina og jeg å innrette oss etter forholdene. Vi tar bare livet litt mer med ro og nyter livet så lenge vi har det. Vet om flere jeg som har levd et sundt og sprekt liv, men som har fått et kort liv likevel.

    SvarSlett
  6. For noen artige bikkjer du har :o)
    Skal bli moro å se den leike-video'n.
    Selvfølgelig kan du slå Barfi alt du vil med leikene hennes, lappiser tåler da smerte, men straffen blir at du må smiske deg innpå igjen og gjøre bare godt i lang lang tid - det sier Nalle om den saken ;o)

    Koselig å se rådyr! Her har gaupa utrydda hele flokken. Vi kunne se flokker på 10-12 dyr for 8 år siden, nå er de borte :o(

    SvarSlett
  7. Da jeg leste om Barfi slo det meg med en gang at ho kanskje er forsiktig av seg? Og at ho blir litt sår hvis ho føler at ting ikke går sånn som forventet? Tankte litt på Dimma i agility'n...Ho fikk ikke til et hopp..eller skjønte ikke helt hva jeg mente...ho blei liksom litt lei seg og reagerte med å ikke ville mer...Ellers så bjeffer jo Dimma mye på ukjente ting og det er nok litt usikker- og utrygghet med i bildet der...(min jobb..)

    Så fin film...det er jo et drømme-øyeblikk!! Og så herlig med den bjeffinga i bakgrunn...hehe

    Slanking, ja...Snorre sender Vina en tanke der...han sliter nemlig noe veldig der...;o)

    SvarSlett
  8. Ja du ser jo at det hjelper, det med bjeffinga mener jeg ;-)

    SvarSlett
  9. Fantasien er satt igang. P E og jeg gikk nettopp tur med bikkjene. Vi gikk bl.a gjennom skogholtet "bak" oss der det går en slags vei mellom industrifeltet og nabogården og "alle" bruker å gå tur. På den første biten av veien så begynner bikkjene å dra noe voldsomt og Barfi blir helt "vill" når hun ikke får følge sporet. Jeg regnet med at her har det sikkert nettopp gått et rådyr eller bikkje. Det roer seg når vi tar av og går en annen vei i steden. Der møter vi en litt stresset politibil som visstnok er på jakt etter noen. Vi snakket ikke med den, for den snudde like før den kom til oss. Men da begynner jo selvfølgelig vi å tenke at kanskje denne noen var der vi nettopp hadde vært? Og vi tenkte at det kanskje var litt dumt å ha gått i fra huset tomt og ulåst.. turen ble litt kortere enn det som var planen.
    Det blir spennende å lese avisa i morgen, regner med det står der hva de lette etter

    SvarSlett
  10. Nå er jeg spent, var det noe den politibilen lette etter??? Skal se Barfi egner seg som politihund.

    SvarSlett
  11. Ja politiet lette etter noen, men vet fortsatt ikke hva. Det sto ikke noe i avisa i dag, sikkert fordi dette var ganske seint i går. Har nemlig inntrykk at lokalavisene skriver om hver eneste utrykning politiet er på. Enten det er fyllebråk på Jessheim eller, bil i grøfta!

    Ellers så er pannekaker fortsatt den store lykken :-) Har blitt litt slalom på både Barfi og Vina de siste dagene. Men nå er det tomt :-(

    SvarSlett
  12. Så du prøvde å få kontakt med meg på FB nå. Jeg var opptatt på kjøkkenet litt.

    Ja, jeg tar på glasuren på varm kake. Mens den er i langpanna. Da renner det ikke noen sted.

    Lag noen vafler til teen i ettermiddag så har du godbiter. Like populært her som pannekaker.

    SvarSlett
  13. Vafler er også populært, men pannekaker og bollene mine er enda bedre :-)))) sikkert fordi det der er mere fett. Slanking, hva er det.....

    SvarSlett
  14. Barfi er som sin mor: Når Asca ikke forstår hva jeg mener,blir hun usikker og går avgårde.Hvist jeg er så uheldig å tråkker på hun eller bruker for hard stemme. Da ser det ut som hun har fåt "juling" Har funnet ut at jeg må være veeeeeeeeeeldig tydelig med hva jeg mener,og bruke bestemte komndoer. Min erfaring er at det jeg ikke får til med henner er min egen feil.Da har jeg ikke hvært tydelig nok. Asca er ingen pingle når hun er fri:-)Hun er tvert imot den i flokken som er tøffest når det gjelder. Så jeg tror ikke Barfi er "pingle" Hun er jo også i pubertet og "spøkelse" alder. Lykke til med henne,en dag så er det i boks Kjempe fin film av rådyra:-)

    SvarSlett
  15. Det er stor forskjell på Vina og Barfi på mange måter, det er helt sikkert.

    SvarSlett
  16. Vet du noe mer om hva de var på jakt etter nå? Finnes lokalavisen deres på nett, så kan det jo hende det står der?

    Jeg vet ikke om dette lar seg relatere til deg og Barfi Tove, men når det gjaldt Milli, så var jeg en lang periode i tvil om hvordan jeg skulle gripe ting an, det virket som om hun ble litt redd, hvis jeg inntok med sedvanlige "busedame" -holdning (jeg sier IKKE at dette gjelder deg:o), så plutselig en dag, så løsnet det, kanskje det er meg, kanskje det er Milli - mest sannsynlig en kombinasjon. Nå synes jeg at vi fungerer veldig fint i innlæring av nye ting, og det er veldig gøy!!!

    SvarSlett